جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد صرف هزینه صدها میلیونی برای تربیت پزشکان/افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی تبعات دارد

صرف هزینه صدها میلیونی برای تربیت پزشکان/افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی تبعات دارد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه ما در کشور بیش از اینکه با کمبود پزشک مواجه باشیم با مشکل توزیع پزشک در شهرهای مختلف مواجه هستیم،گفت: افزایش ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی باعث می‌شود صدها میلیون تومان هزینه صرف تربیت پزشکانی کنیم که درنهایت به کشورهای خارجی مهاجرت می‌کنند.

دکتر حسین قناعتی ضمن بیان این مطلب در خصوص مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش پذیرش در رشته های پزشکی گفت: در حال حاضر تراکم پزشک در شهر تهران چندین برابر شهرستان ها است. چرا که درآمد تعیین کننده انتخاب پزشک می باشد تا محل زندگی خود را تعیین کند.

وی افزود: باید دید آیا افزایش رشته یا افزایش ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی مشکل را حل می کند یا اینکه ما برنامه ای تدوین کنیم تا پزشکان موجود به صورت صحیح در سطح کشور توزیع شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: ضمن اینکه در شرایط فعلی حقوق پرداختی به پزشکان و اعضای هیات علمی در شهر های کوچک اندک است؛ در حالیکه این کارانه در دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌روز است. بنابراین طبیعی است که پزشکان به تهران سرازیر شوند.

وی اظهار کرد: باید اقداماتی انجام بدهیم تا میزان دریافتی افراد در شهرستان ها بیشتر شود تا در مراکز درمانی شهرستانها با مشکل کمبود پزشک مواجه نشویم و این موضوع از طریق بومی گزینی پذیرش امکان پذیر است.

قناعتی با تاکید بر اینکه ما در کشور کمبود پزشک نداریم، گفت: بیشتر از اینکه با کمبود پزشک مواجه باشیم با مشکل توزیع پزشک مواجه هستیم در این شرایط اگر ظرفیت پذیرش را نیز افزایش دهیم با توجه به اینکه در تربیت این دانشجویان صدها میلیون تومان هزینه می شود  با چالش های بیشتری مواجه خواهیم بود و در این شرایط باید مجددا پزشک برای کشورهای خارجی تربیت کنیم یا پزشکانی تربیت کنیم که مجددا به تهران سرازیر شوند.

وی افزود: وقتی که آمار پزشک بیشتر باشد تقاضا برای بیمار شدن نیز بیشتر می شود و میزان تخلفات در جامعه پزشکی نیز بالا خواهد رفت. ضمن اینکه ما نمی توانیم به راحتی اجازه دهیم دانشجویان ایرانی که در دانشگاه های خارجی مشغول تحصیل هستند به کشور منتقل شوند، چرا که در این شرایط ممکن است دانشجویانی با سطح علمی پایین تر به کشورهای دیگری برای تحصیل مراجعه می کنند و بعد از چند ترم برای ادامه تحصیل به کشور وارد شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: این تصمیم که این دانشجویان بدون سخت گیری وارد دانشگاه های داخل شوند صحیح نیست و ما نباید برای حل یک مشکلی مشکل دیگری را ایجاد کنیم.

منبع ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

پیروزی یزدانی مقابل عموزاد در جام یاشاردوغو

در جریان رقابت‌های وزن ۷۰ کیلوگرم جام یاشاردوغو، امیرمحمد یزدانی مقابل محمدعلی عموزاد به برتری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *