جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

وزیر علوم: در خصوص بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها تابع ستاد ملی کرونا هستیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها از مهرماه گفت: در این زمینه تابع ستاد ملی کرونا هستیم.
وزیر علوم: در خصوص بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها تابع ستاد ملی کرونا هستیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها از مهرماه گفت: در این زمینه تابع ستاد ملی کرونا هستیم.
محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در وزارتخانه و شروع اولین روز کاری خود، درباره اولویت‌های خود در بخش‌های مختلف در جمع خبرنگاران گفت: اولین نکته‌ای که در وزارت علوم باید به آن توجه داشته باشیم، آینده‌سازان و آینده‌داران مملکتمان تحت مدیریت وزارت علوم برای آموزش پژوهش‌محور و پژوهش آموزش‌محور هستند.
وی ادامه داد: همکاران ما و اساتید باید بدانند که سر کلاس آنها، دانشمندان، اندیشمندان و متفکران، رؤسای جمهور، مدیران، هنرمندان و همه بزرگان کشور نشسته‌اند، باید این را قدر بدانیم، در وزارت علوم کار آنها را راه بیندازیم، باید تلاش کنیم آنها قَدر ببینند و در صدر بنشینند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همه تلاش خود را می‌کنیم که آموزش پژوهش‌محور و پژوهش آموزش‌محور را سرلوحه کار خود قرار دهیم یعنی از طریق پژوهش در پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری، شیوه پژوهش را به آنها آموزش می‌دهیم و تلاش می‌کنیم نقش دانشگاه‌ها در مدیریت جامعه و اثرگذاری آنها بیشتر شود که مردم احساس کنند نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور جدی است؛ برای انجام چنین اقدامی برنامه مدونی داریم؛ جزو اهداف من است و آن را پیگیری می‌کنم.
زلفی‌گل از دیگر برنامه‌های خود به کاربردی کردن تحقیقات اشاره کرد و گفت: تحقیقات ما به سه دسته بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای تقسیم می‌شود و در
حال حاضر بیشتر وزارت علوم برای تحقیقات بنیادی برنامه‌ریزی کرده است و در این دوره تلاش می‌کنیم ضمن حفظ آن موقعیت و جایگاه علمی که رتبه اول علمی را در منطقه داریم که نتیجه تحقیقات بنیادی است، از آن صیانت کنیم و همچنین تلاش می‌کنیم سیستم جدید انگیزشی و سنجشی ایجاد کنیم تا تحقیقات کاربردی بروز و ظهور بیشتری پیدا کند و بخش قابل توجه پتانسیل‌های پژوهشی کشور منجر به تحقیقات کاربردی شود که اثرات آن را در جامعه بیشتر کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آموزش الکترونیکی نیز گفت: خوشبختانه وزارت علوم در مدیریت قبلی برای دوران پساکرونا مطالعات خوبی انجام داده و ما از این تجربیات و مطالعات استفاده خواهیم کرد؛ با باز شدن دانشگاه‌ها سعی می‌کنیم از این تجربه دوران کرونا به عنوان بسته تکمیلی آموزش استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال وقتی اساتید حضوری تدریس می‌کنند، سیستم انگیزشی، ترغیبی و سنجشی را برایشان ایجاد می‌کنیم تا به صورت آفلاین و مجازی برگزار کنند و دانشجویانی که
سر کلاس حضورشان کامل نشده، بتوانند مجدداً از آموزش مجازی آفلاین استفاده کنند.
زلفی‌گل بیان کرد: این تجربیات نشان داد که ما می‌توانیم از اساتید دانشگاه‌های دیگر برای آموزش یا سمینارهای علمی استفاده کنیم و مانند قبل لازم نیست فرد برای داوری طی‌طریق کند بلکه می‌تواند به صورت مجازی این کار را انجام دهد.ما همچنین می‌توانیم در راستای دیپلماسی علمی از این روش استفاده کنیم و اساتید ما و خارج از کشور در سمینارهای علمی بین‌المللی شرکت کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که فوری‌ترین برنامه‌ای که در دستور کاری خود از امروز دارید، چیست؟ گفت: دانشگاه‌های ما مستقل هستند و مجلس اجازه داده که هیأت امنا داشته باشند و با توجه به مقررات دانشگاه و سلیقه خود، قوانین خاص دانشگاه خود را تصویب کنند. نکته‌ای که
مغفول مانده نقش نظارتی هیات امناست که سعی می‌کنیم آن را احصاء و برای افزایش بهره‌وری در آموزش و پژوهش از آن استفاده کنیم.
زلفی‌گل درباره اینکه آیا از عملکرد دکتر غلامی راضی است یا خیر؟ افزود: آن کار را باید جامعه علمی قضاوت کند؛ دکتر غلامی یکی از استوانه‌های علمی و اجرایی کشور ما و از استادان محجوب، باوقار و باشخصیت و خدمات شایسته‌ای برای آموزش عالی داشته ولی قضاوت عمومی و همگانی باید توسط جامعه فرهیخته انجام شود؛ بنده به عنوان شاگرد ایشان قدر وی را می‌دانم.
وی درباره اینکه آیا دانشگاه‌ها از مهرماه به صورت حضوری بازگشایی خواهد شد؟ گفت:در این خصوص ستاد ملی کرونا تصمیم می‌گیرد و ما تابع آن هستیم.

منبع : آفرینش

این مطالب را نیز ببینید!

کاربرد هوش مصنوعی در تعیین جنسیت

به گزارش رمز فردا : مطالعات اخیر در دانشگاه «استنفورد» اعلام کرد: دقت هوش مصنوعی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *