جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

آب هم گران می‌شود؟

چند سالی است که کارشناسان حوزه اقتصاد انرژی از واقعی کردن قیمت آب صحبت می‌کنند، اما با بالا رفتن قیمت آب، همه اقلام مصرفی هم دچار افزایش قیمت می‌شوند.

آب هم گران می‌شود؟
به گزارش رمز فردا – قیمت آب در کشور تقریبا رایگان است. بسیاری از کارشناسان از واقعی کردن قیمت آب صحبت می‌کنند و از مضرات ارزان بودن آب می‌گویند.با این حال واقعی کردن قیمت آب هم تبعات خود را دارد. با گران شدن قیمت آب، قیمت اقلام مصرفی خانواده‌ها چند برابر می‌شود. چیزی شبیه به گرانی بنزین در آبان ماه ۹۸ که موجب شد قیمت تمام اقلام و خدمات چند برابر شود. اما چاره چیست؟

آرمین نوربخش، مدیر خانه آب ایران می‌گوید: برای واقعی کردن قیمت آب نیاز به یک بسته چند جانبه داریم و همه وزارت‌خانه‌ها باید در این امر کمک کنند. نوربخش توضیح می‌دهد: واقعی نبودن قیمت آب آثار مخربی بر سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌های کلان در حوزه اقتصادی آب داشته و توان تصمیم‌گیری برای مشکلات بزرگ را کم کرده است.

این کارشناس حوزه آب ادامه می‌دهد: بهره‌وری در مصرف آب بالا ببریم با توجه به قیمت آب اصلا این عمل معنادار نیست. واقعی نبودن قیمت آب در همه بخش‌ها و به خصوص بخش کشاورزی بسیار مخرب است.

عواقب واقعی کردن قیمت آب چیست؟

به هرحال یکی از راه‌های کنترل مصرف آب، بالا بردن قیمت آن است، اما وضعیت معیشتی مردم و حالت تورمی اقتصاد باعث می‌شود کارشناسان با دقت بیشتری به این مقوله نگاه کنند. نوربخش هم بیان می‌کند: باید بسته‌ای سیاسی در اختیار تصمیم‌گیران دولت فعلی قرار دهیم. مساله معیشت مردم در واقعی کردن قیمت آب، بحث بسیار مهمی است.
قیمت آب مانند بنزین تقریبا بر همه چیز تاثیر می‌گذارد و اگر بالاتر برود، بر همه اقلام مصرفی خانواده‌ها تاثیر دارد. نوربخش روشن می‌کند: کشور به یک بسته سیاستی نیاز دارد. اگر قرار است آب کشاورزی گران شود، باید قیمت تضمینی خرید از کشاورز هم بالاتر برود.
این کارشناس آب یادآوری می‌کند: همه وزارت‌خانه‌ها باید باهم هماهنگ باشند تا درآمد تمام شده کشاورز کم نشود، اما قیمتی که برای آب می‌دهد، قیمت بیشتری شود تا هزینه خود را کم کند و آب را بهتر مصرف کند.
او راهکاری توصیه می‌کند: باید جلسات بررسی برگزار کنیم و ممکن هم هست این سلسله جلسات چند سال طول بکشد، اما چیزی که مهم است سندی است که در پایان جلسه به وجود می‌آید و به کشور کمک می‌کند.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

قیمت تاکسی برقی‌های تهران چقدر است؟

به گزارش رمز فردا  : تشکری هاشمی در خصوص ورود تاکسی‌های برقی و قیمت آن گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *