جمعه , فروردین ۳۱ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

توضیح سازمان سنجش درخصوص تعیین حدنصاب در آزمون کانون وکلا

توضیح سازمان سنجش درخصوص تعیین حدنصاب در آزمون کانون وکلا

سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص تعیین حدنصاب در آزمون کانون وکلای دادگستری ایران توضیحاتی داد.

 به گزارش رمز فردا  ، سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد که با توجه به برداشت نادرست از پاسخ فنی سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص استعلام حدنصاب در آزمون کانون وکلای دادگستری ایران در جواب به  استعلام این کانون مبنی بر ” نصاب شناور با حذف ظرفیت بدون لحاظ (حداقل نمره ثابت) معیار علمی استاندارد در جذب می باشد یا خیر” ، حوزه فنی سازمان با توجه به عدم وضوح نامه استعلام کانون مذکور، با درنظرگرفتن شیوه موجود سنجش و پذیرش که ضرورت تعیین حدنصاب در هر رشته محل براسا س ظرفیتهای موجود در پذیرش دانشجو می باشد، بصورت ناقص پاسخ داده است.  لذا این سازمان جهت تنویر افکار عمومی موارد زیر را به صورت شفاف به اطلاع می رساند.

سازمان سنجش آموزش کشور یک سازمان تخصصی است و در امور قانون گذاری دخالتی نداشته و در جهت تثبیت یا ادامه انحصار در کسب و کارهای خصوصی دخالتی ندارد و هرگونه سوء استفاده از نظرات فنی این سازمان قابل پیگیری خواهد بود. لذا به صورت کلی تعیین حدنصاب در آزمون ها برای دو هدف صورت می گیرد:

۱- برای حفظ کیفیت کل ورودی ها یا انتخاب شوندگان، مانند تعیین حداقل نمره ۱۵ یا هر عدد دیگری از ۱۰۰ در آزمون های تحصیلات تکمیلی برای تمام ورودی ها که در این بخش اصولا  ظرفیت تاثیرگذار نیست.

۲- برای انتخاب متقاضیان در یک رشته محل یا شغل محل استخدامی یا تعیین حدنصاب برای سهمیه های ورودی مانند ایثارگران ، که در این بخش علاوه بر نمرات ظرفیت نیز تاثیرگذار است.

لذا با توجه به موارد مذکور صریحاً اعلام می گردد اعمال حدنصاب ۷۰درصد نمره میانگین نفرات یک درصد برتر یا هر عدد دیگر به عنوان ملاک حفظ کیفیت حداقل ورودی ها یا پذیرش، بدون درنظرگرفتن ظرفیت های ثابت، از اصول و ملاک های استاندارد سنجش و اندازه گیری است.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

آغاز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور از فردا

مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور فردا ۳۱ فروردین ماه در مراکز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *