چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

خسارت سیل به بیش از ۹۰۰۰ واحد در یزد

خسارت سیل به بیش از ۹۰۰۰ واحد در یزد/ امدادرسانی به ۲۵۱ خانوار لرستانی

به گزارش رمز فردا  /تهران وقوع بارندگی ها در روزهای اخیر و ایجاد سیل و آبگرفتگی در بیشتر استانهای کشور، خسارات مالی و جانی زیادی برجا گذاشت.

خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی سیل به کشاورزی سمیرم

فرماندار سمیرم گفت: شدت بارش‌ها سبب ایجاد سیل بزرگی شد، به‌طوری که ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت تنها به بخش کشاورزی سمیرم وارد شد.

مراد الیاس‌پور  درباره خسارات سیل در شهرستان سمیرم، اظهار کرد: هنوز برآورد دقیقی از کل خسارت وارد شده ناشی از سیل انجام نشده، اما در بخش کشاورزی و شیلات، کشاورزان و باغداران خسارات زیادی را متحمل شده‌اند که این خسارت ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. در بخش شیلات خسارات سنگینی وارد شده به طوری که بسیاری از ماهی‌ها تلف شدند.

وی افزود: خسارت سیل به کانال‌های آبرسانی، مزارع و کشتزارها زیاد بود. سیل به منازل مسکونی نیز خساراتی وارد کرد به طوری که به ۲۰ خانه خسارت‌هایی وارد شد. معابر و خانه‌های یکی از روستاها نیز دچار آب‌گرفتگی شد.

فرماندار سمیرم گفت: بارندگی شدید و جاری شدن سیل به شبکه راه‌های شهرستان خساراتی وارد کرد، به‌طوری که برخی از این جاده‌ها مسدود شد. حتی رانش زمین و ریزش کوه نیز اتفاق افتاد. بسیاری از دام‌های روستائیان نیز در اثر سیل تلف شدند. مسیر نورآباد به گردنه بیژن رانش زمین و ریزش کوه رخ داد که راهداران در حال تلاش برای بازگشایی این مسیر هستند.

الیاس‌پور تصریح کرد: چند روز قبل از آغاز بارندگی‌ها تمام مسیل‌ها و رودخانه‌ها پاکسازی شدند، اما شدت بارندگی موجبِ این خسارات شد. در شهر سمیرم مشکل خاصی به غیر از چند مورد آب‌گرفتگی نداشتیم و به طور میانگین ۲۸ میلیمتر بارندگی در این شهر رخ داد.

۲ مفقود سیل شب گذشته زنده پیدا شدند

فرماندار الیگودرز گفت: در سیل شب گذشته این شهرستان متاسفانه سه نفر مفقود شدند که دو نفر از مفقود شدگان صبح امروز زنده پیدا شدند و تلاش‌ها برای یافتن نفر سوم ادامه دارد.

ایمان خسروی ، اظهار کرد: امروز همه کمک‌های نیروهای هوایی و زمینی با دو تا بخش هدف به‌صورت گسترده انجام می‌شود و دهیاران و بخشداران همه در حال تلاش برای برآورد خسارت هستند.

فرماندار الیگودرز خاطرنشان کرد: براثر سیل اخیر زمین‌های کشاورزی، پرورش ماهی و راه‌های آبرسان به زمین‌های کشاورزی در این شهرستان بیشتر آسیب دیده‌اند.

خسروی اضافه کرد: برخی از خانه‌ها نیز دچار آسیب شده است و شب گذشته کلیه راه‌های روستایی شهرستان باز شده و تردد در آن‌ها برقرار است.

فرماندار الیگودرز بیان کرد: به دلیل اینکه بافت آهکی هست مدام ریزش کوه داریم. متأسفانه مردم به توصیه‌ها گوش نمی‌دهند این ۵ نفر نیز اگر احساسی نمی‌شدند فوتی ما یک نفر بود.

خسروی ادامه داد: دیشب بارش سنگینی داشتیم و در حال حاضر یک مفقودی داریم که برآورد بر این است که این فرد نیز زنده باشد.

امدادرسانی به ۲۵۱ خانوار سیل‌زده در لرستان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان از امدادرسانی به ۲۵۱ خانوار سیل‌زده در استان خبر داد.

محمد قدمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص امدادرسانی در مناطق سیل‌ زده لرستان، اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی لرستان از هفتم تا نهم شاهد بارش شدید باران در سطح استان بودیم.

وی اضافه کرد: تاکنون شش سورتی پرواز در الیگودرز انجام شده تا به خانواده‌های گرفتار در سیلاب امدادرسانی شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان گفت: تاکنون ۲۵۱ خانوار در این شهرستان امدادرسانی شدند.

قدمی بیان کرد: همچنین توسط جمعیت هلال‌احمر ۵۸۴ نفر آسیب دیده از سیل الیگودرز در مناطق امن اسکان داده شدند.

وی افزود: تاکنون ۱۲۰۴ نفر در طول این چند روز توسط جمعیت هلال‌احمر استان امداد رسانی شدند.

خسارت سیل یزد به افزون بر ۹۰۰۰ واحد مسکونی و تجاری

استاندار یزد با اشاره به خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی افزون بر ۹۰۰۰ واحد مسکنی شهری روستایی و تجاری در سیل اخیر استان، از راه اندازی سامانه ثبت خسارت دیدگان سیل در شهر یزد از امروز دوشنبه خبر داد.

«مهران فاطمی» در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاکید بر این که با توجه به پیش‌بینی‌ها درباره وقوع چنین پدیده جوی، ۲۳ جلسه مدیریت بحران در سطح استان تشکیل و دو میلیون پیامک هشدار به مردم داده شد، افزود: همچنین از دو هزار بند و سیل بند بازدید شد و مقاوم سازی در مورد آنها صورت گرفت.

وی با تأکید بر این که توان تجهیزاتی استان پاسخگوی این حجم از بارندگی را نداشت، تصریح کرد: ظرفیت دو هزار بند استان ۷۰ میلیون مترمکعب آب بود که ۹۰ درصد آبگیری شدند ولی خوشبختانه در این سیل، هیچکدام از سیل بندها آسیب ندیده و نشکستند اما آب سرریز آنان وارد شهر شد.

فاطمی در خصوص خسارات وارد شده نیز گفت: در جریان سیل اخیر چهار هزار و ۲۸۰ واحد مسکونی شهری، چهار هزار و ۳۵۰ واحد مسکونی روستایی و ۴۵۰ واحد تجاری با آسیب ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی مواجه شدند.

وی از آغاز فرآیند اعلام خسارت سیل در شهرستان یزد خبر داد و گفت: سامانه ۱۰۰۰۶۱۱۱ از ساعت ۸ صبح امروز دوشنبه آغاز بکار کرده و آسیب دیدگان می‌توانند شماره یک را به این سامانه ارسال کنند که بلافاصله لینکی حاوی یک فرم برای آنان ارسال می‌شود و می‌توانند مشخصات واحد خسارت دیده را وارد کنند.

استاندار در خصوص نحوه رسیدگی ثبت خسارات در این سامانه نیز گفت: بلافاصله پس از ثبت اطلاعات، تیم‌های ارزیاب توسط بنیاد مسکن در سطح شهرستان ورود می‌کنند و این بنیاد در سایر شهرستان ها ورود کرده و در حال فعالیت هستند بنابراین نیاز به ثبت اطلاعات شهروندان سایر شهرها نیست.

فاطمی در پایان برآورد اولیه خسارت‌ها در استان یزد را بیش از شش هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: همه تلاش دولت بر رفع مشکلات مردم خصوصاً در مورد رهن منزل و بازسازی منازل تخریب شده و همچنین اختصاص لوازم ضروری منزل برای این واحدهاست.

امداد رسانی ۷۲ گروه جهادی به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان

مدیر سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: ۷۲ گروه جهادی خواهر و برادر در ۵ شهرستان سیل زده به کمک مردم شتافتند.

سرهنگ پاسدار غلامرضا ملایی در گفت وگو با ایسنا- با اشاره به این مطلب که رسالت و دغدغه بسیج سازندگی خدمت رسانی به مردم و افراد کم برخوردار جامعه است گفت: ۷۲ گروه جهادی خواهر و برادر با بیش از ۷۰۰ جهادگر بسیجی به منظور خدمت رسانی به افراد آسیب دیده از سیل استان پای کار آمدند.

وی با اشاره به اینکه پس از وقوع سیل در شهرستان زاهدان گروه های جهادی به کمک مردم سیل زده شتافتند افزود: آغاز بارش های شدید در شهرستان زاهدان که از سه شنبه هفته گذشته آغاز شده بود و تا روز گذشته ادامه داشت منجر به وقوع سیلاب و تخریب بعضی از زیرساخت ها و همچنین وارد شدن آب به منازل مردم شد، در همین راستا گروه‌های جهادی در سطح استان سیستان و بلوچستان به منظور کمک رسانی به مردم خطر را به جان خریدند و وارد میدان شدند.

سرهنگ ملایی با تاکید بر این مطلب که بر اساس بررسی‌های انجام شده گروه های جهادی شهرستان زاهدان جوابگوی کمک به مردم و شهرستان هستند اظهار داشت: در شهرستان زاهدان ۳۵ گروه جهادی و حوزه های بسیج فعال شده‌اند ضمن اینکه نیروهای هلال احمر و دستگاه‌های اجرایی نیز در منطقه سیل زده حضور داشته اند

مدیر سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان تعداد گروه های جهادی فعال در شهرستان دلگان را ۱۰, ایرانشهر۱۰, سراوان۱۰, فنوج ۷ گروه برشمرد و ادامه داد:  ۷۲ گروه جهادی واکنش سریع بسیج سازندگی در سراسر استان برای کمک‌رسانی و مقابله با وقوع سیل در مناطق سیل زده خدمت رسانی کردند.

این مسئول تصریح کرد: سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان با همکاری بسیج سازندگی و باهمت جهادگران با حضور مداوم در مناطق سیل زده با عملکرد خوب توانستند جلوی حوادث بیشتر را گرفته و باعث کاهش آلام سیل زدگان شده و قوت قلبی برای مردم سیل زده باشند.

یکی از مخروطه های ترنه در کوخرد بستک از بین رفته است

کارشناس میراث فرهنگی گفت: به دلیل بارندگی های اخیر یکی از مخروطه های اثر ترنه در کوخرد بستک به طور کار از بین رفته است.

پیمان پاسلاری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه این اثر آبی در میان رودخانه شور مهران از بی نظیرترین آثار کشور محسوب می شود، افزود: آثار باستانی ترنه در بهمن ماه ۱۳۸۲ به عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون هیچ توجه ای به اثر زیبا و مهندسی شده نشده است و روز به روز شاهد نابودی آن خواهیم بود و نیازمند توجه ویژه است، عنوان کرد: ترنه شاهکار مهندسی شده سازه آبی از جنس سنگ و ساروج و مربوط به دوره ساسانیان است که در میان رودخانه شور مهران در منطقه کوخرد هرمزگان قرار دارد

خسارت ۳۲۵ میلیارد ریالی بارندگی و سیل به تاسیسات توزیع برق هرمزگان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان از خسارت ۳۲۵ میلیارد ریالی سیل به شبکه و تاسیسات توزیع برق خبر داد.

محمد کریمی در تشریح این خبر با بیان اینکه بیشترین حجم خسارت مربوط به شهرستان بندرعباس به ویژه مناطق و روستاهای شمال این شهرستان است، افزود: در این بارندگی ها که از اواسط هفته گذشته آغاز و تا پایان هفته ادامه داشت، بر اثر جاری شدن سیل ۲۵ کیلومتر شبکه برق رسانی، ۴۸۱ پایه فشار متوسط و ضعیف و ۷۲ دستگاه ترانسفورماتور آسیب دید.

وی با اشاره به اینکه البته با آمادگی نیروهای عملیاتی این شرکت خسارت های وارد شده به سرعت رفع و شبکه به حالت پایدار بازگشت، تصریح کرد: با اعلام وضعیت هشدار بارندگی و جاری شدن سیل در استان همه نواحی با تمام تجهیزات پشتیبانی و نیروی انسانی به حالت آماده باش درآمدند و خوشبختانه تاسیسات آسیب دیده به سرعت بازسازی و برق مناطق سیل زده در کمترین زمان وصل شد

اسکان موقت ۲۲ مادر باردار مناطق صعب‌العبور در محلی امن از سیلاب

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از زمان صدور هشدار سازمان هواشناسی در استان هرمزگان، تعداد ۲۲ مادر باردار از مناطق صعب‌العبور و مناطقی که احتمال بسته شدن راه‌های ارتباطی آن‌ها در بحران سیل وجود داشت، توسط شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستانهای تابعه در مکان‌های امن، اسکان موقت داده شدند.

دکتر ذاکری صبح امروز (۱۰ مردادماه) در جمع خبرنگاران، افزود: به دنبال هشدار قرمز هواشناسی مبنی بر ناپایداری جوی و احتمال طغیان رودخانه‌ها و مسدود شدن راه‌های ارتباطی هرمزگان به علت بارش‌های مونسونی و در راستای حفظ سلامت و پیشگیری از حوادث ناگوار برای مادران باردار ساکن در مناطق صعب‌العبور استان، هماهنگی لازم توسط شبکه های بهداشت و درمان شهرستان‌های تابعه به منظور اسکان موقت مادران باردار در مناطق مختلف استان انجام شد.

وی ادامه داد: در این راستا و از زمان صدور هشدار سازمان هواشناسی در استان هرمزگان، تعداد ۲۲ مادر باردار از مناطق صعب‌العبور و مناطقی که احتمال بسته شدن راه‌های ارتباطی آن‌ها در بحران سیل وجود داشت، توسط شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستانهای تابعه (بندرعباس ۴ نفر، میناب ۷ نفر، رودان ۲ نفر، جاسک ۳ نفر، بشاگرد ۱ نفر، سیریک ۲ نفر و بستک ۳) با پیگیری‌ و هماهنگی‌های انجام شده در مکان‌های امن، اسکان موقت داده شدند تا از خطرات احتمالی ناشی از بسته شدن راه‌های ارتباطی در امان بمانند و در صورت نیاز، به آسانی و به موقع به مراکز درمانی دسترسی داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: همچنین طی این مدت تعداد ۷۴ مادر باردار نیز بنا به توصیه کارشناسان بهداشتی و پس از پیگیری‌های انجام شده، به منازل اقوام‌شان در مکان‌های امن هدایت شدند.

وی در پایان بیان کرد: در همین  زمان چهار مادر باردار نیازمند خدمات درمانی از مناطق صعب‌العبور (بشاگرد ۲ نفر، جاسک ۱ نفر و سیدیک ۱ نفر) به کمک نیروهای امدادی اورژانس به مراکز درمانی اعزام شدند.

ادامه دارد…

این مطالب را نیز ببینید!

فوری/ سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی/ چند کشته برجای گذاشت؟

به گزارش رمز فردا : حادثه در اسکله پتروشیمی رازی منجر به فوت ۲ نفر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *