جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

هاشمی گلپایگانی: اصلاح مردم عادی در گروی اصلاح صاحبان قدرت و سلبریتی ها می باشد

هاشمی گلپایگانی: گشت ارشاد باید برای صاحبان قدرت و سلبریتی‌ها باشد؛ نه مردم

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: اگر گشت ارشاد برای مسئولان، صاحبان قدرت و سلبریتی‌ها انجام شود، عموم مردم که قشر ضعیف هستند، خودشان اصلاح می‌شوند و نیاز به گشت ارشاد ندارند.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نشست خبری اعلام برنامه‌های ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با حضور سید محمدرضا هاشمی گلپایگانی دبیر این ستاد برگزار شد.

در این نشست هاشمی گلپایگانی طی سخنانی ضمن تسلیت ایام دهه محرم گفت: هدف امام حسین (ع) اصلاح امت بر پایه امر به معروف بود از این رو دهه اول محرم به نام دهه امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است.

رفع همه منکر‌ها کار ما نیست، وظیفه ما احیای امر به معروف است

وی با بیان اینکه وظیفه ستاد، احیای امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: ما نمی‌توانیم رفع همه منکرها و ترویج همه معروف‌ها را انجام دهیم، بلکه وظیفه ما احیای این امر است و در این راستا نهادهای مختلفی فعالیت می‌کنند. امر به معروف اگر می‌خواهیم در جامعه نهادینه شود باید در خانواده و تعاملات مردم و جامعه ظهور و بروز پیدا کند که در این زمینه بسیار عقب هستیم. این در حالی است که در بسیاری از کشورها وقتی قانونی زیر پا گذاشته می‌شود مردم خودشون بیکار نمی‌ماند و با فرد قانون‌شکن برخورد می‌کنند اما در کشور ما این امر سیر نزولی پیدا کرده است.

امر به معروف فقط مربوط به عفاف و حجاب نیست

دبیر ستاد امر به معروف با اشاره به اینکه مهمترین پایه امر به معروف عدالت است، گفت: موضوع امر به معروف بسیار گسترده است و نمی‌توان آن را فقط در عفاف و حجاب خلاصه کرد. در واقع مهمترین پایه امر به معروف به عدالت اجتماعی است، البته گاهی یک موضوع رسیدگی فوریت دارد اما در کل نباید موضوعاتی مانند عدالت اجتماعی، عدالت تربیتی، عدالت اقتصادی و… هم فراهم شود زیرا این همه باید در کنار هم پرداخته شود و همه به هم نیاز دارند یعنی تا عدالت تربیتی رخ ندهد عدالت اقتصادی محقق نمی‌شود و همچنین بالعکس.

رها‌کردن سگ و غذا دادن به سگ‌های ولگرد در غرب جریمه سنگین دارد

هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه متأسفانه امروز در حال دنبال کردن فرهنگ ۸۰ سال قبل غربی‌ها هستیم گفت: در همین موضوع سگ‌گردانی در غرب و آمریکا قوانین بسیار سفت و سختی وجود دارد. رها کردن سگ جریمه سنگینی دارد، غذا دادن به سگ‌های ولگرد جریمه‌های بسیار سنگینی دارد. سگ ولگرد را در مرکز نگهداری و یا چیزی از این دست نگهداری نمی‌کنند بلکه همه را از بین می‌برند، اما در کشور ما تازه قوانین تاریخ گذشته غرب به صورت خود خواسته حاکم شده است. و یا برخی کشورهای غیر مسلمان به این نتیجه رسیده‌اند که برای بالا بردن بار علمی دانشگاه‌ها دختران از پسران جدا درس بخوانند در که در کشور ما برخی از غربی‌ها هم غربی‌تر شده‌اند.

بدحجاب و باحجاب از مجلس بخواهند تکلیف را روشن کند

وی ادامه داد: متأسفانه امروز جامعه ملتهب و دوقطبی شده است و علت آن هم نبود قانون است آنچه هم که هست اجرا نمی‌شود. در غرب اگر از خودرو زباله به خیابان انداخته شود در این زمینه جریمه‌های سنگینی وجود دارد امروز بدحجاب و باحجاب باید جمع شوند و از مسئولان خصوصاً اهالی مجلس بخواهند که تکلیف را روشن کند این‌گونه نمی‌شود که مردم به جان هم بیفتند و مسئولان هم فقط رهنمون بدهند. حاکمیت نیاز به قانون و اجرای درست آن دارد، بحث حجاب هم مشکل عمده دارد که یکی خلاء‌های قانونی و دیگری عدم اجرای قوانین و ضمانت اجرایی قانون است و رفع این مشکل هم کار مجلس شورای اسلامی است.

اگر حجاب سیاسی شود، لطمه‌های سنگینی می‌خوریم

دبیر ستاد امر به معروف با بیان اینکه موضوع حجاب موضوعی سیاسی نیست گفت: مسئله حجاب مسئله عقیدتی و مردمی است و اگر این مسئله سیاسی شود لطمه‌های سنگین می‌خوریم اما با این حال پیش‌بینی می‌کنیم که سال آینده بسیاری از افراد برای کسب رأی از مردم از موضوعات عفاف و حجاب سوء استفاده می‌کنند و این خودش سیاسی کردن حجاب است.

شبکه‌های مردمی امر به معروف تشکیل می‌شود

هاشمی گلپایگانی درباره دیگر برنامه‌های این ستاد گفت: سایتی توسط معاونت اجتماعی طراحی شده که مردم می‌توانند به این سایت مراجعه کرده و برنامه‌های خود را در حوزه امر به معروف در منطقه و محل خودشان ارائه کنند، همچنین بحث شبکه‌سازی تشکل‌های مردمی که با ۱۸ عرصه طراحی شده از دیگر برنامه‌های ما است. موظف شدن ادارات دولتی به اجرای قانون عفاف و حجاب هم از دیگر برنامه‌های ستاد امر به معروف است.

وزارت گردشگری کمترین همکاری را درباره عفاف و حجاب دارد/ دانشگاه آزاد فرهنگ شهر‌ها را خراب کرده

وی با بیان اینکه برخی از نهادها در اجرای قانون امر به معروف همکاری لازم را نداشتند، گفت: در این زمینه وزارت گردشگری کمترین همکاری را با ستاد برای احیای حجاب و عفاف داشته است و در این راستا گزارش‌های زیادی هم از طرف مردم به ما رسیده که این وزارتخانه هیچ کدام را عملی نمی‌کند، مثلاً در بازدید از گنبد سلطانیه مردم گلایه داشتند که گردشگران را با بدترین وضع به اینجا می‌آورند و شهر را به ابتذال کشانده‌اند. همچنین دانشگاه آزاد هم بدون زیرساخت فرهنگی در شهرهای مختلف فعالیت کرده و عملاً فرهنگ آن شهر را خراب کرده است، وزارتخانه‌های ورزش و سمت هم اولویت‌های بعدی هستند که عملکرد خوبی در بحث قانون حجاب نداشتند. وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، اقتصاد و بانک مرکزی در این راستا خوب عمل کردند.

تا مدیران پاسخگوی اعمال خود نباشند کار درست نمی‌شود

وی به پیگیری موضوع گشت ارشاد مدیران اشاره کرد و گفت: باید گشت و ارشاد مدیران باید دقت اجرا شود، زیرا تا مدیران در کشور ما پاسخگوی اعمال شخصی و اداری خود نباشند، کار درست نمی‌شود، امروز بعد از ۴۰ سال از گذشت انقلاب فیلمی به نام دینامیت اکران می‌شود که سراسر توهین به امر به معروف و همچنین اهانت به آمران به معروف است. با کارگردان فیلم صحبت کردیم و گفت: که فیلم حقایق زیادی را از دست داده یعنی سانسور شده است که در آن دقایق به ترویج امر به معروف پرداخته بودیم.

در جامعه‌ای با این‌همه فقیر چرا باید چندین تُن غذا به سگ بدهیم

موضوع فیلم دینامیت از جمله موضوعاتی است که هم‌اکنون هم می‌توان آن را پی‌گیری کرد اما مسئولان فقط بهانه می‌گیرند که این فیلم قدیمی است و نمی‌شود در مجوز آن دخل و تصرف کرد، همچنین بحث اقتصادی امروز بسیار مهم است، در جامعه‌ای با این همه فقیر و کودک کار چرا باید روزانه چندین تن غذای سگ تهیه شود در حالی که نگهداری سگ هزینه بردار است با این همه مشکلات از مراکز نگهداری سگ هم حرف زده می‌شود هر کس اعتراض می‌کند، می‌گویند که این کار مربوط به دولت قبل است.

فرزندان ۳ تا ۴ هزار نفر از مسئولان در خارج از کشور زندگی می‌کنند

وی با بیان اینکه برخی مقامات مسئول در کشورمان فرزندانشان در خارج زندگی می‌کنند گفت: بین ۳ تا ۴ هزار نفر از فرزندان مسئولان در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند در حالی که بهانه برخی از آنها تحصیل است اما مشاهده می‌شود در رشته‌هایی بسیار ساده در خارج از ایران مشغول تحصیل هستند که این رشته‌ها در کشورمان هم وجود دارد. عقیده ما این است که این چنین افراد حق ندارند مناسب دولتی را در تصرف خود قرار دهند.

اگر آمر به معروف به خوبی آموزش نبیند خودش به منکر تبدیل می‌شود

هاشمی گلپایگانی به فعالیت‌های ستاد امر به معروف در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: اگر آمر به معروف به خوبی آموزش نبیند خودش به منکر تبدیل می‌شود، از این رو یکی از برنامه‌های ما برنامه‌های آموزشی است. ضابط امر به معروف باید تحت آموزش قرار بگیرد و در دو سال اخیر برنامه‌ریزی آموزشی خوبی انجام شده و هرهفته دوره‌ها برگزار می‌شود. از نظر‌های حقوقی، حمایت، احراز صلاحیت‌ها و دیگر موضوعات هم ستاد برنامه‌هایی در دست اجرا دارد.

ادعا می‌کنیم اگر طرح ما دو سال آزمایشی اجرا شود مشکل حجاب کاملاً حل می‌شود

وی با اشاره به قانون عفاف و حجاب اشاره کرد و در این راستا گفت: ما ادعا می‌کنیم که اگر این طرح دو سال به خوبی به صورت آموزشی آزمایشی اجرا شود مشکل عفاف و حجاب در جامعه کاملاً حل می‌شود این طرح در ۱۱ عرصه و ۱۵ ویژگی نوشته شده و قابل اجراست.

صدا و سیما در حوزه امر به معروف اهمال کرده/ رسانه ملی به انقلاب فرهنگی نیاز دارد

دبیر ستاد امر به معروف با انقاد از سازمان صدا و سیما مبنی بر نپرداختن به موضوع امر به معروف و نهی از منکر گفت: این سازمان در این راستا به واقع اهمال کرده کرده است.البته همه مشکل از  صدا و سیما نیست و افراد دیگری هستند که در برنامه‌ها اثر‌گذاری می‌کند در واقع صدا و سیما به انقلاب فرهنگی نیاز دارد زیرا گاهی مشاهده می‌شود در یک برنامه یا سریال خانمی بسیار با حجاب است اما در زندگی شخصی و پشت صحنه کاملاً بی حجاب و بدحجاب می‌‌شود.

حاضرم با آقای جبلی به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما مناظره کنم

هاشمی گلپایگانی ادامه داد: صدا و سیما باید هنر انقلاب را نشان دهد اما در ماه رمضان سریالی از رسانه ملی پخش می‌شود که موضوعش عشق مثلثی است. به من پیشنهاد داده بودند که با آقای محبی دبیر پیشین ستاد مناظره‌ای برگزار کن، من به هیچ وجه احتیاج به مناظره با آقای محبی ندارم، اما حاضرم با آقای جبلی به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما مناظره کنم.

گشت ارشاد باید برای مسئولان و سلبریتی‌ها باشد، نه مردم

وی با بیان اینکه باید گشت‌های ارشاد ارتقا پیدا کنند گفت: نظر ما این است که ابتدا باید مدیران و مسئولان کشور مورد برخورد گشت ارشاد قرار بگیرد و پس از آنها هم صاحبان قدرت و سلبریتی‌ها باید مورد بازخواست گشت ارشاد قرار بگیرند. این اتفاق رخ دهد دیگر نیاز نیست مردم که قشر ضعیف جامعه هستند گشت ارشاد شوند آنها هم مانند دیگران حرف ما را قبول می‌کنند و به این صورت دیگر نیاز به گشت ارشاد وجود ندارد.

قانون حجاب باید از جرم به تخلف تعدیل پیدا کند

دبیر ستاد امر به معروف با اشاره به اینکه از نظر ما باید در قانون موضوع حجاب از جرم به تخلف تعدیل پیدا کند گفت: وقتی موضوع بی‌حجابی و بدحجابی جرم باشد ۶۰ درصد خانم‌های ما باید بازداشت و محاکمه شوند که این امر نشدنی است، این‌گونه قانون رها می‌شود، اما اگر از جرم به تخلف تعدیل پیدا کند این‌گونه می‌توان فرد متخلف را جریمه کرد، مانند فردی که کمربند ایمنی نمی‌بندد و بابت آن جریمه نقدی می‌شود، البته باید جریمه به حدی باشد که بازدارندگی داشته باشد اما این تجربه را داشتیم که همین پیامک بدحجابی که برای برخی رانندگان صادر می‌شد بازدارندگی بسیار خوبی داشت و اتفاقاً راننده‌های خودروهای حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی برای اینکه جریمه نشوند خودشان مسافران را ارشاد می‌کنند تا حجاب را رعایت کنند.

منبع :

این مطالب را نیز ببینید!

۱۲ روز مانده تا جشنواره فیلم فجر؛ مکان برگزاری روی هوا!

فقط ۱۲ روز تا آغاز چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین رویداد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *