چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

تغییرات اقلیمی عامل اصلی ورود آسیب به زندگی عشایری است

به گزارش رمز فردا /خراسان رضوی جانشین رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: طی تاریخ تنها عاملی که به زندگی عشایر آسیب وارد کرده، تغییرات اقلیمی بوده است. باید توجه داشت بارها به خاطر خشکسالی در یک منطقه‌ شرایط زندگی برچیده شده است.

مهدی میزبان امروز، ۱۶ مهر ماه، در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی اظهار کرد: عشایر در مقابل ناملایمات همواره صبور و سازگار بوده‌اند. زندگی عشایر بر اساس سه رکن انسان، دام و مرتع اداره شده و آنان برای اینکه دام را به مراتع برسانند، به کوچ دست می‌زنند و بین ییلاق و قشلاق حرکت می‌کنند. در زندگی یک‌جا نشینی انسان درصدد تسلط بر شرایط محیطی است اما عشایر دنبال انطباق و سازگاری با آن هستند.

وی افزود: متاسفانه طی ۲ دهه اخیر با خشکسالی مواجه بوده‌ایم. از یاد نبریم نبود آب در یک منطقه یعنی هیچ چیز در آن منطقه وجود ندارد. البته در این مدت تلاش شد تا حد زیادی از بروز خشکسالی جلوگیری شود اما آسیب هنوز وجود دارد. مسائلی نظیر تغییر نرخ ارز بروز این آسیب‌ها را دوچندان کرده است.

میزبان در ادامه در خصوص عدم همخوانی قیمت دام و نهاده دامی عنوان کرد: در شرایط کنونی گویا قرار نیست در مقابل افزایش قیمت نهاده نرخ دام تغییر کند. شاید وضعیت کنونی تا حدودی به نفع مصرف‌کننده باشد اما هنگامی‌ که عشایر پنج برابر فروش خود برای تولید دام هزینه می‌کنند، با ادامه این وضعیت اگر به امور عشایر رسیدگی نشود، آنان باید دام مولد خود را فروخته و راهی مناطق روستایی و شهری شوند.

جانشین رئیس سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: عشایر دام‌هایی را از جهت توده، نژاد و… در اختیار دارند که اگر آن را از دست بدهند  گونه دیگری نمی‌تواند جای آن را بگیرد که امکان انطباق و سازگاری با محیط را داشته باشد. از این جهت دام عشایر نوعی سرمایه ملی محسوب می‌شود. در واقع باید علاوه‌ بر محافظت از دام مولد عشایر، پاسدار نژاد و گونه دامی در اختیار آنان نیز باشیم.

وی افزود: در حال حاضر نوعی تفکر در سازمان امور عشایر شکل گرفته مبنی بر اینکه باید اتکاء صرف عشایر به دام و مرتع را کاهش داده و به منابع تولید را تنوع بخشیم. خراسان رضوی یکی از پیش‌قراول‌های این تفکر است زیرا در حال حاضر میانگین جیره دامی این استان از ۱۲ الی ۱۳ کیلو علوفه به ۶.۵ الی هفت کیلوگرم کاهش یافته است.

میزبان اظهار کرد: البته خراسان رضوی از نظر مدیریت نظام سکونتگاهی یک گام جلوتر از سایر استان‌هاست؛ یعنی عشایر حداقل در قشلاق در محل‌هایی که قابلیت یکجانشینی دارد  مستقر می‌شوند.

عشایر باید از تک‌شغل بودن خارج شوند

سرپرست جدید امور عشایر خراسان‌ رضوی گفت: یکی از اولویت‌های ما در راستای اجرای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور عشایر محرومیت‌زدایی، افزایش نقدینگی خانوار و رفاه عشایر است. در کنار این موضوع با هدف حفظ عشایر و جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر آنان باید این قشر ارزنده جامعه را از تک‌شغل بودن خارج کرد.

محمد جعفری در خصوص وضعیت ارائه خدمات به عشایر استان اظهار کرد: شناخت آداب، فرهنگ و رسوم عشایر موجب می‌شود بتوانیم بیش از این در خدمت‌رسانی به این قشر مثمر ثمر باشیم. امید است بتوانیم ضمن رعایت مقررات این روند را به شایسته‌ترین شکل ادامه دهیم؛ کما اینکه اولویت ما در این مسیر حضور مستمر در سطح جامعه عشایر است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف ما حمایت از حقوق عشایر، تعامل و پیگیری در راستای اجرای آیین‌نامه ساماندهی عشایر و تعامل سازنده با دستگاه‌های اجرایی است، ادامه داد: امروز از وضعیت دام، دامداری و عشایر آگاه هستیم اما می‌توانیم با یاری یکدیگر از این شرایط عبور کنیم.

جعفری پروژه‌های جدید مورد نظر سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی را از دیگر اهداف این سازمان برشمرد و بیان کرد: هرگونه طرح جدید که موجب افزایش نقدینگی عشایر شود، در دستور کار قرار خواهد گرفت زیرا طی سه دهه اخیر موفق‌ترین شبکه تعاون در کشور مربوط به عشایر بوده و از همین رو توانمندی‌سازی آن از اهداف ما خواهد بود.

در ادامه محمود نبوی‌فرد، مدیر سابق امور عشایر خراسان رضوی، گفت: امروز خدمت به جامعه تولیدکننده نوعی عبادت است. مرغدار و گاودار صنعتی با برخی اقدامات مشکلات خود را حل می‌کنند اما عشایر زبان گویا و پای آمدن ندارند و نیاز خود را مطالبه نمی‌کنند؛ از این رو خدمت کردن به این قشر بالاتر از عبادات مذکور است.

به گزارش رمز فردا ، طی حکمی از سوی رییس سازمان جهاد کشاورزی کشور محمد جعفری به عنوان سرپرست امور عشایر خراسان رضوی منصوب شد. پیش از این محمود نبوی فرد عهده‌دار این سمت بود.

این مطالب را نیز ببینید!

فوری/ سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی/ چند کشته برجای گذاشت؟

به گزارش رمز فردا : حادثه در اسکله پتروشیمی رازی منجر به فوت ۲ نفر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *