جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

وقف باعث پایداری زندگی انسان می‌شود

وقف باعث پایداری زندگی انسان می‌شود

رمز فردا/خراسان رضوی مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اهمیت موضوع وقف، گفت: وقف باعث پایداری زندگی انسان می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده امروز، اول تیرماه، در اختتامیه تکمیل سهام «موقوفه مهر فاطمی» که در مشهد برگزار شد، در رابطه با این موقوفه، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۱ این موضوع مطرح شده بود که در استان برای حضرت فاطمه وقف داشته باشیم و به این فکر و ایده رسیدیم که با مشارکت خیرین این وقف بنا گذاشته شود. مقداری سخت به نظر می‌رسید و پروژه سنگینی بود که پیشینه هم نداشت، تا اینکه برای انجام آن خدمت علما و مراجع عظام تقلید مانند حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی و علمای برجسته حوزه علمیه استان مانند حضرات آیات سیدان، رضازاده، مروارید، مرتضوی و نماینده ولی فقیه در استان، آیت‌الله علم‌الهدی، رسیدیم و این طرح را معرفی کردیم و نسبت به آن فرهنگسازی انجام دادیم و از سال ۱۳۹۶ این طرح به صورت جدی و کشوری در جامعه معرفی شد.

وی افزود: ۸۲ هزار واقف که شامل ۲۳ هزار و ۶۱۸ نفر از استان خراسان رضوی و ۵۸ هزار نفر از سایر استان‌ها می‌شدند، در این موقوفه مشارکت کردند و وقف انجام دادند. ترکیب جمعیتی این موقوفه ۳۷ هزار و ۸۷۸ نفر از خواهران و ۴۴ هزار و ۳۳۱ نفر از برادران را شامل می‌شد که به صورت میانگین هر نفر چهار سهم را خریداری کردند و اگر به شکل دیگری بخواهیم به این آمار توجه کنیم، باید بگویم که در کشور، از هر یک میلیون نفر، هزار نفر، یعنی یک هزارم جمعیت کشور در این موقوفه مشارکت داشتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۷۱۶ نفر به نام شهدا سهام وقف خریداری کرده‌اند و جلوه‌های خاصی در وقف‌های که صورت گرفت اتفاق افتاد. به عنوان مثال مادر شهیدی که سه فرزندش را تقدیم انقلاب کرده بود، وقف انجام می‌داد و مادر یکی از شهدای مدافع حرم که در جلسه تجلیل از مادران شهدا حضور یافته بود، تا از این موقوفه مطلع شد در این وقف سهیم شد و وقف را به نام فرزند شهیدش انجام داد.‌ خانم دیگری در شهر سرخس که به لحاظ تکلم نمی‌توانست به راحتی صحبت کند نیز در شهر راه افتاده بود و این موقوفه را به مردم معرفی و دعوت به مشارکت می‌کرد.

احمدزاده با اشاره به اهمیت موضوع وقف، تصریح کرد: وقف باعث پایداری زندگی انسان می‌شود و به گفته پیامبر اکرم(ص) پرونده اعمال تمام مردم پس از مرگ بسته می‌شود، مگر سه مورد که یکی از آن‌ها، افرادی هستند که وقف انجام داده‌اند. «موقوفه مهر فاطمی» نیز باعث شد که الگوی جدیدی در وقف و امور خیریه، تحت عنوان وقف مشارکتی در کشور شکل بگیرد. انجمن‌ یاوران وقف علم و فناوری و دانشکده علوم قرآنی نیز از همین الگو استفاده کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم، بیان کرد: نهاد وقف یک نهاد پرخیر و برکت است که عموم جامعه در عرصه‌های مختلف از این نهاد بهره‌مند می‌شود. واقفان در زمان خود، چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام و در کشورهای اسلامی و غیراسلامی یک کار انسانی و اسلامی می‌کنند و مال خود را برای خلق‌الله اختصاص می‌دهند و وقف می‌کنند که مردم هم در عرصه‌های مختلف فرهنگی، مذهبی، آموزشی، درمانی، اقتصادی، خانواده و عرصه‌های مختلف دیگری که حدود ۸۰۰ عنوان در سامانه موقوفات کشور وجود دارد پای کار آمده‌اند و خدمتگزار جامعه هستند که باید قدرشان را بدانیم.

وی در رابطه با استفاده از منافع «موقوفه مهر فاطمی»، عنوان کرد: منافع «موقوفه‌ مهر فاطمی» در جهت ترویج فرهنگ فاطمی، با انجام فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، ترویجی و برگزاری اعیاد و مراسم مذهبی حضرت زهرا(س) هزینه می‌شود.

این مطالب را نیز ببینید!

خبر بد درباره تخت جمشید و پاسارگاد

به گزارش رمز فردا : محمد درویش با اشاره به اینکه فرونشست زمین هنگامی که از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *