جمعه , فروردین ۳۱ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

متهمان بلبشوی قیمتی بازار خودرو

در حالی که بازار خودرو روزهای آشفته ای را پشت سر می گذارد که که کارشناسان چند عامل را اثرگذار در افزایش قیمت خودور عنوان می کنند.

متهمان بلبشوی قیمتی بازار خودرو

به گزارش  رمز فردا ، بازار خودرو این روزها شرایط خاصی را تجربه می‌کند و نوسان ارزی و انتظارات تورمی قیمت خودروها را افزایشی کرده است. خودرو به‌عنوان کالای مصرفی، تبدیل به کالایی سرمایه شده و با ورود نقدینگی سرگردان، قیمت آن در بازار افزایش‌یافته است. افزایش نقدینگی در کنار کاهش عرضه خودرو منجر به بالا رفتن قیمت‌ها شد به‌طوری‌که سمند ال ایکس در بازار حدود ۲۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود در حالی‌که قیمت این خودرو در هفته‌های گذشته به‌صورت متناوب بین ۲۱۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان در نوسان بود. این تفاوت قیمت در بازار آزاد و نمایندگی‌های فروش بسیاری را نسبت به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب کرده است.

افزایش نقدینگی قیمت خودرو را افزایش داد

فربد زاوه کارشناس حوزه صنعت در گفت‌وگو با آنا، رشد نقدینگی را عامل اصلی این افزایش قیمت عنوان کرد و گفت: قیمت خودرو مانند هر کالایی تابع عرضه و تقاضا است و دلیل عمده این افزایش را می‌توان در کاهش ارزش پول ملی و افزایش تقاضا جستجو کرد، ‌به‌طور معمول در فصل تابستان افزایش قیمت خودرو داشته‌ایم چون تقاضای مردم برای خرید خودرو به خاطر تعطیلات بالا می‌رود، عامل دوم این است که اقتصاد ما به‌صورت وحشتناکی دچار تورم است و اتفاقاً باعث تعجب است که همه می‌پرسند چرا قیمت‌ها بالا می‌رود!؟طبیعتاً تا روزی که در بانک مرکزی، در وزارت اقتصاد و در سازمان برنامه، ما تغییر راهبردی و نه تغییر مدیران، را در دستور کار قرار ندهیم و تا روزی که نحوه حکمرانی بودجه‌ای و نحوه مدیریت اقتصاد را در کشور، از اساس و پایه تغییر ندهیم، روند تورم ادامه خواهد داشت.

شتاب قیمت خودرو با نوسانات نرخ ارز در بازار و پیش‌بینی تورم آتی

در همین خصوص حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه صنعت خبرگزاری آنا با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل در افزایش قیمت خودرو، نوسانات نرخ ارز در بازار و پیش‌بینی تورم آتی است، وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد اصولاً همه کالاها و دارایی‌های ثابت، افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.

این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت خودرو کند شدن روند تحویل خودرو است و با توجه به ممنوعیت واردات خودرو تنها ورودی بازار، تولیدات شرکت‌های داخلی است، زمانی که روند عرضه کاهش یابد، بازار بلافاصله تحت تأثیر این کاهش عرضه با افزایش قیمت نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد، بنابراین افزایش قیمت خودرو تحت تأثیر بالا رفتن نرخ ارز و کاهش عرضه ایجادشده است.

وی با بیان اینکه در خصوص نقش دلالان در بازار بسیار اغراق شده است، ادامه داد: روند افزایشی بازار خودرو، شرایط را برای دلالان به منظور دامن زدن به این التهابات فراهم می‌کند، البته باید اذعان کرد که واسطه‌ها ریشه اصلی این گرانی نیستند اما در افزایش التهاب می‌توانند تأثیرگذار باشند.

کریمی سنجری با اشاره به نقش تحریم ها در کاهش تولید بیان کرد: تأمین برخی از قطعات مانند لوازم الکترونیکی خودرو، تحت تأثیر تحریم‌های بین‌المللی به‌سختی صورت می‌گیرد و در نهایت این موضوع در کاهش تیراژ تولید اثرگذار است.البته تحریم‌های ظالمانه نیز در افزایش نرخ ارز تأثیرگذار است و امیدوارم این مشکلات بین‌المللی در دولت جدید با تدبیر حل شود.

بازی نرخ ارز با بازار کشور

این کارشناس حوزه صنعت خودرو ادامه داد: باید بپذیریم بخش مهمی از اقتصاد کشور تحت تأثیر نرخ ارز است و طبع آن با اُفت ارزش ریال، قیمت این کالاها نیز افزایش خواهد یافت برای جلوگیری از این نوسانات باید نیازهای ارزی کشور را با تقویت تولید داخل تبدیل به نیازهای ریالی کرد اما این فرایند زمان‌بر است و در کوتاه‌مدت میسر نیست.وابستگی به بازار ارزی در کشورهای همسایه مانند افغانستان و امارات بازار ایران را بسیار شکننده کرده است و هرگونه ممنوعیت در این دو کشور می‌تواند قیمت ارز را افزایش دهد، به‌طوری‌که روی کار آمدن طالبان در افغانستان و ممنوعیت ورود دلار از کشور امارات به ایران، قیمت ارز را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

حرکت به سمت اقتصاد درون‌زا زمان‌بر است

وی با اشاره به نیاز کشور به خودکفایی عنوان کرد: افزایش این روزهای ارز در بازار تحت تأثیر تورم نیست بلکه کمبود فیزیکی ارز قیمت آن را افزایش داده است،‌اقتصاد کشور باید با افزایش سهم تولید به سمت درون‌زایی حرکت کند تا اثرات التهاب ارزی را کاهش دهد،‌بنابراین برای برنامه‌ریزی به‌صورت بلندمدت باید ماهیت اقتصاد کشور درون‌زا باشد تا کشوری باشیم که بر اقتصاد خود تکیه کنیم.

ممنوعیت واردات خودرو کمبود در بازار را تشدید کرد

کریمی با اشاره به افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سایه ممنوعیت واردات تصریح کرد: قیمت خودروهای وارداتی به دلیل ممنوعیت واردات در سال‌های گذشته به نسبت خودروهای چینی و تولید مشترک، افزایش محسوسی داشته است و کاهش عرضه قیمت این خودروها را بسته به میزان تقاضا در بازار افزایش داده است.

وی در پایان گفت:امیدوارم دولت سیزدهم با اقدامی هوشمندانه جریان تعاملی میان وزارت خانه‌هایی که به‌نوعی در جریان تولید درگیر هستند را بهبود دهد و ثبات در بازار ارز از التهاب در بازار جلوگیری کرد تا جریان تولید بتواند روند باثباتی را ادامه دهد.

منبع : آنا

این مطالب را نیز ببینید!

مرحله سوم سود سهام عدالت در راه است

مرحله سوم سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ که ناشی از قصور هشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *