چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

طاعون تهدیدجدی برای حیات وحش

نبض حیات وحش کند می زند/ کل وبز قربانی طاعون کشنده

ساری – شیوع طاعون کشنده نبض حیات را در پناهگاه ها و زیستگاه‌های مازندران کند کرده و نشخوارکنندگان کوچک از جمله کل وبز بی پناه تسلیم و قربانی می‌شوند.

به گزارش رمز فردا – گروه استان‌ها: بیماری کشنده ای که چهارپایان کوچک را نشانه گرفته و در ابتدای راه به جان وحوش نادر و زیبایی طبیعت و زیستگاه‌های مازندران افتاده است.

طی ماه جاری لاشه ۲۴ رأس کل و بز از زیستگاه‌های مناطق کوهستانی و ارتفاعات مازندران در طالقان و دلیر کشف شد و این حیوانات نادر و منحصر به فرد براثر بیماری کشنده طاعون نشخوارکنندگان کوچک قربانی و سلاخی شدند.

حال حیات وحش پیش از شیوع طاعون هم خوش نبود، شکار غیرمجاز و انقراض بسیاری از گونه‌های نادر، را در خطر قرار داده بود و برخی از گونه‌ها برای همیشه به خاطره‌ها پیوستند.

گرچه انتظار می‌رود با سرد شدن و زمستانی شدن هوا، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از بین رود اما در حال حاضر نگرانی از گسترش این بیماری بین چهارپایان سبک بیشتر شده است.

کشف لاشه وحوش تلف شده در زیستگاه‌ها

حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه لاشه تعدادی از وحوش در زیستگاه‌های مناطق کوهستانی در ارتفاعات دلیر کشف شده است، دلیل تلفات را بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ذکر کرد.

وی با بیان اینکه این بیماری بین انسان و حیوان مشترک نیست و فقط دام‌های سبک و کوچک را درگیر می‌کند، افزود: لاشه‌های کشف شده مربوط به گونه‌های کل و بز بوده و ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه دامپزشکی، تلفات براثر طاعون را تأیید کرده است.

وی با اظهار اینکه برای جلوگیری از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در مناطق حیات وحش هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های اجرایی شده است، افزود: پایش زیستگاه‌ها و شناسایی مناطق آلوده در دستور کار قرار گرفته است.

ابراهیمی همچنین بر لزوم بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی و انجام اقدامات پیشگیرانه تاکید کرد و گفت: اگر این بیماری کنترل و مهار نشود، خطر آلوده شدن دام‌های اهلی دور از انتظار نیست.

پای طاعون به دامداری‌ها نرسید

با آنکه طاعون هر روز در حیات وحش مازندران قربانی می‌گیرد اما متولیان امر عنوان می‌کنند هنوز پای این بیماری به جمعیت دام‌های اهلی نرسیده است، با این حال بر لزوم رعایت مسائل بهداشتی و واکسیناسیون دام برای پیشگیری از بیماری تاکید دارند.

محمد حسن گلپایگانی مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه نگرانی بابت انتقال بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک وجود ندارد، افزود: این بیماری در بین نشخوارکنندگان کوچک از جمله بز و گوسفند احتمال شیوع و مرگ و میر وجود دارد.

وی با اظهار اینکه از آنجایی که که دام‌های کوچک جزئی از سرمایه‌های انسان به شمار می‌روند، افزود: خیال مردم راحت باشد که موجب بیماری مشترک بین انسان و دام نمی‌شود.

گلپایگانی یادآور شد: خوشبختانه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک دارای واکسن بوده و دامداران نیز با این بیماری آشنا هستند و واکسن آن در دسترس وجود دارد.

خوشبختانه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک دارای واکسن بوده و دامداران نیز با این بیماری آشنا هستند و واکسن آن در دسترس وجود دارد

وی با اظهار اینکه واکسن طاعون به صورت رایگان توسط دامپزشکی تزریق می‌شود، گفت: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون رأس دام کوچک در استان واکسینه شده است و واکسن طاعون جزو واکسیناسیون پایه به شمار می‌رود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران یادآور شد: با توجه به اینکه در حیات وحش بیماری طاعون گزارش شده است، طرح ضربتی واکسیناسیون گسترده منطقه نزدیک به حیات وحش اقدام شده است تا این بیماری را بین گله‌های دام‌های اهلی شاهد نباشیم.

وی با بیان اینکه تاکنون بیماری در گله‌های دام اهلی مشاهده نشده است، افزود: در استان مازندران نمونه‌هایی از شیوع بیماری در حیات وحش تأیید شده است.

گلپایگانی یادآور شد: این بیماری در منطقه‌ای رخ داد که دام‌های اهلی از بالادست به قشلاق و پایین دست منتقل شدند با این حال اقدامات پیشگیرانه باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: عده‌ای سودجو ممکن است دام‌های مریض را کشتار کنند از این رو باید از خرید لاشه‌های فاقد مهر دامپزشکی پرهیز کرد.

به گزارش رمز فردا ، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان طاعون بزی نیز شناخته می‌شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا است که نشخوار کنندگان کوچک و شترها را درگیر می‌کند. علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می‌شود.

بیش از هفت میلیون واحد دامی سبک و سنگین در مازندران وجود دارد و به تاکید کارشناسان و متولیان امر، توجه به واکسیناسیون برای مهار و پیشگیری از این بیماری باید در دستور کار قرار گیرد و دامداران نیز باید به توصیه‌های کارشناسان توجه ویژه داشته باشند.

این مطالب را نیز ببینید!

فوری/ سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی/ چند کشته برجای گذاشت؟

به گزارش رمز فردا : حادثه در اسکله پتروشیمی رازی منجر به فوت ۲ نفر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *