پنج شنبه , اردیبهشت ۶ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

تهران؛ پیک پنجم و وضعیت قرمز!

نسخه دلتای ویروس کرونا از جنوب و جنوب شرقی به سمت تهران به گردش درآمده است. معاون درمان ستاد کرونای استان تهران اعلام کرده در ۱۰ روز گذشته تعداد مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در تهران ۱۰ درصد افزایش یافته است و تعداد کل مراجعان در پایتخت به نظام درمان به ۷ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است. وی گفته:« تعداد بستری‌ها از هزار مورد در روز هم عبور کرده که این خودش یک زنگ خطر است و برای اولین بار در یک ماه اخیر تعداد بستری‌ها اینقدر شده است.»
موج پنجم کرونا این‌بار بر خلاف موج‌های قبلی از کم‌تراکم‌ترین استان ایران به سمت پرتراکم‌ترین شهرهای کشور از جمله تهران در حال حرکت است. معاون درمان ستاد کرونای استان تهران می‌گوید نسخه جهش یافته دلتا از سیستان‌و‌بلوچستان به سمت جنوب شرقی ایران و به سمت تهران
به گردش درآمده است:«چیزی که الان می‌بینیم متاسفانه گسترشی است که در زاهدان و سیستان‌و‌بلوچستان اتفاق افتاده و به نظر گسترشی در جنوب شرق کشور رخ می‌دهد. متاسفانه همان‌طور که می‌دانید پروازها هم کنسل نشده و وسایل نقلیه هم فعالیت‌شان در انجام است، بنابراین افزایش در استان تهران قریب‌الوقوع است و قابل ذکر است که تهران عملا وارد پیک پنجم شده و روند ابتلا افزایشی است.»
به گفته معاون درمان ستاد کرونای استان تهران در حال حاضر، در آستانه موج پنجم قرار دارد:«یک هفته دیگر صبر می‌کنیم اما اگر روند افزایشی همچنان ادامه داشته باشد، به سمت افزایش تخت‌های بستری می‌رویم.» و نکته عجیب دقیقا در همین «صبر» کردن و اقدام نکردن است؛ در حالی‌که در چنین شرایطی روش استاندارد، پیشگیری شدید و «واکنش سریع» است تا کار به افزایش تخت نرود! اما برخی مسئولان ما به‌جای در پیش گرفتن رفتارهای استاندارد و پیشگیرانه، منتظر می‌مانند تا اوضاع وخیم‎تر شود.
بیش ازدو هفته است که نسخه دلتای ویروس کرونا، که قدرت سرایت‌پذیری آن سه برابر بیشتر از نسخه اصلی ویروس است از دیوار مرزی جنوب و جنوب شرقی کشور عبور کرده. انفعال وزارت بهداشت به‌حدی است که از «ترک فعل» مسئولان سخن می‌رود. دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان‌وبلوچستان گفته:«ترک فعل مسئولان در مقابله با اقدامات پیشگیرانه کرونا پیگرد قضایی دارد و طبق قانون با متخلفان و خاطیان بدون اغماض برخورد خواهد شد.»
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم از نامه‌نگاری با رئیس‌جمهور خبر داده:«به رئیس‌جمهوری نامه نوشتیم و رونوشت دادیم به
وزیر بهداشت‌ودرمان که مرزها را ببندید اما اتفاق نیفتاد و به‌طور جدی بسته نشده که جلوگیری شود از ویروس دلتا، هنوز هم تردد‌ها انجام می‌شود.»
حاصل این بی‌توجهی‌ها این است که در کمتر از یک هفته ظرفیت‌های بیمارستانی استان سیستان‌وبلوچستان تکمیل شد و نسخه جهش‌یافته دلتای ویروس به سمت شهرهای پرتراکم به گردش درآمد.با توجه به روند انفجاری شیوع کرونا در سیستان‌وبلوچستان وزارت بهداشت با واکسیناسیون افراد بالای پنجاه سال در سطح استان موافقت کرده اما به گفته
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به سبب فقدان زیرساخت‌های لازم هنوز عملیات واکسیناسیون انجام نشده. این خبر به اندازه کافی گویاست:واکسن نیست، اگر باشد معلوم نیست تا چه حد موثر است و اگر موثر باشد معلوم نیست که زیرساخت‌های لازم برای آغاز عملیات واکسیناسیون موجود باشد.

*آذر فخری

این مطالب را نیز ببینید!

قیمت طلا، سکه و دلار امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳| شیب تند کاهش قیمت‌ها

امرو قیمت طلا و سکه امروز بر مدار کاهش حرکت کرد، قیمت دلار مبادله ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *