جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

سامانه ی هوشمند اعلام اتش سوزی پارک گلستان راه اندازی شد

رمز فردا به نقل از ایرنا – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز به کار سامانه هوشمند اعلام آتش‌سوزی پارک ملی گلستان خبر داد.

به گزارش رمز فردا به نقل ازایرنا، «محمدجواد آذری جهرمی» در توئیتر خود خبر از بهره‌برداری از سامانه اعلام هشدار آتش‌سوزی داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات، سامانه اعلام هشدار آتش‌سوزی و پایش تصویری برای حفاظت از پارک ملی گلستان در برابر آتش‌سوزی با فناوری اینترنت اشیا و به همت شرکت‌هی استارتاپ ایرانی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش رمز فردا به نقل ازایرنا اواسط خردادماه سال گذشته وزارت ارتباطات از بهره‌برداری پروژه پایلوت سیستم هشدار زودهنگام آتش‌سوزی پارک ملی گلستان، خبر داد. بر اساس همین گزارش، تجهیزات تأمین پهنای باند ۳۴MB/s برای این پروژه در ایستگاه تنگراه راه‌اندازی و همچنین تجهیزات برق دائمی و دیزل ژنراتور برای ایستگاه تنگراه تأمین‌شده است.

گلستان نخستین پارک ملی ایران و خاورمیانه است که در شرقی‌ترین قسمت استان گلستان قرار دارد و به عنوان قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است که در چند سال اخیر حال و روز خوشی ندارد، در واقع طبیعت ایران به حدی رنجور، افسرده و گرفتار است که به هر قسمت آن نگاه می کنی نیازمند دلجویی و کمک است؛ پارک ملی گلستان هم یکی از هزاران قطعه از سرزمین ایران است که با زیاده خواهی انسان روزهای تیره و تاریکی را می‌گذارند.

این پارک در سال ۱۳۳۶ به عنوان اولین منطقه تحت حفاظت سازمان شکاربانی و نظارت بر صید آن زمان در آمد و در سال ۱۳۴۲ به عنوان اولین پارک ملی کشور ثبت شد و اکنون یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شده در جهان و یکی از ویترین های بسیار ارزشمند اکوسیستم جهانی است.

پارک ملی گلستان ویژگی های ممتازی از نظر اکوسیستم دارد؛ اختلاف ارتفاع حدود هزار و ۴۰۰ متری از دریا موجب تنوع بارندگی شده و این مساله سبب شد که تنوع زیستی بسیار متفاوتی را در آن منطقه شاهد باشیم، گونه های گیاهی متنوعی در این پارک وجود دارد به طوری که حدود یک سوم تنوع گیاهی تمام کشور را شامل می شود؛ بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه ‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ ای، گرگ، مرال، شوکا و بز وحشی است و به ویژه به دلیل جمعیت فراوان قوچ و میش اورئال معروف است، در واقع ایران از نظر تنوع قوچ و میش در دنیا یکی از متنوع ترین کشورها است به طوری که از حدود ۳۷ گونه قوچ در دنیا ۸ تا ۹ گونه آن در ایران زیست می کند که بزرگترین آن قبل از قوچ مارکوپولو که یکی از بزرگترین گونه ها در دنیا است قوچ و میش اورئال است که در پارک ملی گلستان زندگی می کند.

این پارک ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده اما چند سالی است که پارک ملی گلستان مانند بیمار رو به احتضاری است که برای ادامه حیات به حمایت نیاز دارد؛ بروز آتش سوزی های مداوم و حضور پررنگ شکارچیان غیر مجاز تا حدودی جانی برای این اکوسیستم ارزشمند باقی نگذاشته است از این رو سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ارتقاء ساختار مدیریتی پارک در صدد حفاظت از این عرصه کم نظیر جهانی با استفاده از فناوری های روز دنیا است از این رو هوشمند سازی پارک را آغاز کرده است.

امضای تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف حفاظت الکترونیکی پارک ملی گلستان یکی از این اقداماتی است که دی ماه سال ۱۳۹۷ منعقد شد و از آن زمان تاکنون برخی از زیرساخت ها برای اجرای این طرح فراهم شده است با اجرای آن تا حد بسیار زیادی از وقوع اتش سوزی و یا گسترش آن جلوگیری می شود.

یکی از اصلی ترین مشکلات پارک ملی گلستان بروز آتش سوزی های مداومی است که با هربار وقوع بخش زیادی از پارک به همراه زیستمندانش از بین می رود، به عنوان مثال سال ۱۳۸۹ آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان پرتعداد بود و با وسعت زیاد درگیری، فقط در یک فقره از آتش‌سوزی‌ها، عرصه‌ای هزار و ۷۰۰ هکتاری از جنگل در این زیستگاه ارزشمند سوخت و خاکستر شد، یکی از مشکلاتی که در زمان وقوعت آتش سوزی در پارک ملی گلستان وجود دارد صعب العبور بودن بخش زیادی از آن است که در زمان وقوع آتش سوزی دسترسی به آن نقاط میسر نیست و یا زمانی متوجه اتش سوزی می شوند که دیگر دیر شده است.

این مطالب را نیز ببینید!

به دلیل انتشار تصاویر توهین آمیز؛ دادستانی تهران علیه «دیجی کالا» اعلام جرم کرد

مرکز رسانه قوه قضائیه : به دلیل انتشار تصاویر توهین‌آمیز به مقدسات از برخی محصولات ارائه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *