جمعه , فروردین ۳۱ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

جدی بودن خشکسالی در ۱۴۰۰

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه وضعیت کم‌بارشی و خشکسالی بسیار جدی است و امسال بدترین نوع خشکسالی را تجربه می‌کنیم، گفت: سال زراعی۱۴۰۰-۱۳۹۹ یکی از بدترین سال‌ها برای کشور به خصوص منطقه جنوب و جنوب شرق کشور است.به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، «احد وظیفه» درباره وضعیت خشکسالی در ایران افزود: «کم بارشی» امسال

فقط محدود به ایران نیست، بلکه تمام خاورمیانه و منطقه آسیای میانه را تحت تاثیر قرار داده است، عربستان، اردن، ترکیه، شرق افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
وی افزود: امسال بارش‌ها در ایران کمتر از نرمال (میانگین بلند مدت) است و به صورت فراگیر در بیشتراستان‌ها با اثرات ناگوار کم بارشی مواجه هستیم تا جایی که در برخی شهر‌ها و روستا‌ها مشکل تامین آب شرب وجود دارد.
وظیفه با بیان اینکه در پی کم بارشی تعداد زیادی از روستا‌ها و شهر‌ها با تانکر آبرسانی می‌شود، گفت: کمبود و تنش آبی اولویت سنجی می‌شود که اولویت نخست تامین آب شرب شهر‌ها و روستا‌ها است وبعد نوبت به بخش کشاورزی و حیوانات و طبیعت می‌رسد و به همین دلیل شاهد پخش فیلم‌ها و عکس‌هایی در فضای مجازی هستیم که مثلا اسب‌های وحشی در قزاقستان تلف می‌شوند و یا گاومیش‌ها در هورالعظیم به دنبال آب، سرگردان هستند.
وی با اعلام اینکه امسال بدترین نوع خشکسالی را تجربه می‌کنیم، گفت: در چند سال اخیر تجربه مختلفی از خشکسالی را داشتیم. سال زراعی ۹۷-۹۶ خشکترین سال بود، سال ۹۸-۹۷ به دلیل سیل گلستان و خوزستان ۴۰ درصد بارش‌ها نسبت به نرمال بیشتر بود و سال۹۹-۹۸ سال پربارشی بود؛ اما اکنون یعنی سال زراعی۱۴۰۰-۹۹ یکی از بدترین سال‌ها برای کشور به خصوص در بخش جنوب و جنوب شرق است.
به گفته ئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، در جنوب وجنوب شرق کشور ۸۵ درصد زیر نرمال بارندگی داشتیم و کم بارشی بسیار جدی است و در تامین آب شرب شهر‌ها و روستا‌ها تاثیر گذاشته است.
به گفته وظیفه اکنون در آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان و مازنداران و قزوین و تهران ۲۵ درصد بارش‌ها زیر نرمال بوده است و در زنجان، کرمانشاه، لرستان و کهکیلویه و بویر احمد، کم بارشی ۵۰ درصد زیر نرمال است.
به گزارش رمز فردا به نقل از  ایرنا، تازه‌ترین گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه۱۳۹۹) تا هفتم تیرماه ۱۲۹.۹ میلی‌متر بارش رخ داده و این درحالی است که در دوره بلندمدت ۲۲۴.۳ میلیمتر بارندگی اتفاق افتاده و این موضوع کاهشی به میزان ۴۲.۱ درصد را نشان می‌دهد.این میزان کاهش بارش اثر منفی خود را بر روی موجودی مخازن سد‌ها گذاشته و سبب کاهش بیش از ۴۹ درصدی آب موجود در مخازن سد‌ها شده که همین امر تامین آب را با چالش‌های جدی همراه کرده است.

براساس گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، از ابتدای تیرماه تا هفتم این ماه، فقط یک دهم میلی‌متر بارندگی روی داده که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۰.۹ میلیمتر بوده، کاهشی ۸۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

این مطالب را نیز ببینید!

مرحله سوم سود سهام عدالت در راه است

مرحله سوم سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ که ناشی از قصور هشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *