رئیسی: به دنبال تعامل با جهان هستیم

او در این سخنرانی که به صورت مجازی ایراد کرد، گفت: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران طبق فتوای رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی، حرمت تولید، ‌ساخت و انباشت سلاح اتمی است و سلاح اتمی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران ندارد. رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگویی را مفید می‌داند که نتیجه آن لغو تحریم‌های ظالمانه باشد.  به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در عین دفاع قاطع از تمامی حقوق و منافع ملت ایران، به دنبال همکاری و همگرایی گسترده اقتصادی و سیاسی با جهان است. من به دنبال تعامل موثر با همه کشورهای جهان به ویژه کشورهای همسایه هستم و دست آنها را به گرمی می‌فشارم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دوران جدیدی آغاز شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است که برای ایجاد جهانی بهتر نقش‌آفرینی کند؛ جهانی مملو از عقلانیت، عدالت، آزادی، اخلاق و معنویت.

 خواستار اجرای حقوق بین‌الملل هستیم

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز همه جهان از جمله خود آمریکایی‌ها اذعان دارند که پروژه مقابله با ملت ایران که در دوره اخیر در نقض شکل و محتوای برجام جلوه‌گر شد و با سیاست فشار حداکثری و خروج خودسرانه از توافق بین‌المللی برجام دنبال شد، به طور کامل شکست خورده است. با این حال، سیاست ظلم حداکثری هنوز رها نشده است. ما چیزی بیش از حق خود نمی‌خواهیم. ما خواستار اجرای حقوق بین‌الملل هستیم. رئیسی همچنین تاکید کرد: همه طرف‌ها باید به توافق هسته‌ای و قطعنامه سازمان ملل متحد در عمل پایبند بمانند. ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پایبندی ایران به تعهدات خود را تایید کرده، اما آمریکا به تعهد خود که لغو تحریم‌هاست عمل نکرده است، نقض عهد کرده است، از برجام خارج شده است و تحریم‌های بسیار بیشتری را بر ملت من تحمیل کرده است.  وی گفت: آمریکا به اشتباه فکر می‌کرد ما مستاصل می‌شویم اما ایستادگی ما جواب داده و همواره جواب خواهد داد. مقاومت هوشمند و پویای جمهوری اسلامی، برآمده از عقلانیت راهبردی است. ما به وعده‌های دولت آمریکا اطمینان نداریم.

 دو تصویر تاریخ‌ساز

او در بخش دیگری از سخنانش که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: در سال گذشته، دو تصویر تاریخ‌ساز شد: ۶ ژانویه که کنگره آمریکا مورد هجوم مردم آمریکا قرار گرفت و در اوت که مردم افغان از هواپیمای آمریکایی به پایین پرتاب شدند. از کپیتال‌ تا کابل یک پیام به جهان مخابره می‌شود و آن: نظام سلطه آمریکا بی‌اعتبار است؛ چه در داخل چه در خارج. وی افزود: آنچه امروز در منطقه دیده می‌شود، بیانگر آن است که نه تنها سلطه‌گر و تفکر سلطه‌گری بلکه پروژه تحمیل هویت غربی شکست خورده است. نتیجه هژمونی‌طلبی، خونریزی و بی‌ثباتی و نهایتا، شکست و فرار است. امروز آمریکا از عراق و افغانستان خارج نمی‌شود، بلکه اخراج می‌شود. با این حال، هزینه این عدم بهره‌مندی از عقلانیت را ملت‌های مظلوم از فلسطین و سوریه تا یمن و افغانستان و از سوی دیگر مالیات‌دهندگان آمریکایی می‌پردازند.

رئیسی همچنین گفت: امروز برای جهان مهم نیست که آیا «آمریکا اول» است یا اینکه «آمریکا برگشته است». اگر عقلانیت در دستورکار تصمیم‌گیران باشد باید بفهمند که استقامت ملت‌ها قوی‌تر از قدرت ابرقدرت‌هاست. اشتباه آمریکا در چند دهه گذشته این بوده است که به جای تغییر «روش زندگی» خود با جهان، «روش جنگ» خود با جهان را تغییر می‌دهد. راه غلط را نمی‌توان با روش متفاوت به نتیجه رساند.

 تحریم دارو، جنایت علیه بشریت است

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تحریم، روش جدید جنگ آمریکا با ملت‌هاست، تاکید کرد: تحریم، به ویژه تحریم دارو در دوران کرونا، جنایت علیه بشریت است. وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در عین اینکه از ابتدا اهتمام به خرید و واردات واکسن از طرف‌های معتبر بین‌المللی داشت، اما تحریم‌های دارویی مقابل ملت ایران قرار گرفت و بنابراین از همان ابتدا به فکر تامین پایدار واکسن از طریق تولید داخلی بودیم. رئیس‌جمهوری درعین حال گفت: امروز ما به‌رغم تحریم‌های ضد حقوق بشری به یکی از تولیدکنندگان واکسن کرونا تبدیل شده‌ایم.

 اندیشه راهبردی ایران

رئیسی دربخش دیگری از سخنانش گفت: اندیشه راهبردی جمهوری اسلامی ایران ریشه در مکتب امام خمینی (ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و مفهوم اسلام ناب دارد؛ اسلام عقلانیت، اسلام تدبر و تفکر، اسلام نابی که ثمره آن مقاومت همسو با منافع ملی کشورهاست. سخن گفتن از حقوق ملت‌ها بدون سخن گفتن از تکلیف دولت‌ها، حقوق انسان‌ها را برآورده نمی‌کند. استقلال یک ملت، آزادی آن ملت‌ است. انقلاب اسلامی حامی این آزادی و مانع افراط‌گرایی است؛ و این ماهیت قدرت جمهوری اسلامی ایران است که به نفع همه مردم است.

وی افزود: الگوی امنیت‌سازی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر شکل‌دهی به مکانیسم‌های درون منطقه‌ای با محوریت دیپلماسی و بدون مداخله خارجی بوده است. رئیس‌جمهوری در ادامه تصریح کرد: تلاش جدید برای بلوک‌بندی‌های جنگ سردی یا منزوی کردن کشورهای مستقل، کمکی به امنیت انسان‌ها نمی‌کند. رفتار گزینشی، راه‌حل معضل تروریسم نیست. رئیسی گفت: حضور نظامی آمریکا در سوریه و عراق مهم‌ترین مانع برای تحقق دموکراسی و اراده مردم است. آزادی در کوله‌پشتی‌های سربازان بیگانه جای نمی‌گیرد.

اگر در افغانستان، ‌حکومتی فراگیر با مشارکت موثر تمام اقوام اداره کشور را در دست نگیرد، امنیت به افغانستان باز نخواهد گشت. قیم‌مآبی نیز همانند اشغالگری محکوم به شکست است.

وی همچنین گفت: بحران انسانی یمن بسیار نگران‌کننده است و جهان باید سکوت خود را در قبال جنایت علیه بشریت بشکند. راه‌حل؛ توقف سریع و بدون قید و شرط تجاوز، باز شدن مسیر کمک‌های انسان‌دوستانه و تسهیل گفت‌وگوهای سازنده بین یمنی‌هاست. رئیس‌جمهوری گفت: رژیم اشغالگر قدس، سازمان‌دهنده بزرگ‌ترین تشکیلات تروریسم دولتی است که دستورکار آن، کشتار زنان و کودکان در غزه و کرانه باختری است. امروز محاصره همه‌جانبه، غزه را به بزرگ‌ترین زندان جهان تبدیل کرده است. طرح معامله قرن نیز مانند سایر طرح‌های تحمیلی قبلی شکست خورد. راه‌حل یک چیز است: مراجعه به آرای همه فلسطینی‌ها اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی در قالب برگزاری یک همه‌پرسی فراگیر. این طرح را رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال‌ها قبل اعلام کردند و امروز طرح جمهوری اسلامی به عنوان یکی از اسناد رسمی سازمان ملل ثبت شده است.

منبع : دنیای اقتصاد