جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

افتتاح بزرگترین پایانه زیرزمینی کشور و خاورمیانه پس از ۱۴ سال

افتتاح بزرگترین پایانه زیرزمینی کشور و خاورمیانه پس از ۱۴ سال

پس از ۱۴ سال از آغاز ساخت پایانه زیرزمینی اکباتان این پروژه به منظور افزایش مسافرگیری افتتاح شد.

به گزارش رمز فردا ، گروه جامعه؛ پس از گذشت ۱۴ سال از زمان شروع عملیات اجرایی پایانه مترویی اکباتان به عنوان بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری این پایانه صبح امروز افتتاح شد.

هفته پیش بود که علیرضا زاکانی شهردار تهران اعلام کرد از این پس شنبه هر هفته پروژه عمرانی در سطح تهران افتتاح می‌شود و بر همین اساس در اولین شنبه از شنبه‌های «امید و افتخار» بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری رسماً افتتاح شد.

پایانه زیرزمینی قطارهای شهری اکباتان به منظور دپوی قطارها برای نگهداری و تعمیر واگن‌های فعال و همچنین به منظور کاهش سرفاصله حرکت‌های قطارهای خط ۴ ایجاد شده است و با افتتاح این پایانه می‌توان به وضعیت قطارهای خط ۴ مترو تهران سامان داد.

به گفته مسعود درستی مدیرعامل شرکت مترو در دوره کنونی مدیریت شهری مبلغی در حدود یکصد میلیارد تومان هزینه شد تا کارهای باقی مانده پایانه اکباتان به سرانجام برسد پایانه‌ها جزو زیرساخت‌های اصلی خطوط مترو محسوب می‌شوند که کیفیت و بهره وری بهره برداری از شبکه راه آهن ریلی زیرزمینی را ارتقا می‌بخشند.

راه اندازی پایانه‌ها برای هر یک از خطوط مترو از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا در بستر این پایانه‌ها می‌توان قطارهای موجود در آن خط‌ها را نگهداری کرد و زمان‌های ارسال قطارها به ایستگاه‌ها را کاهش داد.

طی سالیان گذشته تعمیر و نگهداری قطارها در دو پایانه فتح‌آباد و صادقیه انجام می‌شد اما اکنون با راه اندازی پایانه‌های مستقل در خط ۴ مترو تهران که در غربی‌ترین نقطه خط واقع شده است نگهداری قطارهای خط ۴ مترو تهران از دو پایانه قبلی خارج شده است که این اقدام می‌تواند نقش مؤثری را در توسعه شبکه ریلی پایتخت داشته باشد.

در پایانه اکباتان قطارهای خط ۴ مترو می‌توانند نگهداری و اورهال شوند و علاوه بر آن مسافران این خط شاهد کاهش سرفاصله حرکتی قطارها و افزایش ظرفیت گیری خواهند بود.

۶ برابر عملیات عمرانی بیشتر برای احداث پایانه زیر زمینی

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به پایانه اکباتان گفت: تا پیش از احداث این پایانه به لحاظ فنی خط چهارم ناقص بود اما ایجاد پایانه یکی از الزامات مهم برای مترو تهران است و این پایانه امکانات بسیاری را در اختیار مترو تهران قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در حوزه تعمیر و نگهداری این امکان ایجاد می‌شود تا تمامی سرویس‌های دوره‌ای در این پایانه انجام شود و همچنین سر فاصله‌های قطارها کاهش یابد.

شفیعی گفت: حجم اقدامات صورت گرفته در این پایانه بسیار است و ۹۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکی، ۲۰۰ هزار متر بتن‌ریزی شده و حجم عملیات صورت گرفته در این پایانه ۶ برابر هر ایستگاه است.
هفته پیش بود که علیرضا زاکانی شهردار تهران اعلام کرد از این پس شنبه هر هفته پروژه عمرانی در سطح تهران افتتاح می‌شود و بر همین اساس هم امروز در اولین شنبه از شنبه‌های امید و افتخار بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری رسماً افتتاح شد.

به گفته مسعود درستی مدیرعامل شرکت مترو در دوره کنونی مدیریت شهری مبلغی در حدود یکصد میلیارد تومان هزینه شد تا کارهای باقی مانده پایانه اکباتان به سرانجام برسد؛ پایانه‌ها جز زیرساخت‌های اصلی خطوط مترو محسوب می‌شوند که کیفیت و بهره‌وری بهره برداری از شبکه راه آهن ریلی زیرزمینی را ارتقا می‌بخشند.

افتتاح بزرگترین پایانه زیرزمینی کشور و خاورمیانه پس از ۱۴ سال

افتتاح پایانه خط ۴ مترو تهران پس از ۱۴ سال

عملیات اجرایی احداث پایانه اکباتان از سال ۱۳۸۷ آغاز و امروز پس از ۱۴ سال فاز نخست آن به بهره‌برداری رسید این پایانه ظرفیت پذیرش ۲۱ رام قطار را دارد که ۹ خط ریلی آن دارای جایگاه تعمیرات دوره‌ای و سرویس قطارها است.

پایانه اکباتان با ۷ هکتار مساحت، در ضلع غربی بزرگراه شهید ستاری و محدوده شمال ایستگاه متروی اکباتان واقع شده و دارای ۲۱ خط ریلی است و در طراحی این سازه امکان ایجاد دهانه‌های بزرگ به ابعاد ۳۳ متر با استفاده از اسکلت فلزی، جهت نصب سوزن و ایجاد انشعاب‌های مختلف برای هدایت قطارها به هر یک از ۲۱ خط ریلی فراهم شده است.

اما همانطور که گفته شد پروژه پایانه زیرزمینی اکباتان از جمله پروژه‌های بزرگی است که می‌تواند به توسعه مترو تهران کمک بسزایی می‌کند و علاوه بر تأسیس این پایانه، باید پایانه‌هایی نیز در دولت آباد، آزادگان و آزادی افتتاح شود.

مساحت پایانه اکباتان حدود ۶ برابر یک ایستگاه معمولی مترو است و در این پایانه حدود ۷ کیلومتر ریل گذاری شده که معادل ۳۰ درصد طول خط ۴ است تا پیش از افتتاح پایانه اکباتان، خط ۴ دارای ۱۹ سوزن بود اما این پایانه دارای ۱۹ سوزن دیگر است.

طبق بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد که پایانه اکباتان از نظر ابعاد و مساحت جزو معدود پایانه‌های زیرزمینی در خاورمیانه باشد

مسعود درستی مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه گفت: این پایانه در بخش غربی خط ۴ قرار دارد. طبق بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد که پایانه اکباتان از نظر ابعاد و مساحت جزو معدود پایانه‌های زیرزمینی در خاورمیانه باشد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه خط ۴ مترو از شرق آغاز شده و به اکباتان ختم می‌شود، افزود: عملیات اجرایی این پایانه از ۱۴ سال گذشته آغاز شده و مدیران و مجریان بسیاری برای تکمیل آن زحمت کشیده‌اند. با افتتاح این پایانه، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به دارایی‌های شهرداری تهران اضافه می‌شود.

به گفته درستی، امروز کمتر از دو میلیون نفر در کلانشهرهای ایران با مترو جابجا می‌شوند. یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از طریق مترو در پایتخت جابجا می‌شوند که این موضوع نشان دهنده مسیر طولانی تا بهبود وضعیت است.

ساخت پلازای شهری بر روی پایانه اکباتان

این پایانه در حوزه تعمیر و نگهداری، سرویس‌های دوره‌ای و … دارای مزایای بسیاری است. همچنین پایانه اکباتان می‌تواند کمک کننده مدیریت در شرایط اضطرار برای اعزام یا تخلیه قطارها باشد و با جمع‌آوری کارگاه ساخت پایانه اکباتان با اتمام پروژه، به عملیات تجهیز ساخت پلازای روی سطح پایانه تغییر پیدا می‌کند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران با بیان اینکه ساخت پایانه اکباتان از ۱۴ سال پیش آغاز شد و مدت‌ها در سالیان اخیر راکد بود گفت: از سال گذشته توجه خود را به این پروژه معطوف کردیم تا احداث بزرگترین پایانه کشور که به افزایش خدمت‌رسانی منجر می‌شود را سرعت ببخشیم و با یک کار جهادی فاز اول این پایانه تمام شد.

شهردار تهران گفت: این مجموعه حدود ۷ هزار متر وسعت دارد و در ۴ هکتار آن ۲۱ رام قطار می‌تواند مستقر شود و ۹ خط آن توانایی انجام فعالیت تعمیراتی دارد و این قابلیت را دارد تا برای تعمیرات اساسی واگن‌ها و رام‌های قطار از این پایانه استفاده کنیم.

زاکانی با اشاره به ۳ هزار متر دیگر این پایانه گفت: این میزان بنا است و برای بهره برداری در دستور کار قرار گرفته است و روی آن پلازای شهری که مطابق با نیاز اهالی محله است اجرایی می‌شود.

پایانه زیرزمینی اکباتان به عنوان بزرگترین پایانه کشور می‌تواند نقش بسزایی به مسافرگیری پر تردد ترین خط مترو داشته باشد و البته به گفته مدیران شهری ایجاد پایانه‌های دیگر نیز در دستور کار است.

منبع : خبرگزاری مهر

این مطالب را نیز ببینید!

پیروزی یزدانی مقابل عموزاد در جام یاشاردوغو

در جریان رقابت‌های وزن ۷۰ کیلوگرم جام یاشاردوغو، امیرمحمد یزدانی مقابل محمدعلی عموزاد به برتری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *