چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

پذیرش دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰

ایجاد مدرسه عالی مهارتی صنایع‌ دستی در آستانه انعقاد تفاهم‌نامه است

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده با بیان اینکه ایجاد مدرسه عالی مهارتی صنایع‌ دستی در آستانه انعقاد تفاهم‌نامه است، اعلام کرد که دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ پذیرای دانشجویان جدید خواهد بود.

پذیرش دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ | شمارش معکوس راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی صنایع‌ دستی

به گزارش رمز فردا ؛ آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود – ابلاغ و خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی می‌شوند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده می‌گیرند.

ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی اقدامی به‌موقع بود و موجب تعالی نظام آموزش و افزایش اقبال نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود.خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره گفت‌وگو با امید قناعتی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده را می‌خوانیم.

آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قناعتی: با توجه به تغییر ساختار آموزشی در وزارت آموزش و پرورش، تبدیل به سیستم ۶-۳-۳ و تغییر نگرش نسل جدید از مدرک‌گرایی به مهارت‌آموزی، ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اقدامی بجا و به‌موقع بوده و قطعاً موجب تعالی نظام آموزش و افزایش اقبال نسبت به این دانشگاه خواهد شد.

از مهر ۱۴۰۰ پذیرای دانشجویان در دانشکده مهارت و کارآفرینی هستیم

آنا: آیا در واحد آباده پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب خواهد کرد و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکده‌های سما مشغول به تحصیل هستند؟

قناعتی: ادغام آموزشکده‌ فنی و حرفه‌ای سما و راه‌اندازی دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده صورت گرفته و از مهر ۱۴۰۰ پذیرای دانشجویان جدید خواهد بود.

اکنون تعداد ۲۶ دانشجو در آموزشکده سما (دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده مشغول به تحصیل هستند.

آنا: طرح ادغام آموزشکده‌ها چه چالش‌هایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟

قناعتی: ایجاد دوره‌های مهارت‌آموزی و تربیت دانشجویان ماهر و توانمند از چالش‌های اصلی طرح است و توجه ویژه به این موضوع موجب ایجاد علاقه در دانشجویان خواهد شد.

آنا: اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید و درباره ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش‌های سما توضیح دهید.

قناعتی: تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده ۴۲۶ (۴۰۰ دانش‌آموز و ۲۶ دانشجو) هستند و مجموعه سما در آباده دارای یک آزمایشگاه همکار با اداره استاندارد در زمینه تست استقامت بتن و تیرچه بوده و امکانات و تجهیزات کارگاهی بسیار خوبی در زمینه مکانیک خودرو، برق و الکترونیک، معماری، کامپیوتر و نقشه‌برداری دارد.

 

این مطالب را نیز ببینید!

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

پژوهشگران آمریکایی روش جدیدی را برای تقویت ایمن سلول‌های ایمنی برای مبارزه با سرطان ابداع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *