جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

«حکم رشد» چرا حاشیه‌ساز شد؟/ مشکل‌مان ضعف کارگردانی بود نه محتوا

«حکم رشد» چرا حاشیه‌ساز شد؟/ مشکل‌مان ضعف کارگردانی بود نه محتوا

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه با اشاره به حواشی «حکم رشد» بیان کرد که مساله با این سریال، فقط ضعف در کارگردانی بوده و اختلافی در مورد محتوا و فیلمنامه با سعید نعمت‌الله نداشته‌اند.

به گزارش رمز فردا، سعید نعمت‌الله فیلمنامه‌نویس و کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی روز گذشته طی ویدئویی از سریال «حکم رشد» گفت و اینکه بعد از حدود ۱۷ یا ۱۸ روز که از کلید خوردن آن گذشته، از کارگردانی این سریال کنار کشیده و دلیل آن را هم دخالت‌های مهدی آذرپندار مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه اعلام کرد. سریالی که در سکوت خبری نوشته شد و تولید آن کلید خورد و سعید نعمت‌الله به عنوان دومین تجربه کارگردانی خود پس از سریال «زمین گرم» کارگردانی آن را هم خود برعهده گرفته بود.

پس از صحبت‌های سعید نعمت الله نویسنده و کارگردان سریال «حکم رشد» که به تهیه کنندگی مهدی فرجی در دست تولید است، مهدی آذرپندار مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه به توضیحاتی درباره حواشی این سریال پرداخت.

کارگردانی سعید نعمت‌الله بر یک سریال پرریتم و سخت

مهدی آذرپندار در گفتگو با رمز فردا درباره مطالب مطرح شده از سوی سعید نعمت‌الله گفت: پس از تجربه سریال «زمین گرم» که برای اولین بار به سعید نعمت‌الله اعتماد شد تا این نویسنده باسابقه، برای نخستین بار در جایگاه کارگردانی بایستد، تردیدهای جدی در کیفیت کارگردانی آقای نعمت‌الله در گروه و در سیمافیلم به وجود آمد. از همین رو، وقتی بحث ساخت سریال پلیسی «حکم رشد» جدی شد، من این نگرانی را به آقای فرجی منتقل کردم. به خصوص که این کار پرریتم‌تر و به جهت کارگردانی کار سخت‌تری محسوب می‌شد. البته که آقای نعمت‌الله به جهت تعصب همیشگی و معروفش روی فیلمنامه خود، شرایط را برای حضور کارگردان دیگری سخت می‌کرد.

وی ادامه داد: در نهایت، با توجه به اینکه سیمافیلم هم با کارگردانی آقای نعمت‌الله مخالف بود، با تغییر فیلمبردار و اضافه شدن آقای امیر کریمی باتجربه، قرار شد سعید نعمت‌الله به طور آزمایشی پشت دوربین این کار قرار گیرد و بعد از دو هفته با توجه به کیفیت کار او، تصمیم نهایی در مورد کارگردانی کار اتخاذ شود. ایشان هم قول‌های مساعدی دادند که روش کارگردانی خود را در این سریال تغییر دهند.

نعمت‌الله اشکالات را قبول نداشت

آذرپندار افزود: بنابراین طبق قول و قرار اولیه، پس از حدود ۱۷-۱۸ روز از شروع کار، من همراه تهیه‌کننده به باکس مونتاژ رفتم و بعد از دیدن راش ها، متوجه شدم که کار مشکلات جدی دکوپاژی دارد. از جمله اینکه قاب‌ها بسیار بسته، فضا بیش از حد همیشگی غلوشده و دکوپاژها عمدتاً نادرست بود. آقای فرجی هم در مقام تهیه‌کننده همین نگرانی‌ها را داشت. بنابراین طی صحبت با تهیه‌کننده، بنا شد همان شب، نکات به آقای نعمت‌الله منتقل شود. اما آقای نعمت‌الله هم این اشکالات را قبول نداشت و معتقد بود کار از کیفیت بالایی برخوردار است و اشکال از سلیقه ماست، در نتیجه، استعفای خود را تقدیم تهیه‌کننده کرد.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه اضافه کرد: برخلاف فضایی که سعی شده در پیام آقای نعمت‌الله منتقل شود که انگار ماجرا به یک اختلاف محتوایی و یا اعمال خرده فرمایشات سازمانی برمی‌گردد، باید بگویم ما اتفاقاً هم در مورد این سریال و هم در مورد «زمین گرم» و «برادر جان» با آقای نعمت‌الله هیچ گاه به اختلاف جدی برنخوردیم و ایشان برخلاف تصویر بیرونی‌شان، همیشه با حرفه‌ای‌گری مثال‌زدنی، اصلاحات احتمالی گروه و سازمان را پذیرفته و اعمال کرده است و به همین جهت، معمولاً سریال‌هایش از جمله همین دو سریال مذکور، هیچ ممیزی‌ای ندارد. اما ماجرای کیفیت کارگردانی مساله‌ای مجزاست و مستقیماً به مسئولیت ما در برابر بیت‌المال و هزینه‌ای که برای سریال شده برمی‌گردد.

وی سپس گفت: خدا را شکر آقای فرجی تهیه‌کننده سریال فرد باسابقه و شناخته شده و با کارنامه‌ای است و سال‌ها در مسند مدیریت گروه فیلم و سریال و مدیریت شبکه‌های مختلف حضور داشته‌اند. بنابراین حضور ایشان در کار، دلگرمی بزرگ ما بوده و هست. بدیهی است در تعامل با چنین تهیه‌کننده‌ای، نمی‌شود دستوری و از بالا به پایین برخورد کرد. به ویژه که موضوع مهمی مثل انتخاب کارگردان در میان باشد.

آذرپندار در پایان گفت: آقای نعمت‌الله نویسنده بسیار خوب و چیره دستی است و سال‌هاست که مردم از آثار او خاطرات خوبی دارند. امیدوارم در ادامه مسیر کاری‌اش نیز، همچنان آثار درخشانی خلق کند و موفق باشد.

این مطالب را نیز ببینید!

روزگاری که نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی راوی جنگ شدند

جنگ و پیامدهای آن به عنوان یکی از مهم‌ترین اتفاقات دوران معاصر دستمایه کار بسیاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *