جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

تسکین درد با ایمپلنت مغزی

تسکین درد با ایمپلنت مغزی

مطالعه اخیر محققان مرکز “سلامت لانگون نیویورک” نشان می‌دهد که یک ایمپلنت مغز رایانه‌ای به طور موثری درد کوتاه مدت و مزمن جوندگان را تسکین می‌دهد.

به گزارش رمز فردا و به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان این مطالعه این ایده را طرح اصلی برای ایجاد ایمپلنت‌های مغزی مناسب برای درمان سندرم درد و سایر اختلالات مبتنی بر مغز مانند اضطراب، افسردگی و حملات پانیک می‌دانند.

یافته‌های این مطالعه که ۲۱ ژوئن در مجله “Nature Biomedical Engineering” منتشر شد نشان داد موش‌هایی که این دستگاه در مغز آنها کاشته شده در هنگام درد ناگهانی ۴۰ درصد آهسته‌تر از زمانی که این دستگاه خاموش است، پنجه‌های خود را می‌کشند.

به گفته نویسندگان این مطالعه، این امر نشان دهنده آن است که این دستگاه از شدت دردی که این جوندگان تجربه می‌کنند، می‌کاهد.

محققان می‌گویند این اولین تحقیق است که طی آن از ایمپلنت مغز رایانه‌ای برای تشخیص و تسکین درد در زمان حال استفاده می‌شود.

“جینگ ونگ”(Jing Wang) نویسنده ارشد مطالعه گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که این ایمپلنت یک استراتژی موثر برای درمان درد حتی در مواردی که تشخیص یا مدیریت علائم به طور سنتی دشوار است، ارائه می‌دهد.

به گفته وانگ، ایمپلنت‌های مغز رایانه‌ای که قبلاً برای جلوگیری از حملات صرع و کنترل دستگاه‌های مصنوعی استفاده شده بودند، ممکن است طیف وسیعی از این مشکلات را حل کند. این فناوری که به عنوان یک رابط حلقه بسته مغز و ماشین شناخته می‌شود، فعالیت مغز را در قشر قدامی کمربندی(anterior cingulate cortex)، منطقه‌ای از مغز که برای پردازش درد بسیار حیاتی است، تشخیص می‌دهد. سپس یک رایانه متصل به دستگاه، به طور خودکار الگوهای الکتریکی مغز را که با درد ارتباط دارند شناسایی می‌کند. با تشخیص علائم درد رایانه با تحریک درمانی ناحیه دیگری از مغز به نام قشر پیش پیشانی آن را تسکین می‌دهد.

به عنوان بخشی از این مطالعه، محققان الکترودهای ریزی را در مغز ده‌ها موش نصب کردند و سپس آنها را در معرض مقدار دقیقی از درد قرار دادند و سپس عملکرد حیوانات از نظر دور شدن سریع از منبع درد را مورد بررسی قرار دادند و سپس محققان توانستند ردیابی کنند که دستگاه چگونه فعالیت مغزی مبتنی بر درد را در قشر قدامی کمربندی شناسایی کرده و به تا چه اندازه می‌تواند احساس درد را کاهش دهد. به گفته محققان دستگاه در بیش از ۸۰ درصد مواقع موفق به تشخیص دقیق درد شد.

این دستگاه ممکن است به محققان کمک کند تا درک بهتری از چگونگی درد در مغز داشته باشند. علاوه بر این ممکن است به آنها در توسعه درمان‌های غیر دارویی برای سایر اختلالات اعصاب و روان مانند اضطراب، افسردگی و استرس پس از سانحه کمک کند.

این مطالب را نیز ببینید!

کاربرد هوش مصنوعی در تعیین جنسیت

به گزارش رمز فردا : مطالعات اخیر در دانشگاه «استنفورد» اعلام کرد: دقت هوش مصنوعی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *