شنبه , اردیبهشت ۱ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

تهیه اطلس جرم

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از تهیه اطلس جرم در سطح کشور خبر داد.

رمز فردا به نقل از ایلنا در گفتگوبا«علی غلامی» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییهدرباره اقدامات انجام شده در این معاونت در خصوص اجرای سند تحول قضایی در بخش پیشگیری از وقوع جرم گفت: معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ۱۱ ماموریت در اجرای سند تحول قضایی دارد.

وی ادامه داد: این ۱۱ ماموریت ناظر بر پیشگیری از تمامی جرائم است نه جرائم خاص. به طور مثال بسیاری از جرائمی که در حال حاضر در دادگاه‌ها مطرح می‌شود، مربوط به دعاوی مالی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: ریشه بسیار از دعاوی مالی، عدم توازن اطلاعاتی متعاقبین است. یعنی یک شخص با شخص دیگری قراردادی را امضا می‌کند، اما اشراف یک فرد نسبت به قوانین بیشتر از فرد دیگر است، لذا ممکن است از بی‌اطلاعی این افراد سوءاستفاده شود یا در بسیاری از مواقع جرائم ریشه در عدم گزارش‌دهی به موقع تخلفات و آسیب‌ها دارد.

وی ادامه داد: ما باید این موضوعات را ارزیابی کرده و به سمت آن برویم.

او با اشاره به شناسایی مجرمان سابقه‌دار گفت: در یک سامانه بسیاری از اوقات این افراد قابل رصد هستند و می‌شود از جرائمی که این افراد به عادت و مستمر انجام می‌دهند پیشگیری کرد.

غلامی تصریح کرد: ما در حال تهیه اطلسی به نام اطلس جرم هستیم. در تمام دنیا اطلس جرم به مجموعه‌ای گفته می‌شود که نشان می‌دهد چه جرمی در چه زمانی و در چه مکانی و توسط چه افرادی با چه کیفیتی اتفاق افتاده است. اگر اطلس جرم ایجاد شود ما نسبت به بسیاری از جرائم امکان پیش‌بینی و رصد داریم.

وی ادامه داد: این کار در حال انجام است و این کار به صورت پایلوت در استان البرز انجام شده است. همچنین در جلسه‌ای که در چند روز گذشته برگزار شد و نقشه طراحی ساخت اطلس جرم در جمهوری اسلامی ایران را تنظیم کرده‌ایم این کار توسط معاونت پیشگیری، مرکز فناوری و پژوهشگاه‌ قوه قضاییه انجام می‌شود و امیدواریم بتوانیم درچند ماه آینده کار اطلس جرم را نهایی کرده و این اطلس را تهیه کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که با توجه به بانک‌های اطلاعاتی که از مجرمان در پلیس و پزشکی قانونی وجود دارد آیا با این دستگاه‌ها برای تهیه اطلس جرم همکاری می‌شود، گفت: در جلسات مختلفی که داریم با پلیس آگاهی و نیروی انتظامی در تماس هستیم و هم ما از بانک‌های اطلاعاتی آن‌ها استفاده می کنیم و هم آن‌ها از بانک‌های اطلاعاتی ما استفاده خواهند کرد و در تعامل هستیم. در تهیه اطلس جرم نیروی انتظامی و قوه قضاییه قطعا باهم همکاری دارند.

این مطالب را نیز ببینید!

تداوم بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ماه

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *