چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

انتشار آلبوم موسیقی “چل چرا” در کردستان

“چل چرا” آلبوم نوازندگی ساز بالبان “نرمه نای” با نوازندگی “اسماعیل مـردانی” توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر و روانه بازار شد.
انتشار آلبوم موسیقی

به گزارش رمز فردا  رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: در راستای توجه به موسیقی سنتی ایرانی و حمایت از نوازندگان محلی و بستر سازی لازم جهت معرفی هنرمندان بومی و نوا‌های محلی آلبوم موسیقی “چل چرا” به نوازندگی هنرمند برجسته بالبان نوازی کردستان “اسماعیل مردانی” توسط حوزه هنری استان کردستان در ۱۲۰۰ نسخه منتشر گردید.

امین مرادی با اشاره به جایگاه موسیقی در بین مردم کردستان گفت: موسیقی کردستان با الهام از زندگی مردمان این سرزمین از ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی برخورداراست و هر منطقه در کنار موسیقی‌های رایج، موسیقی مختص به منطقه خود را نیز دارد.

مرادی گفت: موسیقی کردی شامل آواها، ترانه‌ها، آهنگ‌ها و نغمه‌هایی است که به زبان کَُردی بیان می‌شود و بیانگر ارزش‌ها، باور‌ها و حوادث روزگار است که زیر شاخه فرهنگ و فولکلور کردی است.

وی افزود: ساز “نرمه نای”یا “بالابان” از ساز‌های سنتی مناطق کردنشین است که در موسیقی آذربایجان هم از آن استفاده می‌شود و در کردستان “اسماعیل مردانی” به عنوان یکی از مشهورترین نوازندگان این ساز شناخته می‌شود.

مرادی گفت: در این آلبوم مردانی تلاش کرده است بخشی از نوا‌های معروف کردی را شامل ۲۳ آهنگ از جمله نغمه‌های “گه لو”، “گولی”، “هیجرانی”، “هوره”، “لاوک”، “پاییزه”، “پیره هه لو”، “سه حه ره”، ” شیرین به هاره”، “سیاوچه مانه”، “یارغه زال”، “ئه للا وه یسی”، “سواره” را با صدای دلنشین نرمه نای بنوازد و این نوا‌ها را ماندگار کند.

اسماعیل مردانی متولد ۱۳۴۵ سنندج است که از سال ۱۳۶۴ نوازندگی ساز‌های بادی از جمله بالا بان (نرمه نای) سرنا، دوزله را بدون استاد آغاز کرد.

از جمله موفقیت‌های وی می‌توان به حضور در فستیوال جهانی موسیقی فرانسه، دریافت لوح تقدیر بهترین تکنوازی و دریافت دکتری افتخاری موسیقی در فرانسه اشاره کرد.

علاقه‌مندان جهت تهیه این آلبوم می‌توانند از طریق شماره تماس ۰۸۷۳۳۲۴۳۶۲۴ و یا مراجعه حضوری به حوزه هنری استان کردستان اقدام نمایند.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

این مطالب را نیز ببینید!

روزگاری که نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی راوی جنگ شدند

جنگ و پیامدهای آن به عنوان یکی از مهم‌ترین اتفاقات دوران معاصر دستمایه کار بسیاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *