چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

با غم جامعه امروز نمی‌توان فیلم شاد ساخت

با غم جامعه امروز نمی‌توان فیلم شاد ساخت/ توجه به منشأ بیرونی

سعید نجاتی نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه بیان کرد که با غم جامعه امروز نمی‌توان فیلم شاد ساخت.

سعید نجاتی نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه درباره فیلم کوتاه به خبرنگار مهر گفت: فیلم کوتاه بستر پژوهشی بسیار خوبی است که موضوعات و قصه‌های آن از دل اجتماع بیرون می‌آید. بنابراین به جای خلع سلاح فیلمساز می‌توان از جریان موضوعی فیلم‌ها تحلیل کرد که چه اتفاقی در جامعه می‌افتد که برای مثال از میان شاید هزار فیلم ساخته شده، ۲۰۰ اثر راجع به فقر و گرانی، کودکان کار و یا… است.

کارگردان «دابر» عنوان کرد: برای مثال گفته می‌شود که فیلم‌ها بهتر است نشاط‌آور باشند اما تا جامعه شاد نباشد که نمی‌توان توقع تولید فیلم‌های شاد داشت. بیشتر این ناراحتی و غم جامعه امروز ما نیز به مسائل و مشکلات مالی مردم مربوط می‌شود. در چنین شرایطی نمی‌توان به سادگی به شادی فکر کرد و این روحیه حاکم بر کلیت جامعه بر جریان فیلمسازی ما نیز اثر می‌گذارد. یعنی ما برای رسیدن به منشا نباید خروجی را ببینیم. برعکس است، اگر منشا اصلاح شود خودبه‌خود خروجی نیز درست خواهد شد.

نجاتی گفت: انجمن سینمای جوانان ایران دست کم ۴۰ سال است که فیلمسازان مهمی را معرفی کرده و می‌کند و اغلب کارگردانانش، از بهترین هنرمندان سینمای ایران هستند. قطعاً کسی نمی‌تواند از چنین سابقه‌ای بگذرد و انجمن نهاد و نمونه‌ای بی‌نظیر در دنیا است. با حمایت درست از انجمن، می‌توان باعث رقم خوردن اتفاقات خوبی در حوزه فیلم کوتاه شد.

این کارگردان در بخش دیگر از صحبت‌هایش درباره واجد شرایط اسکار شناخته شدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: باعث افتخار است که یکی از جشنواره‌های کشورمان در این جایگاه قرار گرفته است. با اسکار کوالیفاید شدن جشنواره فیلم کوتاه تهران، فیلمی که برنده جایزه بزرگ بخش بین‌الملل می‌شود، برای مراحل بعدی به رقابت اسکار معرفی خواهد شد.

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان ایرانی نیز شانس به دست آوردن جایزه بزرگ بخش بین‌الملل را دارند. بدین ترتیب که از میان فیلم‌های ایرانی راه یافته به مسابقه ملی تعدادی از آن‌ها به تشخیص دبیرخانه و دبیر جشنواره به بخش بین‌الملل نیز معرفی می‌شوند و شانس برگزیده شدن و در ادامه معرفی به اسکار را می‌یابند.

این کارگردان گفت: در فستیوال‌های ایرانی بعضاً سانسورهایی اعمال می‌شود یا فیلم‌ها امکان ورود به جشنواره‌ها را نمی‌یابند. در بخش بین‌الملل هم شاهد چنین آثاری هستیم برای مثال آثاری که در آن پوشش پذیرفته شده‌ای از سوی ما وجود ندارد، به فستیوال‌های ایرانی راه پیدا نمی‌کنند. به نظرم یکی از محدودیت‌هایی که کار ما را در برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی سخت می‌کند، همین است. البته این را هم باید بپذیریم که هر فستیوالی شرایط خاص و ویژه مخصوص به خود را دارد.

نجاتی در پایان عنوان کرد: اما در نهایت بهتر است که برای فیلم کوتاه، فضایی آوانگارد در نظر بگیریم که در این مدیوم، فیلمساز نگاه خود به دغدغه‌ها و مشکلات جامعه را پیوسته به روز کرده و به مسئولان ارائه دهد. به همین علت، شاید ایجاد یک تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها اتفاق خوبی باشد.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ برابر با ۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱ برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

منبع : مهر

این مطالب را نیز ببینید!

روزگاری که نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی راوی جنگ شدند

جنگ و پیامدهای آن به عنوان یکی از مهم‌ترین اتفاقات دوران معاصر دستمایه کار بسیاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *