جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

با اینکه متروی پرند به خط پایانی رسیده اما هنوز خبری از افتتاح نیست .

توپ تکمیل متروی پرند در کدام زمین است؟

۱۴ سال است که مسئولان استان تهران کلنگ خط متروی پرند را به زمین زده اند؛ اما با آنکه حالا این خط به ایستگاه پایانی رسیده باز هم عدم تعیین تکلیف اعتبارات مورد نیاز پیمانکار جهت خرید تجهیزات سبب شده که ۴۰۰ هزار نفر از ساکنان پرند چشم امیدشان به سوی استانداری تهران باشد تا ببینند چه تصمیمی برای زمان تکمیل و بهره برداری از این خط مترو گرفته می شود.

به گزارش رمز فردا ، شهر پرند در فاصله ۳۰ کیلومتری تهران واقع شده و مردم این شهر برای کار،تحصیل و سایر امور روزانه ، تردد بالایی به پایتخت دارند به گونه ای که براساس آمارهای ترافیکی، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که عمده این افراد از وسایل حمل و نقل شخصی برای طی این مسافت استفاده می کنند.

پرند یکی از شهرهای اقماری اطراف تهران است  که طی سال های اخیر رشد جمعیت پرشتابی را تجربه کرده و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد، به همین دلیل مسئولان استان تهران  ۱۴ سال پیش تصمیم گرفتند تا هم برای کاهش حجم ورودی خودروهای شخصی به تهران و هم به منظور کاهش تصادفات در جاده تهران- ساوه خط متروی تهران را به پرند برسانند.

بررسی های اولیه احداث این خط مترو نشان می داد طول این خط ۵۰ کیلومتر خواهد بود که ۵ ایستگاه نیز برای آن پیش بینی و مقرر شد تا خط متروی پرند از خط یک مترو و از ایستگاه شاهد منشعب شود؛ اتفاقی که همه مسئولان در وهله اول از آن حمایت کردند؛ اما در عمل ۱۴ سال به طول انجامید و حالا که به پیشرفت بیش از ۹۰ درصد عملیات ساختمانی رسیده است،  در زمین این سازمان و آن سازمان پاسکاری می شود.

بی توجهی مسئولان استان تهران به خط متروی پرند در حالی است که ۴ کیلومتر ابتدایی این خط تا اراضی محدوده شهرآفتاب توسط شهرداری تهران ساخته و در سال۹۵ همزمان با بهره برداری از نمایشگاه شهر آفتاب، افتتاح شد. فاز دوم این خط نیز به طول ۲۶ کیلومتر تا شهر فرودگاهی امام خمینی به بهره برداری رسید و حالا متروی پرند تنها معطل ۱۹ کیلومتر است که البته بنا به گفته  مجری پروژه خط متروی فرودگاه امام خمینی – شهر جدید پرند بیش از ۹۰ درصد عملیات ساختمانی این ۱۹ کیلومتر نیز انجام شده و تنها نصب تجهیزات باقی مانده است. در چنین حالتی ، برای تکمیل این پروژه مهم  به ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار احتیاج است، تا مشکل تردد روزانه  ۳۰ الی ۴۰ هزار نفر بین شهرهای تهران و پرند برطرف شود.

توپ متروی پرند در زمین استانداری مانده

به گزارش رمز فردا علیرضا کرد رستمی ، با تاکید بر اینکه تنها ۱۹ کیلومتر از خط متروی تهران – پرند ( بخش حد فاصل ایستگاه فرودگاه امام خمینی تا پرند ) باقی مانده که عملیات ساختمانی آن بیش از ۹۰ درصد و عملیات زیر سازی نیز حدود ۹۹ درصد پیشرفت داشته است، می گوید: برای راه اندازی یک خط از متروی تهران – پرند تنها دو کیلومتر ریل گذاری باقی مانده است. به منظور راه اندازی یک خط از متروی پرند و تکمیل زیر ساختهایی همچون برق ، گیت ها ، سیگنالینگ و ریل سوم حدود ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه  دولت در قالب بودجه عمرانی تنها ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته که تخصیص ۲۱۲ میلیارد تومان از اسناد خزانه اسلامی با سررسید سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است ( یعنی سه سال دیگر ) ادامه می دهد: هزینه های ما نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است . بنابراین هر چقدر زمان تامین اعتبارات لازم برای راه اندازی متروی پرند عقب بیفتد ، عدد مورد نیاز نیز درشت تر می شود.

به گزارش رمز فردا ، در حالی چشم امید پیمانکار به دست دولت است که علی امام  مدیرعامل متروی تهران هم از راههای متعدد رفته و به نتیجه نرسیده می گوید.

وی در ادامه درباره باز شدن گره کار متروی پرند می گوید و با اشاره به بازدید اخیر وزیر کشور از پرند و دستور ویژه اش برای حل مشکل متروی پرند به استاندار ، معتقد است حالا توپ متروی پرند در زمین استانداری مانده است.

روند کند و فرسایشی تامین نقدینگی بودجه پرند در لایحه ۱۴۰۱ آب رفت!

علی امام  نیز در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه متاسفانه بزرگترین مشکل ما روند کند و فرسایشی تامین نقدینگی است و  راههای متعددی را برای حل این مشکل پیموده ایم، اما تا کنون به نتیجه دلخواه نرسیده ایم، می افزاید: در حالی تکمیل خط متروی پرند معطل ۷۵۰ میلیارد تومان منابع مانده که ارزش کل سرمایه گذاری های صورت گرفته در این پروژه به ارزش پول امروز بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است، اما برای تخصیص منابع باقی مانده ، سالها معطل مانده ایم . این در حالی است که طبق امکان سنجی طرح، در متروی پرند که در دهه ۸۰ توسط وزارت مسکن انجام شده است ، روزانه حدود ۴۰ هزار تردد بین شهر پرند و تهران انجام می شود که اگر صرفا بنزین مصرفی این خودروها را محاسبه کنیم، نتیجه می گیریم  هزینه پروژه خط متروی پرند خیلی زود از محل صرفه جویی در مصرف سوخت و سایر مسائل اقتصادی مرتبط بازمی گردد.

وی با بیان اینکه تکمیل خط متروی پرند بسیار حائز اهمیت است چرا که به واسطه بهره برداری از آن می توان مسیر تجریش تا پرند را یک ساعته طی کرد، می افزاید: مدل متروی شهر پرند همچون تهران است که به صورت برق زمینی از طریق ریل سوم تغذیه می شود ؛ در واقع از ابتدا نیز برنامه ریزی ها به این شکل بوده تا قطار خط متروی پرند مستقیما وارد خط یک شده و تا تجریش حرکت کند . حالا با یک حساب سر انگشتی می توان دریافت که بهره برداری از این مسیر ۱۹؛کیلومتری چه تاثیر بزرگی بر کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و آلودگی های زیست محیطی دارد.

وی با بیان اینکه ما مشکلات کمبود نقدینگی در دولت را درک می کنیم؛ اما پیمانکاران مربوطه نیز برای ادامه کار نیازمند تامین منابع مالی هستند  و  می گوید: سال گذشته به شرکت عمران شهر جدید پرند و استانداری تهران اعلام کردیم که پیمانکار حاضر است زمین مجاور ایستگاه متروی شهر پرند را که حدود ۲۵ هکتار است به ازای اعتبارات هزینه کردش بردارد اما باید کاربری آن تعیین تکلیف شود.

به گفته وی، حدود یک ماه و نیم قبل در دفتر وزیر راه جلسه ای با حضور مسئولان شهرداری، استانداری و شهر پرند برگزار و مقرر شد به روش های مختلف اعتبارات لازم برای راه اندازی متروی پرند تامین شود، اما این روند به کندی در حال انجام است.

امام با اشاره به اینکه چشم امیدمان به لایحه بودجه ۱۴۰۱ بود، اما در عمل دیدیم که بودجه پروژه خط متروی پرند “آب رفت” و از ۲۵۰ میلیارد تومان به ۲۲۷ میلیارد تومان رسید.

وی ادامه می دهد: در چنین شرایطی، به نظر می رسد تخصیص اعتباری در خور نیازهای واقعی خط متروی تهران- پرند از سوی سازمان برنامه و بودجه  یا مجلس برای سال ۱۴۰۱ می تواند بسیار کارساز و راهگشا باشد. اما از سوی دیگر شرکت عمران شهر جدید پرند که تحت نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می کند به همراه استانداری تهران باید هر چه سریعتر فکری عاجل برای تغییر کاربری اراضی قابل واگذاری به پیمانکاران اجرایی پروژه کنند تا قفل مشکلات مالی خط متروی تهران – پرند باز شود.

استانداری هنوز تغییر کاربری زمین ۲۵ هکتاری را تصویب نکرده وزیر کشور دستور حل فوری مشکل مالی مترو پرند را داد اما…

وی بیان می کند: شنیده ها حکایت از تایید مساله تغییر کاربری ۲۵ هکتار زمین در کارگروه زیربنایی استان برای تامین منابع مالی پروژه دارد و به محض تصویب آن توسط شورای برنامه ریزی استان تهران، امکان فروش اراضی مورد بحث وجود دارد.

امام ادامه می دهد: وحیدی وزیر کشور هفته نخست آذرماه ( حدود ۴۰ روز پیش ) به اتفاق استاندار تهران ، بازدیدی از شهر پرند داشت و در آنجا دستور به حل فوری و بلادرنگ مشکلات اعتباری متروی این شهر می دهد؛ اما هنوز استانداری تهران بحث تغییر کاربری آن زمین ۲۵ هکتاری را تصویب و ابلاغ نکرده و باید تکلیف کند که شرکت عمران شهر پرند به سرعت زمین مورد نظر را با تغییر کاربری به مترو تحویل دهد تا منابع لازم برای ادامه کار هر چه سریعتر پیمانکار تامین شده و فاز نخست پروژه ظرف یک سال پیش رو به سرانجام برسد.

مدیرعامل متروی تهران، می افزاید: بخش عمده عملیات اجرایی پروژه متروی پرند انجام شده و تنها باید اعتبارات لازم  برای خرید تجهیزات تزریق شود. بنابراین اگر حمایت های لازم و تصمیمات اتخاذ شده به موقع اجرایی شود ، می توان حداکثر ظرف مدت یک سال ، کارهای باقی مانده را به سرانجام رساند و مردم شهر جدید پرند را پس از  یک دهه انتظار ، به خواسته معقول و منطقی شان رساند.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

به دلیل انتشار تصاویر توهین آمیز؛ دادستانی تهران علیه «دیجی کالا» اعلام جرم کرد

مرکز رسانه قوه قضائیه : به دلیل انتشار تصاویر توهین‌آمیز به مقدسات از برخی محصولات ارائه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *