جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

تولید محصولات ایرانی با کیفیت اروپایی و قیمت چینی

تولید محصولات ایرانی با کیفیت اروپایی و قیمت چینی/پیشنهادی برای موفقیت صادرات دانش بنیان‌ها

در نشست معرفی ظرفیت‌های شرق آفریقا و نحوه حضور در بازارهای آن مطرح شد

معاون دفتر توسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه کشورهای شرق آفریقا ترجیح می‌دهند که از کالای ایرانی خریداری کنند، گفت: این کشورها معتقدند که محصولات ایرانی دارای کیفیت اروپایی و قیمت چینی است.

به گزارش رمز فردا به نقل از ایسنا، مسعود حافظی امروز در نشست مجازی معرفی ظرفیت‌های شرق آفریقا با تمرکز بر کشور اوگاندا و نحوه حضور در بازارهای شرق آفریقا با اشاره به اقدامات انجام شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه بازار محصولات دانش بنیان، افزود: در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ با دکتر ستاری معاون علمی رییس جمهور سفری به کشورهای اوگاندا و کنیا داشتیم و این سفرها منجر به راه اندازی مرکز تجاری در کشور کنیا شد.

وی با بیان اینکه در هر یک از این سفرها هیاتی متشکل از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان ایرانی حضور داشتند، اظهار کرد: در این سفرها، شرکت‌ها با ظرفیت‌های صادراتی آفریقا آشنا شدند.

حافظی آفریقا را یک بازار آینده‌دار در سال‌های آتی توصیف کرد و ادامه داد: سرمایه گذاری کشورهایی چون هند، روسیه، چین، ترکیه و امریکا و اتحادیه اروپا در این منطقه شاهدی بر این مدعی است و ما در معاونت علمی مشاهده کردیم که شرکت‌های دانش بنیان برای حضور در این بازار نیاز به سرمایه گذاری‌های زیادی دارند، از این رو با راه اندازی دفاتر همکاری در کشورهای این قاره، سعی کردیم مسیر شرکت‌ها برای ورود به بازار آفریقا را همواره کنیم.

معاون دفتر توسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی با تاکید بر اینکه انتظار می‌رفت شرکت‌ها اقدام به ورود به این دفاتر در سایر کشورها کنند، ولی این امر محقق نشد، یادآور شد: از این رو تصمیم گرفته شد به جای آنکه شرکت‌های دانش بنیان را ترغیب کنیم به بازار آفریقا ورود کنند، بهتر است شرکت‌های مدیریت سرمایه گذاری را در این کشورها فعال کنیم تا با ایجاد سبد متنوعی از کالاهای دانش بنیان ایرانی، زمینه صادرات این محصولات فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه محصولات دانش بنیان ایرانی به لحاظ کیفیت و قیمت مطلوب بازارآفریقا است، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر شرق آفریقا روابط تجاری خوبی با ایران دارند و ترجیح می‌دهند به جای کالاهای هندی و چینی از کالای ایرانی خرید کنند؛ چرا که معتقدند محصولات ایرانی کیفیت اروپایی و قیمت چینی دارد.

حافظی با اشاره به ایجاد خانه نوآوری کنیا، گفت: این مرکز با زیرساخت‌هایی در حوزه‌های مختلف فناوری، در نایروبی مستقر است و اگر شرکت دانش بنیانی در این مرکز مستقر شود، می‌تواند از خدمات صادراتی این مرکز بهره مند شود.

وی ایجاد کریدورهای صادراتی تخصصی را از دیگر اقدامات معاونت علمی برای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی نام برد و یادآور شد: شرکت‌های دانش بنیان برای بهره مندی از این خدمات می‌توانند به ما مراجعه کنند و ما با تدوین برنامه و تامین مالی از صندوق‌ها، فرآیند مدیریت شده‌ای برای صادرات محصولات آنها ارائه خواهیم داد.

معاون دفتر توسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی با بیان اینکه بعد از راه اندازی دفاتر نوآوری در کشورهای کنیا و اوگاندا در شرق آفریقا اقدام به راه اندازی دفتر مالزی در شرق آسیا شده است، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های منتشر شده متاسفانه بودجه امسال، انقباضی بسته شده است و امیدواریم شرکت‌های دانش بنیان برای صادرات محصولات خود به این امر توجه داشته باشند و متوجه باشند که در شرایط خاصی که کشور قرار دارد، منابع مالی محدود است و باید از منابع محدود فعلی بیشترین بهره را داشته باشند.

حافظی، با تاکید بر اینکه در این مسیر شرکت‌ها بیشتر به دنبال صادرات محصولات خود نباشند در این باره توضیح داد: در بسیاری از مواقع نیاز است به جای صادرات محصول نسبت به صدور خدمات و زیر ساخت‌ها اقدام کرد. این رویکرد در شرایط فعلی محدودیت منابع و مشکلات موجود در مراودات مالی و تحریم برای شرکت‌ها مناسب تر است.

وی نمونه آن را یکی از شرکت‌های تولید کننده دستگاه بازیافت ضایعات و پسماند کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها دانست که این شرکت به جای صادر کردن این دستگاه، با همکاری یکی شرکت‌های آفریقایی اقدام به راه اندازی این دستگاه در مرغداری‌ها کرده و با تبدیل ضایعات پوست مرغ به پودر پروتئینی، این محصول نهایی را صادر می‌کند.

این مطالب را نیز ببینید!

کاربرد هوش مصنوعی در تعیین جنسیت

به گزارش رمز فردا : مطالعات اخیر در دانشگاه «استنفورد» اعلام کرد: دقت هوش مصنوعی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *