چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

درگاه های اینترنتی و تداوم ازدحام و تردد مردم در شهر

به‌طورطبیعی، برخی سازمان‌ها، هم به دلیل کاهش نیروهای کار در سازمان مربوطه به دلیل پاندمی کووید۱۹ و هم برای جلوگیری از تردد مردم درشهر و تجمع آنان، تصمیم گرفتند برخی خدمات خود را به‌صورت آنلاین و یا ارجاع دادن مردم به شعب و کارگزاری‌ها ارائه دهند. طبعا، برخی از مردم، شناخت و یا توان لازم برای استفاده از درگاه‌های آنلاین را ندارند یا سرعت اینترنت خانگی بسیار پائین است و همین موجب می‌شود آنان به دفاتر خدمات فنی مراجعه کنند. بنابراین، خدمات آنلاین، تا کنون به آن میزانی که انتظارش می‌رفت، از بار مشکلات مردم و تردد و تجمع آنان نکاسته و فقط کانون تجمعات را تغییر داده است. یکی از سازمان‌هایی که در این مدت از هر دو روش گفته شده، استفاده کرده و می‌کند، سازمان تأمین اجتماعی است، که با جمعیت بزرگی از کارگران و بازنشستگان سروکار دارد. تعداد مراجعین روزانه به شعب تأمین اجتماعی بسیار زیاد است آن‌هم به علت صدماتی که کرونا به زندگی بخشی از کارگران خدماتی کشور و مراجعات بابت بیمه بیکاری و غرامت دستمزد ایام بیماری. به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، تحول دیجیتال در واقع یک ضرورت است، وی می‌گوید در راستای اجرای بهینه طرح خدمات غیرحضوری، زمینه پاسخگویی به مردم و ذینفعان سازمان تأمین‌اجتماعی فراهم شده و مراجعات مردم به شعبات تامین‌اجتماعی نسبت به قبل بسیار کاهش یافته است. به گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی ارائه خدمت پرمراجعه سازمان تأمین اجتماعی در قالب اجرای این طرح ۳۰۷۰موجب شده۷۰ درصد مراجعات مردم به شعب و کارگزاری‌ها کاهش یابد؛ اجرای این طرح می‌تواند سالانه ۷۰ میلیون مراجعه از ۹۶ میلیون مراجعه حضوری به تأمین اجتماعی هدف اجرای طرح ۳۰۷۰ است.
اما همان‌گونه که اشاره شد، ارائه خدمات آنلاین معمولا با مشکلاتی مواجه است؛ مشکلاتی که اغلب زیرساختی است، مانند عدم دسترسی به اینترنت و کندی سرعت آن. در این رابطه  مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرده است که:«به‌صورت دائم از سامانه ۱۴۲۹ بازخورد می‌گیریم تا ببینیم کدام سرویس‌ها نارسایی دارند یا باید بهبود پیدا کنند. هم‌چنین دستگاه‌های مختلف نیز در زمینه اجرای طرح ۰۷۰ به ما کمک می‌کنند.» انتظار طبیعی از اجرای چنین طرحی، کاهش مراجعه به سازمان
تأمین اجتماعی است و البته این اتفاق افتاده است! اما نه آن‌گونه که مورد انتظار مدیران  وطراحان این سیستم بوده، بلکه این شعب و دفاتر دولت‌الکترونیک و کارگزاری‌ها هستند که به‌صورت گام‌به‌گام مشکل مراجعان را حل می‌کنند؛ هر مراجع ابتدا پس از ناامیدی از استفاده درگاه اینترنتی این سازمان، به شعبه تأمین اجتماعی مراجعه می کند اما برخی از کارمندان شعب تامین اجتماعی راهنمایی دقیقی به مراجعین نمی‌کنند. اگر قرار براین باشد که بیمه‌شده یا کارفرما مدارک خاصی برای شعبه ببرد، اطلاعات دقیقی درباره جزئیات آن داده نمی‌شود و با مراجعه مجدد ایردات مشخص شده و سپس از آن‌جا به شعب دولت‌الکترونیک و کارگزاری‌ها ارجاع داده می‌شود، در واقع به‌جای این که مشکلات مراجعه‌کنندگان با یک‌بار مراجعه به شعب تأمین اجتماعی حل شود؛ هر مراجع باید در شهراز این دفتر دولت‌الکترونیک به آن کارگزاری مراجعه کند آن‌هم با این امید که سیستم قطع نباشد و البته تمامی این مراجعات، هم هزینه تردد در شهر دارد و هم کارمزد!

منبع افرینش

این مطالب را نیز ببینید!

اظهارات نماینده مجلس درباره حقوق معلمان

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در متن ماده ۶ لایحه رتبه‌بندی قید شده؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *