جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

نمی‌خواهید از گلاب آدینه حمایت کنید؟!

نمی‌خواهید از گلاب آدینه حمایت کنید؟!

تهیه‌کننده نمایش «بانوی محبوب من» کار جدید گلاب آدینه، از بی‌مهری نسبت به این هنرمند باسابقه انتقاد دارد و می‌گوید حتما باید جنجال کنیم که صدایمان شنیده شود؟!

حمید علی‌نژاد در گفتگو با رمز فردا از لزوم واکسینه کردن گروه‌های نمایش سخن گفت و ابراز تاسف کرد که حتی در زمینه سالن تمرین هم با گلاب آدینه همراهی نشده است در حالیکه او  برای آماده‌سازی این نمایش حدود ۱۰ پروژه سینمایی را رد کرده است.

او در آغاز توضیحاتی درباره روند آماده‌سازی نمایش موزیکال «بانوی محبوب من» در دوران دشوار کرونا ارایه کرد و افزود: از سال ۹۸ تمرین این نمایش را آغاز کردیم. به دلیل شرایط کرونایی، دو بار تمرین‌مان را متوقف کردیم و در همین وقفه‌ها دو سه بازیگر را از دست دادیم چون برای حضور در پروژه‌هایی دیگر تعهد داشتند. ضمن اینکه روند فرسایشی کار هم، آنان را خسته و دلزده کرده بود.

او با اشاره به اینکه اجرای این نمایش برای دومین بار به تعویق افتاده و به آبان ماه امسال موکول شده است، ادامه داد: از سال ۹۸ تا به امروز خانم آدینه بیش از ۱۰ پروژه سینمایی را با دستمزدهای بالا رد کرد. هر روز به مدت ۶ ساعت با بازیگران تمرین می‌کند و در شرایطی که خودش هم واکسن نزده، از جان خود مایه می‌گذارد اما گویی این تلاش‌ها برای کسی در تئاتر ایران مهم نیست.

علی‌نژاد اضافه کرد: گروه ما ۷۰ بازیگر دارد و تازه هنوز گروه موسیقی به ما ملحق نشده است. تا به حال تمرین را به صورت بخش بخش انجام می‌دادیم تا بازیگران همزمان با هم حضور نداشته باشند ولی الان روند کار به جایی رسیده که لازم است گروه در کنار هم باشند و با اینکه بازیگران در طول تمرین ماسک دارند، حضور همزمان آنان، ریسک را به شدت بالا می‌برد و نمی‌دانیم اگر خدای نخواسته برای کسی مشکلی پیش آمد، چگونه باید پاسخگو باشیم.

او با تاکید بر لزوم واکسینه کردن گروه‌های نمایشی خاطرنشان کرد: واکسینه کردن گروه کاری است که از دست ما بر نمی‌آید و مسئولان باید شرایط خاص را در نظر بگیرند. گروه‌هایی که در حال حاضر مشغول تمرین یا اجرای نمایش هستند، باید در اولویت قرار بگیرند بویژه در مورد کارهای پر بازیگری مانند نمایش ما که این حساسیت باید بیشتر هم بشود ولی هیچ خبری از واکسینه کردن گروه‌های نمایشی نیست در حالیکه در پروژه‌های تلویزیونی، پیش از شروع کار، واکسیناسیون انجام می‌شود.

علی‌نژاد با انتقاد از این تبعیض افزود: آیا چون صدای بچه‌های تئاتری کمتر شنیده می‌شود و چون افرادی مانند خانم آدینه اهل جار و جنجال نیست، نباید در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرد؟! اگر هم اعتراضی  بکنیم، می گویند مگر چشم و ابروی بازیگران مشکی‌تر از بقیه مردم است؟ در حالیکه باید شرایط کاری آنان را که بشدت پرخطر است، مورد توجه قرار بدهند.

این تهیه کننده در ادامه نمایش «بانوی محبوب من» را کاری بسیار پر هزینه دانست و گفت: این نمایش به اندازه یک فیلم سینمایی هزینه دارد و این در حالی است که هیچ حمایتی هم از ما نمی‌شود. هرگز چشمداشتی به حمایت‌های مالی دولتی نداشته‌ام ولی مساله این است که هیچ گونه همراهی هم صورت نمی‌گیرد. به جز بحث واکسن که خود اهمیت بسیاری دارد، حتی در اموری مانند سالن تمرین یا تعداد اجرا هم مورد کم‌مهری قرار می‌گیریم.

او توضیح داد: در حال حاضر ماهانه فقط ۲۰ ملیون تومان هزینه سالن تمرین می‌دهیم چون تالار وحدت به ما سالن تمرین نداد و حالا سالنی در یکی از دانشگاه‌ها اجاره کرده‌ایم. از طرف دیگر مجموعه تئاتر شهر هم با وجود همه لطفی که به این پروژه دارد، فقط ۴۰ شب نوبت اجرا به ما می‌دهند چون دست‌شان در این زمینه باز نیست و این در حالی است که به دلیل کرونا، تنها نیمی از ظرفیت سالن را در اختیار داریم و از همه عجیب‌تر اینکه به تالار اصلی تئاتر شهر کمک هزینه‌ای تعلق نمی‌گیرد. همه اینها زیانی است که به بخش خصوصی وارد می‌شود.

علی‌نژاد افزود: این نمایش پر هزینه‌ترین پروژه در چند سال‌ اخیر است. هزینه دکور آن میلیاردی است و ۱۵۰ دست لباس برای بازیگران باید دوخته شود، هزینه آماده‌سازی قطعات موسیقی هم بماند، به جز برخی از بازیگران که برای اولین بار حضور روی صحنه تئاتر را تجربه می‌کنند، دیگر اعضای گروه اجرایی، همه هنرمندان حرفه‌ای هستند. ما برای یک تئاتر به اندازه یک پروژه سینمایی هزینه کردیم و چند برابر ساخت یک فیلم، وقت گذاشتیم. در حالیکه می‌شد همین مبلغ را اضافه کرد و یک سریال در شبکه نمایش خانگی ساخت که همه بازیگران هم برای حضور در آن مشتاق باشند.

او با ابراز تاسف از این شرایط، ادامه داد: خانم آدینه اعتبار و آبروی تئاتر ایران است. او بعد از ۱۶ سال کارگردانی یک نمایش را بر عهده گرفته و برای آماده‌سازی آن ۳ سال وقت و انرژی گذاشته، آیا سزاست که این گونه مورد کم‌لطفی قرار بگیرد؟! آیا نباید حالا که در این وضعیت سخت دست به کار اجرای یک نمایش شده، کمی قدر او را بدانند؟! در این مدت حتی یکی از مدیران فرهنگی حالی از ما نپرسیده است.

علی‌نژاد سپس از برخورد بعضی از بازیگران نیز ابراز تاسف و شگفتی کرد و توضیح داد: دیگر آن دوره گذشته که بازیگران دنبال پرستیژ و اعتبار تئاتر بودند یا اینکه برای دل خودشان تئاتر کار می‌کردند. الان همه به دنبال پول هستند و جالب‌تر اینکه برخی از بازیگران تئاتر را با پروژه‌های شبکه نمایش خانگی مقایسه می‌کنند. درست است در آن گونه پروژه‌ها کمترین دستمزد، ۳۰۰ میلیون تومان در ماه است ولی وضعیت تئاتر متفاوت است. در این مدت بعضی از بازیگران برای دوره تمرین هم دستمزد خواسته‌اند، پیش از این هرگز چنین چیزی ندیده بودم.

این تهیه کننده در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از همه گیری کرونا کاری جمع و جورتر را جایگزین نکردید؟توضیح داد: شدنی نبود. برای این کار سه سال زمان گذاشته‌ایم. خانم ادینه چندین پیشنهاد را با دستمزدهای بالا رد کرد که این نمایش را به سرانجام برساند. از سوی دیگر تعداد زیادی از گروه بازیگران این نمایش هنرجویان جوانی هستند که به آنها تعهد داریم، کسانی که ماه‌هاست از شرق و غرب تهران و کرج در تمرین نمایش حضور دارند.

علی نژاد با ابراز تاسف از شرایط دشوار آماده‌سازی تئاتر در دوران سخت کرونا ادامه داد: مدام می‌گویند تئاتر مهجور است. اطمینان دارم این کار می‌تواند مردم را با تئاتر آشتی بدهد ولی وقتی برای ساخت آن این چنین دچار مشکل می‌شویم، دیگر چه انگیزه‌ای می‌ماند؟! این روزها کرونا به اندازه کافی اعصاب و روان همه را به هم ریخته است، خوب است در این شرایط کمی بیشتر قدر بزرگانی مانند خانم آدینه را بدانیم.

او در پایان گفت: ما که سالم کار می‌کنیم و اهل جنجال و گروه و باند نیستیم، کلاه‌مان پس معرکه است و این شرایط غم‌انگیز است.

نمایش «بانوی محبوب من» با کارگردانی گلاب آدینه و با حضور جمعی از هنرجویان جوان تئاتر در کنار چند بازیگر حرفه‌ای، آبان ماه امسال در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

این مطالب را نیز ببینید!

روزگاری که نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی راوی جنگ شدند

جنگ و پیامدهای آن به عنوان یکی از مهم‌ترین اتفاقات دوران معاصر دستمایه کار بسیاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *