پنج شنبه , اردیبهشت ۶ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

وزارت نفت؛ حیاط خلوت زنگنه!

ایجاد رانت نفتی در روزهای پایانی دولت

بیژن نامدار زنگنه پیش از تصاحب صندلی وزارت نفت در جلسه رای اعتماد خود گفته بود که «نفت نباید حیاط خلوت گروه خاص باشد» با این حال برخلاف گفته خود در طول ۸ سال گذشته به دنبال ایجاد حیاط خلوت در بخش‌های مختلف این وزرات‌خانه برآمده است.

وزارت نفت؛ حیاط خلوت زنگنه!

به گزارش خبرنگار حوزه نفت و انرژیرمز فردا، در حالی که بیژن نامدار زنگنه پیش از تصاحب صندلی وزارت نفت در جلسه رای اعتماد خود گفته بود که «نفت نباید حیاط خلوت گروه خاص باشد» با این حال برخلاف گفته خود در طول ۸ سال گذشته به دنبال ایجاد حیاط خلوت در بخش‌های مختلف این وزرات‌خانه برآمده است. وی در آخرین اقدام از حیاط خلوت سازی‌ در این وزارت‌خانه در ماه‌های پایانی مسئولیتش اقدام به راه‌اندازی پارک علم و فناوری در این وزارتخانه آن هم برخلاف طی کردن مسیرهای قانونی کرده است.

در ماه‌های پایانی دولت، برخی مدیران ارشد وزارت نفت با حمایت بیژن زنگنه وزیر نفت اقدام به تاسیس موسسه غیرتجاری پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز و تخصیص بودجه ۸۰۰ میلیارد تومانی به این موسسه کرده‌اند. بعد از باشگاه نفت و نیرو، موسسه غیرتجاری پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز به پاتوق دیگری برای مسئولان فعلی وزارت نفت تبدیل شود که شاید در دولت آینده دیگر در سطوح کلان مدیریتی این وزارتخانه پست و سمتی نداشته باشند.

این بودجه ۸۰۰ میلیارد تومانی هر چند تحت عنوان حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به موسسه فناوری و نوآوری نفت و گاز تزریق می‌شود اما سازوکار هزینه‌کرد آن در این موسسه جدید التاسیس مشخص و شفاف نیست که با توجه همزمانی این اقدام با دوران انتخابات ریاست جمهوری شائبه‌های زیادی را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند.

وزارت نفت در طول ۸ سال گذشته هیچ اقدامی برای تاسیس این پارک نکرده است و حال در ماه‌های پایانی و با تخصیص بودجه ۸۰۰ میلیارد تومانی به یکباره برای تاسیس سریع این پارک آن هم به صورت غیرقانونی اصرار می‌کند.

چراکه مطابق مفاد تبصره ذیل ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری: «ایجاد هرگونه دستگاه‌های اجرایی جدید بر اساس پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط موکول به تایید شورای عالی اداری و تصویب هیئت وزیران و با تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد بود.» از این‌رو همانطور که اشاره شد ایجاد موسسه غیرتجاری پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز غیرقانونی است.

وزارت نفت؛ حیاط خلوت زنگنه!

طبق این تصویر مدت زمان تعیین تمامی اعضای هیئت امنا به صورت نامحدود بوده که این موضوع مغایر با مفاد قانون تشکیل هیئت امنای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی است.

طبق مفاد ماده ۲ قانون تشکیل هیئت امنای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی که قابل تعمیم به پارک‌های علم و فناوری است دوره زمانی انتخاب اعضای هیئت امنا (البته با تجویز قابلیت انتصاب مجدد) محدود و صرفا برای مدت ۴ سال تعیین شده است.

همچنین طبق الگوی اساسنامه پارک‌های علم و فناوری، انتصاب برخی از اعضای هیئت امنای پارک فناوری و نوآوری که به دلیل سمت سازمانی و از جنبه شخصیت حقوقی عضو هیئت امنا شده‌اند نمی‌تواند به صورت مدت زمان نامحدود انجام شود، زیرا به دلیل تغییرات دوره‌ای انتصاب مسئولان در دولت ممکن است افراد مختلفی در آن سمت حقوقی قرار گیرند.

براین اساس ضروری است تا دستگاه‌های نظارتی و مجلس شورای اسلامی به پرونده‌های عریض و طویل تخلفات وزارت نفت ورود کرده و از تضییع بیت المال جلوگیری کنند.

این مطالب را نیز ببینید!

اظهارات نماینده مجلس درباره حقوق معلمان

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در متن ماده ۶ لایحه رتبه‌بندی قید شده؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *