جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

پارادوکس گرانی خودرو داخلی و زیان چند میلیاردی جاده مخصوص چیست؟

زیان انباشته ۳ خودروساز بزرگ کشور در سال ۹۹ رکورد زد.

پارادوکس گرانی خودرو داخلی و زیان چند میلیاردی جاده مخصوص چیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی، صنعت و تعاون رمز فردا، صورت‌های مالی غول‌های جاده مخصوص در بورس از رشد ۱۴۵ درصدی زیان آنها در سال ۹۹ حکایت دارد این درحالیست که رشد ۳ باره قیمت محصولات خودروسازان در ۳ فصل ابتدایی سال گذشته با دلیل جلوگیری از انباشت ضرر ناشی از تولید صادر شد ولی آمار ثبت شده در سایت کدال از شکست سیاست اتخاذی سیاست گذار حکایت دارد.

ایران خودرو بزرگترین خودروساز زیان‌ده

شرکت ایران خودرو در سال ۹۹ با فروش ۴۶۴ هزار و ۱۸۰ دستگاه از محصولات تولیدی خود ۶۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است، این درحالیست که آبی های جاده مخصوص برای تولید محصولات بفروش رفته شان ۷۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده اند بنابراین ایران خودرویی ها از محل فروش ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان زیان(اختلاف مبلغ فروش با مبلغ بهای تمام‌شده تولید) دیده اند.

زیان ایران خودرو قبل از سال گذشته حدود ۲۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد بوده که با ضرر سال ۹۹ (۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان) به ۳۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

جزئیات زیان تولید نارنجی‌های جاده مخصوص

شرکت خودروسازی سایپا سال گذشته از محل فروش ۲۹۶ هزار و ۱۸۷ دستگاه، ۳۲ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کرده است در حالیکه هزینه تولید محصولات بفروش رفته سایپا ۳۴ هزار و ۳۲۲ میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

بنابراین سال گذشته زیان (اختلاف مبلغ فروش با مبلغ بهای تمام‌شده تولید) تولید نارنجی های جاده مخصوص حدود هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان بوده است.

جزئیات زیان سومین خودروساز بزرگ کشور

شرکت پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته از محل فروش ۹۳ هزار و ۵۴۵ دستگاه محصول تولیدی بیش از ۵۳۰ هزار میلیارد تومان ضرر(اختلاف مبلغ فروش با مبلغ بهای تمام‌شده تولید) کرده است که با زیان سال های گذشته تولید، مجموع زیان پارس خودرویی ها را به بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسانده است.

راهکارهای پیش روی دولت سیزدهم برای خودروسازان زیان‌ده

بطور کلی و در مجموع هزینه تمام شده تولیدات ۳ خودروساز بزرگ کشور در سال ۹۹ حدود ۱۱۰ هزار میلیارد بوده در حالیکه درآمد آنها از ناحیه فروش تولیداتشان تنها ۹۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده است بعبارتی به طور متوسط هر خودرویی که عرضه شده، زیان ۸ میلیون تومانی برای خودروساز داشته است.

زیاندهی روزافزون و مستمر خودروسازان به عنوان تولیدکننده از یک سو و نارضایتی مردم به عنوان مصرف کننده از کیفیت و قیمت از سوی دیگر چالشی است که از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم به ارث رسیده است و می دوطلبد تا دولت جدید در زمینه افزایش عرضه، ارتقاء کیفیت و خروج دلالان و تقاضای سرمایه ای از بازار خودرو تدبیری بیندیشد.


بیشتر بخوانید:


سعید مدنی مدیرعامل پیشین خودروسازی‌سایپا دلیل زیان دهی خودروسازان را در اُفت تیراژ تولید آنها می داند و می گوید: به رغم ظرفیت تولید حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه در خطوط تولید سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو، طی سال ۹۹ در مجموع حدود ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در ۳ شرکت خودروساز بزرگ کشور تولید شد.

وی ادامه داد: تمام هزینه های ظرفیت غیرفعال خودروسازان همانند نیروی کار مازاد، استهلاک ماشین آلات و … به عنوان هزینه اضافی بر بهای تمام شده تولید هر دستگاه خودرو افزوده می شود در حالیکه با فعال کردن تمام ظرفیت تولید هزینه های اضافی حذف شده و بهای تمام شده تولید به نوعی می شکند.

مدیرعامل پیشین سایپا یکی دیگر از دلایل زیان دهی خودروسازان را در افزایش هزینه های ناشی از دور زدن تحریم ها جهت واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودروسازی اعلام کرد و گفت: قطعه سازان به هنگام تحویل قطعات بنا به تغییرات نرخ روز ارز با خودروسازان معامله می کنند و همین موضوع به نوعی منجر به افزایش هزینه تمام شده تولید می شود.

سیاوش غیبی پور کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نوسانات نرخ ارز و اثر آن بر واردات و انحصار تولید در صنعت خودروسازی عوامل موثر بر نابسامانی های موجود در بازار خودرو هستند.

وی ادامه داد: دولت جدید باید با تغییر سیاست ها همانند تغییرات تعرفه ای، آزادسازی واردات خودرو یا بکارگیری روش های جدید خرید و فروش خودرو صنعت خودروسازی را از ورطه سقوط نجات دهد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پیش بینی می شود طی ۳ ماه آینده شرایط فعلی در بازار خودرو حاکم شود، تصریح کرد: باید منتظر ماند و سیاست های جدید دولت سیزدهم را در زمینه رفع اَبرچالش های بخش خودرو دید و سپس قضاوت کرد.

این مطالب را نیز ببینید!

قیمت تاکسی برقی‌های تهران چقدر است؟

به گزارش رمز فردا  : تشکری هاشمی در خصوص ورود تاکسی‌های برقی و قیمت آن گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *