پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

ممنوعیت صادارات تایر خودرو بصورت کامل رفع شد

ممنوعیت صادارات تایر خودرو بصورت کامل رفع شد

پس از آنکه شهریور ماه سال گذشته، با تصمیم ستاد تنظیم بازار، تایرسازان داخلی مجاز به صادرات بخشی از تولید خود (صادرات ۱۰ درصد تایر سواری تولیدی و ۳۰ درصد تایرهای کشاورزی و راه‌سازی و صنعتی) شده بودند، حال پس از گذشت یکسال با ابلاغیه مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات با موضوع “رفع ممنوعیت صادرات لاستیک”و همچنین پیگیری انجمن صنفی صنعت تایر، ممنوعیت صادرات این کالای صنعتی بصورت کامل لغو شد.

به گزارش رمز فردا ، موضوع درخواست آزادسازی صادرات مازاد تولید تایرها از سوی فعالان این صنعت از سال گذشته مطرح شد؛ آن‌ها معتقد بودند در شرایطی که میزان تولید برخی اندازه‌ها و انواع تایر از میزان مصرف کشور بیشتر است، در صورتی که صادرات- ولو به صورت محدود- آزاد نشود، فاقد توجیه خواهد بود. تولید مازاد نیاز بازار  و نبود تقاضای متناسب با این حجم از تولید، سبب انباشت برخی سایز تایرها شد؛ لذا در این راستا فعالان این صنعت راه‌حل موجود برای معضل تایرهای رسوب‌ شده را صدور اجازه صادرات تایرهای مازاد می‌دانستند.

در نهایت پیرو تصمیم ستاد تنظیم بازار و پیگیری‌های صورت گرفته، براساس تصویب شورای عالی صادرات، شرکت‌های تولیدکننده تایر مجاز شدند ۱۰ درصد تایر سواری و همچنین ۳۰ درصد تایرهای کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی تولیدی خود را صادر کنند.

حال با گذشت قریب به یکسال از این مجوز درصدی، ممنوعیت صادرات تایر (لاستیک) خودروها بصورت کلی لغو شده است.

۲۴ مرداد ماه سال جاری، انجمن صنفی صنعت تایر ایران، در نامه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن اشاره به شرایط حاکم بر بازار تایر و ایجاد رکود در این بازار،   برضرورت ایجاد بازارهای جدید در خارج از کشور تاکید کرد و خواستار شد تا صادرات تایر بصورت کامل آزاد شود.

در این نامه آمده است: “احتراما، عطف به مذاکرات صورت گرفته با معاونت محترم معادن و فرآوری مواد و متعاقب آن جلسه روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۵/۲۴ در دفتر جنابعالی در خصوص صادرات تایر به استحضار می‌رساند شرایط حاکم بر بازار تایر در حال حاضر دچار رکود شده است؛ بگونه‌ای که در برخی از سایزها، قیمت بازار از قیمت مصوب نیز پایین‌تر است.

علیهذا در چنین شرایطی نیازمند ایجاد بازارهای جدید در خارج از کشور هسیتم اما متاسفانه آزادسازی محدود صادرات تایر و تعین سهیمه برای مدت زمان سه ماهه و بروکراسی طولانی مدت، موجب عدم صادرات مطلوب و عدم تمایل مشتریان خارجی برای همکاری با ایران شده است؛ لذا خواهشمند است با توجه به اشباع بازار تایر در داخل کشور ترتیبی اتخاذ فرمایید تا صادرات محصولات تایر به صورت کامل آزاد شود.

شایان ذکر است صنعت تایر نیز متعهد خواهد بود که نیاز بازار داخل کشور را در اولین قرار داده و تامین کند. ”

پس از آن در ۱۳ شهریور ماه، سید رضا محتشمی‌پور- معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارا در نامه‌ای خطاب به علیرضا پیمان‌پاک (رئیس سازمان توسعه تجارت ایران)، ضمن اشاره به نامه‌فوق‌الذکر انجمن تایر، آزادسازی صادرات تایر را بلامانع خواند.

در نامه محتشمی‌پور آمده است: “به پیوست تصویر نامه شماره ۴۰۱/۶۰۰۸ مورخ ۱۴۰۱/۵/۲۴انجمن صنفی صنعت تایر مبنی بر درخواست آزادسازی مجوز صادرات تایر ارسال می‌شود.

به استحضار می‌رساند با توجه به روند افزایش تولید تایرهای داخلی، تعهد واحدهای تولیدی مبنی بر اولویت قراردادن تامین تایر مورد نیاز کشور و همچنین شرایط متعادل بازار صنعت لاستیک در شرایط فعلی، آزادسازی صادرات تایر از نظر این معاونت بلامانع است؛ لذا مورد امتنان است موضوع در کمیته صادرات مطرح و اقدام مقتضی در این زمینه به عمل آید. ”

۱۰ روز پس از آن، نرگس باقری زمردی- مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات- در نامه‌ای به علی‌اکبر شادمانی (مدیرکل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران) رفع ممنوعیت صادرات لاستیک را ابلاغ کرد.

در نامه وی آمده است: “حسب دستور معاون محترم وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به پیوست تصویر نامه شماره  ۶۰/۱۴۵۴۱۹ مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۳ معاون محترم معادن و فرآوری مواد وزارت متبوع منضم به نامه شماره ۴۰۱/۶۰۰۸ مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۲۴ انجمن صنفی صنعت تایر در خصوص ” آزاد سازی صادرات تایر» ارسال و به اطلاع می‌رساند؛ صادرات تایر با رعایت سایر مقررات و ضوابط مربوطه بلامانع است.

خواهشمند است دستور فرمائید مراتب یادداشت و به گمرکات اجرایی ابلاغ شود”

در نهایت ۳۰ شهریور ماه، گمرک جمهوری اسلامی ایران، به کلیه واحدهای گمرکات اجرایی، آزادسازی صادرات تایر را ابلاغ کرد.

“پرو بخشنامه شماره ۲۰۶/۹۷/۷۴۱۵۰۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۱ در خصوص ممنوعیت برخی اقلام صادراتی از جمله انواع لاستیک سبک و سنگین به پیوست تصویر نامه شماره ۶۰/۱۵۵۷۹۸ مورخ ۱۴۰۱/۶/۲۳
دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع رفع ممنوعیت صادرات تایر منضم به نامه شماره ۶۰/۱۴۵۴۱۹ مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۳ معاون معادن و فرآوری مواد وزارتخانه مزبور و نامه شماره ۴۰۱/۶۰۰۸ مورخ  ۱۴۰۱/۰۵/۲۴ انجمن صنفی صنعت تایر جهت اقدام وفق مفاد نامه مزبور با رعایت کلیه قوانین و مقررات و ضوابط جاری ارسال می‌شود. ”

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

قیمت تاکسی برقی‌های تهران چقدر است؟

به گزارش رمز فردا  : تشکری هاشمی در خصوص ورود تاکسی‌های برقی و قیمت آن گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *