پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

واکسن‌های کووید-۱۹ کودکان چه عوارضی دارند؟

به گزارش رمز فردا /خراسان رضوی دانشمندان در روزهای اولیه شیوع بیماری همه‌گیر ثابت کردند که کودکان، به دلیل تفاوت سیستم ایمنی، مانند بزرگسالان تحت تاثیر کووید-۱۹قرار نمی‌گیرند، اما همچنان کودکان در معرض خطر هستند زیرا آنان نیز به ویروس جدید کرونا مبتلا می‌شوند به همین دلیل از رهبران دولتی و متخصصان پزشکی خواسته شده است تا آهسته اما مطمئن راه‌حلی که شامل تزریق واکسن در کودکان است را مورد بررسی قرار دهند.

به نقل از مدیکال نیوز، در حال حاضر، واکسن کووید-۱۹ به افراد ۱۲ تا ۱۵ ساله تزریق می‌شود و تصمیمی برای گسترش واکسیناسیون به افراد کوچکتر در دست نیست، اما انتظار می‌رود دستور استفاده از واکسن برای کودکان نیز در روزهای آینده اعلام شود.به گفته بیمارستان کودکان بوستون ایالات‌متحده، اکنون فقط واکسن فایزر برای کودکان ۱۲ سال به بالا مجاز است زیرا واکسن‌های مدرنا و جانسون فقط برای افراد ۱۸ سال به بالا مجوز دریافت کرده است.مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) راهنمای خود را به روز کرده است تا  افراد دارای نقص ایمنی ازجمله جمعیت نوجوانان ۱۲ ساله و بالاتر تشویق شوند با تزریق تقویت‌کننده از محافظت در برابر کروناویروس جدید مطمئن شوند. در حال حاضر، در بسیاری از کشورها جهش‌های جدید مانند نوع دلتا ثبت شده است.به گفته آژانس بهداشت عمومی، واکسیناسیون  کووید-۱۹ تاثیر مشابهی روی کودکان خواهد داشت و مانند بزرگسالان، در صورت ابتلا به ویروس کرونا از بیماری جدی در امان خواهند بود. دریافت واکسن همچنین به جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری در شرایط بحرانی بهداشت جهانی کمک می‌کند.

عوارض جانبی واکسن کووید-۱۹در کودکان

کودکان ۱۲ سال به بالا احتمالا مشابه واکنش بدن بزرگسالان به واکسن‌ها، عوارض جانبی موضعی و سیستمیک را تجربه خواهند کرد. عوارض موضعی شامل درد، قرمزی و تورم در محل تزریق است و با توجه به دستورالعمل‌های CDC، این موارد ممکن است ساعت‌ها یا تا چند روز ادامه داشته باشند.از سوی دیگر، اثرات سیستمیک شامل خستگی، سردرد، لرز، درد عضلانی، تب، درد مفاصل و حتی حالت تهوع است. این عوارض جانبی نیز معمولا از یک تا سه روز طول می‌کشد و بعد از دوز دوم واکسن آشکارتر می‌شود.کلینیک مایو گفت: مصرف مسکن بدون نسخه برای رفع ناراحتی پس از تزریق واکسن مجاز است  اما مصرف آن قبل از واکسیناسیون توصیه نمی‌شود.متخصصان پزشکی که واکسن کووید -۱۹ را تزریق می‌کنند همیشه کودکان را به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از تزریق برای واکنش‌های آلرژیک فوری، تحت کنترل دارند. این امر برای اطمینان از این است که اگر بدن آنان نسبت به موارد بیولوژیکی واکنش آلرژیک نشان دهد، درمان مناسب و فوری دریافت کنند.

ناشناخته بودن کارایی واکسن کووید-۱۹ در کودکان

دلیل این که واکسن‌ها هنوز برای کودکان زیر ۱۲ سال مجاز نیستند فقدان داده‌های کافی برای اثبات کارایی و ایمنی آن در کودکان است. همچنین تلاش برای یافتن داوطلبان، به ویژه والدینی که به فرزندان خود اجازه دهند در این آزمایش شرکت کنند، زیرا عوارض جانبی دور از ذهن نیست.با این وجود، محققان امیدوارند کودکان زیر ۱۲ سال بتوانند به‌زودی واکسن‌ها را برای جلوگیری بیشتر از شیوع ویروس دریافت کنند و احتمالا به همه‌گیری پایان دهند. طبق جدیدترین به‌روزرسانی‌ها و گزارش‌ها در مورد وضعیت کووید-۱۹، برخی از یافته‌های اولیه امیدوارکننده هستند.دکتر فلور مونوز از بیمارستان کودکان تگزاس و کالج پزشکی بیلور گفت: نتایج آزمایش بالینی آنان قبلا نشان داده است که حدود یک سوم دوز واکسن فایزر بزرگسالان محدوده مطلوب برای کودکان زیر ۱۲ سال است. به این معنی که این میزان برای کودکان ایده‌آل محسوب می‌شود و از کودکان در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند و عوارض جانبی را نیز به حداقل می‌رساند.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

شب‌زنده‌داران ۲ برابر بیشتر از مشکلات قلبی رنج می‌برند

یک مطالعه نگران‌کننده جدید نشان می‌دهد افرادی که تمایل دارند تا دیروقت بیدار بمانند بیشتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *