به گزارش رمز فردا : با توجه به فرا رسیدن تعطیلات تابستانی، مراسم ماه محرم، پیاده روی اربعین و به دنبال آنها، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در فصل پاییز، شرایط موج هفتم در ایران، با سایر کشورها متفاوت خواهد بود.

کرونا دوباره اوج گرفته و به نظر می‌رسد باید منتظر افزایش موارد بستری و فوتی‌ها باشیم. زیرا، مقایسه آمار روزانه کرونا در کشور نشان می‌دهد که به فاصله ۲۴ ساعت، شاهد افزایش ۶۰ درصدی فوتی‌ها بوده ایم.

در روز دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱، آمار فوتی ۱۹ نفر بوده و همین آمار در روز سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱، به ۳۲ نفر رسیده است. یعنی حدود ۵۹.۵ درصد افزایش مرگ و میر داشته ایم.

در همین حال، تعداد بیماران نیز از ۵۳۷۷ نفر به ۷۰۹۳ نفر افزایش یافته است.

ماسک بزنید تا گرفتار توفان کرونا نشوید

آن طور که محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، عنوان کرده است، میزان استفاده از ماسک در جامعه به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است. در حالی که در موج ششم کرونا، این عدد نزدیک به ۹۰ درصد بود.

مسعود یونسیان استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به آهنگ افزایشی زیرسویه جدید اومیکرون که BA۵ است، گفت: اگر اقدامات عاجل انجام ندهیم، شرایط موج هفتم با ۶ موج قبلی متفاوت خواهد بود.

وی افزود: با توجه به فرا رسیدن تعطیلات تابستانی، مراسم ماه محرم، پیاده روی اربعین و به دنبال آنها، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در فصل پاییز، شرایط موج هفتم در ایران، با سایر کشورها متفاوت خواهد بود.

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه دستورالعمل اخیر ستاد ملی کرونا در مورد عدم لزوم استفاده از ماسک در فضای باز برای بسیاری سوءتفاهم ایجاد کرده بود که اصلاً نیاز نیست ماسک بزنند، گفت: برای حفظ سلامتی خود در تمام فضاهای باز که ازدحام است و نمی‌توانید فاصله اجتماعی یک و نیم تا ۲ متر را رعایت کنید، حتماً باید ماسک بزنیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه تلقی عموم مردم بر تمام شدن کرونا حاصل اطلاع رسانی و برداشت‌های نادرست مبنی بر پایان کرونا است، اظهار کرد: نتیجه این اطلاع رسانی‌های نادرست، کاهش استفاده از ماسک در سطح جامعه و جولان مجدد ویروس است.

ابراهیم قادری رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به استفاده از ماسک برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: استفاده از ماسک از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که اصولاً ما با یک روش نمی‌توانیم با این بیماری مقابله کنیم و نباید این گونه فکر کنیم که با دریافت واکسن دیگر نیازی به استفاده از ماسک نداریم یا بالعکس. این اشتباهی بود که برخی از کشورها مرتکب شدند و نتیجه آن، ایجاد پیک‌های جدید کرونا شد.

بررسی‌ها نشان داده است که قدرت سرایت زایی این زیرسویه بسیار بالا است، اگرچه شدت بیماری زایی، میزان درگیری ریه و مرگ و میر آن بر اساس گزارش‌های مجامع بین المللی، کمتر از سویه های قبلی از جمله دلتا است اما با توجه به عوارض بعد از کرونا، باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور واکسن تمرکز کنیم تا شدت بیماری افراد و گردش ویروس در جامعه کمتر شود.

به نظر می‌رسد، موج هفتم کرونا در کشور در حال شدت گرفتن است و اگر نسبت به رعایت پروتکل‌ها به خصوص استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و شلوغ بی اعتنا باشیم، این احتمال وجود دارد که روزهای سختی را در پیش رو داشته باشیم.

منبع : مهر