جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

صادرات مرکبات ایران به چین برای نخستین بار

صادرات مرکبات ایران به چین برای نخستین بار/ تکذیب کاهش سرانه مصرف میوه

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس تفاهم نامه های منعقد شده قرار است برای اولین بار مرکبات ایران به چین صادر شود.

به گزارش رمز فردا ، محمدمهدی برومندی در جمع خبرنگاران و در حاشیه نمایشگاه فناوری های نوین کشاورزی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در بخش باغبانی کشور تولید نهال عاری از ویروس و گواهی شده است، گفت: امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه برای وصول به هسته‌های اولیه و برای استقرار آنها در باغات مادری تفاهم نامه خوبی امضا کردیم تا شرکت‌های دانش بنیان و بخش تحقیقات بتوانند به پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و موسسه تحقیقات علوم باغبانی کمک‌های موثری کنند.

وی ادامه داد: بخش باغبانی بخش ارز آوری است و تمام میوه کشور را تولید می‌کند. سرانه مصرف میوه در کشور ۱۵۰ کیلوگرم است. اگر ۱۵۰ کیلوگرم را در جمعیت ۸۵ میلیونی ایران ضرب کنیم و متوسط قیمت هر کیلو میوه را ۱۵ هزار تومان در نظر بگیریم بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان میوه در کشور تولید می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: برای واردات موز و میوه‌های گرمسیری سال گذشته ۴۵۰ میلیون دلار یعنی بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان ارز از کشور خارج شد. سال گذشته ۶۰۰ هزارتن موز وارد کردیم.

وی با بیان اینکه به پایداری و افزایش تولید در واحد سطح توجه داریم، گفت: همچنین در نشستی که با حضور رئیس جمهوری در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد بر روی این مسئله تصمیم گیری شد که از سواحل مکران و مناطق مستعد جنوبی کشور در توسعه میوه‌های گرمسیری با جذب سرمایه گذار و ارائه تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنیم.

برومندی تصریح کرد: کشورهای همسایه‌ای داریم که تا سال‌های گذشته وارد کننده موز بودند اما حالا به صادر کننده موز تبدیل شده‌اند و با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و کمک‌های یارانه‌ای توانسته‌اند این موضوع را در کشورشان حل کنند.

راه اندازی ۳۰۰۰ هکتار گلخانه موز در دستور کار

معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه گفت: طرحی را آماده کرده ایم که ۱۲ هزارو ۸۰۰ هکتار از باغات میوه های گرمسیری را اصلاح و نوسازی کنیم و ۵۰۰۰ هکتار نیز توسعه داشته باشیم. همچنین قرار است ۳۰۰۰ هکتار گلخانه ویژه تولید موز را راه‌اندازی کنیم. مصوبه‌ای هم در سفر رئیس‌جمهوری به سیستان و بلوچستان و هرمزگان در این زمینه داشته‌ایم که برای خودکفایی در میوه‌های گرمسیری مانند موز اقدامات خوبی صورت بگیرد.

سرانه مصرف میوه کاهش نیافته

وی در پاسخ به این سوال که برخی از مسئولان معتقدند مصرف میوه در کشور کاهش یافته است، گفت: کاهش سرانه مصرف میوه در کشور را قویاً تکذیب می‌کنیم. این میوه‌ای که در کشور تولید می‌شود در کشور هم مصرف می‌شود. حدود ۵۰۰ هزار تن سیب تابستانه تولید می‌کنیم که در بازار فروش می‌رود. میوه‌های تابستانی هم به اندازه کافی تولید و توزیع می‌شود.

برومندی اضافه کرد: روند صادرات هم مانند سال‌های گذشته است اگر چه در این دولت تلاش کردیم ظرفیت های صادراتی را ارتقا دهیم و در این راستا هم تفاهم‌نامه‌ای با چینی‌ها منعقد شده که برای نخستین بار مرکبات ایران به چین صادر خواهد شد و صادرات سیب به پاکستان نیز عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه به جز چهار میوه گرمسیری موز، انبه، نارگیل و آناناس در باقی میوه ها هم نیاز کشور تامین می‌شود و هم صادرات صورت می‌گیرد گفت: حدود ۳ میلیارد دلار هم درآمد ارزی حاصل از صادرات میوه کشور است.

برومندی خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال با مخاطرات اقلیمی مواجه شدیم. در ابتدای سال یک سرمازدگی شدید خسارت زیادی به کشور وارد کرد. اخیراً هم سیل  آسیب‌های بسیار جدی در ۱۲ استان ایجاد کرده است. بیشترین خسارت را در استان فارس داریم که حدود ۴هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های کشاورزی استان مخصوصا در حوزه باغبانی خسارت وارد شد. بسیار از قنوات که محل تامین آب این باغات بوده پر از رسوبات شده که باید حتماً لایروبی شوند و به چرخه تولید بازگردند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در خرما و انجیر نیز آسیب جدی دیده‌ایم و ۹۰۰۰ تن انجیر نیز آسیب دید.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

قیمت تاکسی برقی‌های تهران چقدر است؟

به گزارش رمز فردا  : تشکری هاشمی در خصوص ورود تاکسی‌های برقی و قیمت آن گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *