پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

احتمال افزایش بروز کرونا طی روزهای آتی

احتمال افزایش بروز کرونا طی روزهای آتی/انتقاد از حذف فاصله‌گذاری فیزیکی در مدارس
یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه اگر رشد افزایشی آمارهای کرونا در روزهای آتی نیز ادامه یابد، می‌توان گفت که روند افزایشی بیماری شروع شده است، در عین حال درباره وضعیت بازگشایی مدارس با حذف ضرورت رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، گفت: باید در این دو سال تمهیداتی در مدارس از سوی آموزش و پرورش اندیشیده می‌شد؛ پایه کاهش تماس، رعایت بهداشت فردی و گذاشتن فاصله‌گذاری فیزیکی است.

به گزارش رمز فردا ،دکتر مسعود یونسیان ، با اشاره به وضعیت کرونا در کشور و افزایشی که در تعداد مبتلایان رخ داده است، گفت: باید توجه کرد که افزایشی که بعد از تعطیلات نوروزی در آمار مشاهده می‌کنیم، قابل استناد نیست. زیرا نمی‌توانیم آمار روزهای تعطیل را با روزهای غیرتعطیل مقایسه کنیم.

افزایش آمار مبتلایان کرونا واقعی است؟

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی هم حساسیت مردم باید بر سر جای خودش باشد، افزود: زیرا چه افزایش در آمارها باشد چه نباشد، باید حساسیت‌هایمان را نسبت به بیماری بالا نگه داریم، اما افزایشی که اخیرا در تعداد موارد ابتلا و در برخی روزها، در آمار مرگ و میر شاهد بودیم، نمی‌تواند واقعی باشد. زیرا وقتی در تعطیلات به سر می‌بریم، مراکز خصوصی تعطیل بوده و ممکن است مراکز دولتی نیمه‌تعطیل باشند و همچنین مردم هم ممکن است مراجعه نکنند. در نتیجه هم مراجعات ممکن است کمتر باشد، هم ممکن است درخواست آزمایش PCR و انجام آن کمتر باشد. بر این اساس همه این موارد در تعطیلات می‌تواند منجر به کم گزارشی موارد شود.

یونسیان ادامه داد: اگر قرار بود تغییر واقعی در آمارها رخ دهد، ما انتظار داشتیم که ابتدا تعداد موارد مراجعه و مبتلا افزایش یابد. درصدی از این مبتلایان شناسایی شده، در بیمارستان‌ها بستری شوند و بعد از دو تا چهار هفته متاسفانه تعدادی از این افراد فوت می‌کنند و بر این اساس تعداد مرگ‌ها دو الی چهار هفته بعد از افزایش تعداد موارد، افزایش یابد. نمی‌شود که تعداد مرگ‌ روزانه در حال کاهش بوده و به ۳۸ مورد رسیده، اما به یکباره افزایش یافته و به بیش از ۵۰ مورد رسیده و همان زمان هم تعداد موارد مراجعه‌ ما دو برابر شده باشد. بر این اساس خیلی آمارهایی که در تعطیلات ارائه می‌شد، با آمارهایی که در روزهای بعد از تعطیلات ارائه می‌شود، قابل مقایسه نمی‌بینم.

عدم نظارت بر جابجایی واکسن‌نزده‌ها در نوروز

وی با بیان اینکه آمارهای بعد از تعطیلات از ۱۶ فروردین به بعد قابل استناد است، گفت: بنابراین کماکان منتظر هستیم که ببینیم تا هفته آینده چه اتفاقی در آمارها رخ می‌دهد. البته علت اینکه تاکید دارم که باید احتیاط‌های لازم را همچنان جدی بگیریم، این است که یکسری شواهدی داریم که انتظار افزایش آمارها و بیماری‌ را داریم، اما افزایشی که طی یکی دو روز گذشته شاهد بویدم، احتمالا واقعی نیست، البته احتمال افزایش بیماری وجود دارد. زیرا هم سفرهای نورزی زیاد بوده و هم علی‌رغم اینکه اعلام شده بود افرادی که واکسن تزریق نکردند یا تست PCR منفی نداشته باشند، امکان تردد نخواهند داشت، متاسفانه چنین نظارتی انجام نشد. بنابراین فرض‌مان بر این است که افراد اعم از اینکه واکسن تزریق کردند یا نکردند، اعم از اینکه تست‌شان مثبت بوده یا نه، در تعطیلات جابجایی انجام دادند و میزان رعایت پروتکل‌ها هم که پایین بوده و بر همین اساس انتظار افزایش آمارها و بیماری را در کشور داریم، اما آنچه که تاکنون شاهد بودیم، نمی‌توان مستند دال بر این افزایش تلقی کرد.

احتمال افزایش کرونا در روزهای آتی

یونسیان گفت: باتوجه به اینکه یکسری از مردم در هفته اول تعطیلات سفر رفتند و ممکن است آلوده شده باشند و باتوجه به آغاز جابجایی‌ها از ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۰، انتظار داریم که اگر بنا به افزایشی باشد، از روزهای پایانی همین هفته شاهد آن باشیم و اگر رشد افزایشی آمارها در روزهای آتی هم ادامه یابد، می‌توان گفت که افزایش شروع شده است.

ظهور پیک هفتم کرونا در کشور؛ آری یا خیر؟

وی درباره تبدیل این افزایش آمارها به پیک هفتم بیماری در کشور، گفت: باتوجه به اینکه جدیدا اکثر افراد حساس ما به اُمیکرون مبتلا شدند و یک مصونیت موقتی در آنها ایجاد شد و از طرفی زیرگونه‌ای هم که اکنون جاری است که شامل BA۱ و BA۲ است که خیلی هم تفاوتی باهم ندارند،  من انتظار بروز یک موج بلند را ندارم، اما انتظار یک خیز افزایشی مختصر محتمل است. با این حال می‌توان نام این خیز را یک دندانه در انتهای موج ششم گذاشت، نه موج هفتم. زیرا معمولا موج جدید یا باید با یک واریانت جدید آمده باشد که هنوز شواهد واریانت جدید را نداریم یا باید از نظر زمانی آنقدر از موج قبلی گذشته باشد که ایمنی حاصل از ابتلای مردم فروکش کرده باشد. از آنجایی که هنوز این دو شرط رخ نداده، ‌انتظار موج هفتم را ندارم.

بازگشایی شتاب‌زده مدارس و دانشگاه‌ها

یونسیان در ادامه درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بلافاصله بعد از تعطیلات نوروزی، گفت: در این زمینه به شدت نگرانم. باید برای بازگشایی‌ها تا دو هفته بعد از تعطیلات صبر می‌کردند تا ببینیم آیا در جامعه افزایش انتقالی رخ می‌دهد یا خیر و اگر شواهدی از افزایش انتقال شاهد می‌بودیم، نباید بازگشایی را انجام می‌دادیم.

وی تاکید کرد: با انجام بازگشایی‌ها نمی‌دانیم که اگر افزایشی در هفته‌های آتی دیدیم، ناشی از مسافرت‌های نورزوی است یا ناشی از بازگشایی مدارس. همواره اعلام شده که بین هر مداخله با مداخله بعدی باید دو تا چهار هفته فاصله باشد. ما یک مداخله که همان جابجایی جمعیتی در ایام نوروز بود، داشتیم. منطق حکم می‌کرد که بعد از این جابجایی‌ها دو هفته فاصله می‌گذاشتیم و سپس اقدام بعدی را که همان بازگشایی‌ باشد، انجام می‌دادیم. در این مدت هم آشکار می‌شد که آیا مسافرت‌های نوروزی منجر به افزایش ابتلا شده یا خیر که اگر منجر به افزایش شده بود، مدارس و دانشگاه‌ها را باز نمی‌کردیم و اگر هم منجر به افزایش نمی‌شد و بعد مدارس را باز می‌کردیم و اگر دو هفته بعد از بازگشایی افزایش آمارها را می‌دیدیم، متوجه می‌شدیم که این افزایش ناشی از بازگشایی بوده است. در حال حاضر در صورت مشاهده افزایش آمارها و بیماری در کشور، نمی‌توان به طور قطعی گفت که آیا بازگشایی‌ مدارس و دانشگاه‌ها باعث این افزایش شده یا تعطیلات نوروزی. من موافق بازگشایی‌ها با این شدت، سرعت و شتاب‌زدگی نبودم و امیدوارم اتفاق بدی در این زمینه رخ ندهد.

وی همچنین اظهار کرد:‌ در این شرایط دست مردم هم مقداری بسته است. زمانیکه مدارس و دانشگاه را باز می‌کنیم و بعد هم اعلام می‌کنیم که امکان فاصله‌گذاری فیزیکی هم نداریم و مطمئنم که نمی‌توانیم نظارت و کنترلی هم بر تماس بچه‌ها باهم داشته باشیم، اوضاع مناسبی نیست.

یونسیان با اشاره به دستورالعملی که از سوی سازمان جهانی بهداشت، ‌ یونسکو و یونیسف برای بازگشایی مدارس تدوین شده است، گفت: طبق این دستورالعمل باید ارتباط مستقیمی بین اولیا و مسئولان مدارس باشد تا اولیا بدانند که در مدارس چه تمهیداتی اتخاذ شده و با خیال راحت فرزندشان را به مدرسه بفرستند. همچنین مدارس باید دانش‌آموزان، کارکنان، معلمان و … را تشویق کنند که اگر احساس ناراحتی و بیماری کرد، در خانه بماند. نه اینکه از او تست و آزمایش بخواهند. در این شرایط توصیه شده که تشویق کنید که اگر فردی احساس ناراحتی کرد در خانه بماند. بنابراین در این زمینه نه‌تنها نباید سخت‌گیری شود، بلکه افراد تشویق شوند که اگر احساس ناخوشی کردند، در خانه بمانند. در عین حال یکی از دلایلی که می‌گوییم آموزش مجازی باید توام با آموزش حضوری کار کند، این است که اگر دانش‌آموز یا معلمی مجبور شد در خانه بماند بتواند از آموزش مجازی استفاده کند.

رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی در مدارس کلیدی است

وی تاکید کرد: همچنین در دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت توصیه شده که حتما فاصله‌گذاری فیزیکی رعایت شود و بر لزوم استفاده از فضاهای کمکی، فضاهای باز، تهویه مناسب و… تاکید شده است. باید توجه کرد که رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی برای پیشگیری از انتقال کووید ۱۹ بسیار کلیدی است و باید در این دو سال تمهیداتی در مدارس کشور اندیشیده می‌شد. نمی‌توان گفت که نمی‌توانیم فاصله‌گذاری فیزیکی را انجام دهیم، اما شما نکات بهداشتی را رعایت کنید. پایه کاهش تماس، رعایت بهداشت فردی و گذاشتن فاصله‌گذاری فیزیکی است.

یونسیان گفت: همچنین از سوی سازمان جهانی بهداشت توصیه شده که امکانات شست‌وشوی دست با آب و صابون به اندازه کافی در نظر گرفته شده باشد که قرار نباشد دانش‌آموزان برای شستن دست‌ها با هم  تماس داشته باشند  و یکدیگر را آلوده کنند. در ورودی کلاس‌ها، ‌در محل حیاط مدرسه و… همه این‌ها تمهیداتی بودند که انتظار داشتیم آموزش و پرورش طی دو سال گذشته آماده و اعلام کند که چه اقداماتی انجام داده است. در عین حال باید برنامه‌های آموزشی برای دانش آموزان و اولیا و آموزش‌هایی مقداری تکنیکال‌تر برای معلمان و کادر مدرسه باید گذاشته شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه هنوز هم مشکل‌مان فقدان تعامل است و نمی‌توانیم باهم گفتمان داشته باشیم. با این شرایط همین مسیری که تاکنون آمدیم را ادامه می‌دهیم. بنابراین در شرایط فعلی این نگرانی وجود دارد که بازگشایی‌ها هم افزایشی را در بیماری ایجاد کند و روی بحث سفرها سوار شود.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

به دلیل انتشار تصاویر توهین آمیز؛ دادستانی تهران علیه «دیجی کالا» اعلام جرم کرد

مرکز رسانه قوه قضائیه : به دلیل انتشار تصاویر توهین‌آمیز به مقدسات از برخی محصولات ارائه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *