پنج شنبه , اردیبهشت ۶ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

با ترویج هر نوع خشونتی در رسانه ها مخالفم

با ترویج هر نوع خشونتی در رسانه ها مخالفم

محمد سلطانی فر درباره ی ملاحظات پرداختن به صحنه های دلخراش در رسانه ها و برخورد با رسانه هایی که محتوای خشونت آمیز گسترش می دهند، تصریح کرد: اگر قرار است جلوی خشونت از طریق برخورد و تذکرات قانونی، گرفته شود که خیلی هم خوب است این اتفاق بیفتد، بد نیست که در کنار آن ما شاهد این هم باشیم، با رسانه هایی که ترویج ادبیات خشونت آمیز می کنند هم برخورد شود.

به گزارش رمز فردا ، هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه مورخ سوم مرداد ۱۴۰۱ به دلیل انتشار تصاویر دلخراش و غیرواقعی از قربانیان حادثه سیلاب رودبال استهبان در صفحه اول دو روزنامه‌ به مدیران مسئول آن روزنامه‌ها تذکر داد.

در پی این اتفاق هیات نظارت بر مطبوعات در اطلاعیه‌ای توجه اصحاب رسانه و مدیران مسئول را به پرهیز از انتشار مطالب حاوی محتوای خشونت آمیز و همچنین محتوای دلخراش جلب کرد.

محمد سلطانی فر ـ استاد ارتباطات و معاون اسبق امور مطبوعاتی ـ در گفت و گویی با ایسنا درباره ی ملاحظات پرداختن واقعی به حوادثی چون سیل و زلزله و همچنین آسیب های اجتماعی در رسانه ها در عین پرهیز از سیاه نمایی به نحوی که احساسات جامعه جریحه دار نشود؟ اظهار کرد: تئوری وجود دارد مبنی بر اینکه اشاعه ی خشونت، خشونت را به همراه دارد، پس رسانه ها و به ویژه رسانه های رسمی به شدت پرهیز داده شده اند از اینکه تصاویر خشونت آمیز، الفاظ خشونت آمیز و همچنین عکس ها و فیلم های خشونت آمیز را به تصویر نکشند. این قانون برای چند دهه گذشته است که در راستای پرهیز از ترویج خشونت، خیلی جدی رسانه ها از اینکه این موارد را نشان بدهند، منع شدند؛ البته برخورد قانونی چیزی است که ما از حوزه هایمان انتظار داریم و بیشتر سعی می شود که یا تذکر داده شود یا با رسانه هایی که این رفتارها را انجام می دهند، مماشات می کنند.

وی در عین حال گفت: با توجه به رسانه های دنیای امروز، سخت است جلوی انتشار برخی تصاویر دلخراش را گرفت که اگر ما پخش نکنیم دیگران پخش می کنند؛ اما به هر حال راهکارهای عدیده ای برای این کار وجود دارد. ما می توانیم هنگام پخش کردن این تصاویر دلخراش قسمتی را محو کنیم و بسیاری از موارد دیگر. ما در هر جایی باید طرفدار حاکمیت قانون باشیم؛ قانونی که با همه یکسان و با قاطعیت برخورد می کند و نه برخوردی سیاسی.

سلطانی فر ادامه داد: کار درستی است که جلوی خشونت را از طریق ترویج ندادن خشونت بگیریم اما حواسمان باشد خشونت صرفا انتشار تصویر و فیلم نیست؛ بخشی از رسانه ها و برخی از رسانه ها هم هستند که عمدتا با الفاظ، انگ زدن و تهمت زدن و ابراز وابستگی که تمامی این موارد شامل بحث های خشونت و ترور می شود هم به خشونت دامن می زنند.

این استاد ارتباطات اظهار کرد: ترور ویژن و ترور متنی هم بخشی از آن مبحث ترویج خشونت است. ما در طول این سال ها شاهد بوده ایم که رسانه ها آزاد بودند با الفاظ خودشان، انگ زدن ها و تهمت های خودشان با ارائه ی کلماتی مثل وابستگی و اتهام، ترویج خشونت می کردند اما کسی به آنها تذکر نمی داد و حتی کسی هم به این ماجرا ورود نکرده بود. اگر قرار است جلوی خشونت از طریق برخورد قانونی و تذکرات قانونی و برخوردهایی که با چند رسانه می شود، گرفته شود که خیلی خوب است این اتفاق بیفتد، بد نیست که در کنار آن هم ما شاهد این باشیم که با رسانه هایی که ترویج ادبیات خشونت آمیز می کنند هم برخورد شود.

او سپس به طرح این پرسش پرداخت که «چه طور می شود برخی روزنامه ها چنین رفتارهایی را با افکار عمومی، مخاطب خودشان و ادبیات حاکم بر رسانه های خودشان انجام می دهند اما حتی یک بار هم متهم نشده اند که بخواهند پاسخ دهند؟»

سلطانی فر با بیان اینکه به شدت با ترویج هر نوع خشونتی مخالف است، یادآور شد: ما اهالی رسانه داعیه دار ادبیات و فرهنگ این کشور هستیم. جایگاه رسانه جایگاه ویژه ای است. اینکه رسانه ها تلاش کنند فرهنگ جامعه را از نسلی به نسل دیگر انتقال دهند و تندروی و خشونت را ترویج نکنند.

سلطانی فر در پایان با تاکید بر اینکه هر نوع خشونتی می تواند افکار عمومی را جریحه دار کند، اظهار کرد: چه کلامی، چه تصویری و چه مواردی چون اتهام زنی، باید همه جانبه با این قضیه برخورد کرد نه برخورد دوجانبه و سیاسی.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

۱۲ روز مانده تا جشنواره فیلم فجر؛ مکان برگزاری روی هوا!

فقط ۱۲ روز تا آغاز چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین رویداد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *