جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

اما و اگرهای در مورد سهمیه ی المپیک علیپور کاراته کای کشورمان

اما و اگرهای سهمیه المپیک علیپور/ زور لابی‌ قزاق‌ها به قوانین می‌چربد؟!

رزیتا علیپور ملی‌پوش کاراته‌کای کشورمان از طریق سهمیه قاره‌ای شانس بالایی برای کسب سهمیه المپیک دارد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، رزیتا علیپور کاراته‌کای ۶۱ کیلوگرم کشورمان در آخرین مسابقه گزینشی که به میزبانی پاریس برگزار شد نتوانست جواز حضور در المپیک را کسب کند. اما ماجرای المپیک برای علیپور همین جا به پایان نرسید چرا که بحث سهمیه قاره‌ای به میان آمد و رزیتا علیپور که نفر اول رنکینگ وزن خود در آسیا محسوب می‌شود شانس بالایی برای حضور در المپیک پیدا کرد.

یک سهمیه به خاطر دوپینگ پرید!

کاراته ایران که نخستین حضور در المپیک را تجربه می‌کند، در این مسیر چهار سهمیه کسب کرده بود. هر چند که دوپینگ سهوی بهمن عسگری شوک بدی به کاراته و کاروان ورزشی ایران وارد کرد؛ او به‌دلیل بی‌اطلاعی و با تجویز پزشک دارویی مصرف کرد که جزء داروهای ممنوعه به حساب آمد و تست دوپینگ‌اش مثبت اعلام شد. به این ترتیب یک سهمیه که اتفاقا شانس بالایی هم در کسب مدال داشت از دست رفت.

سومین سهمیه برای بانوان کاراته در راه است؟!

اما اختصاص سهمیه قاره‌ای به رزیتا علیپور با توجه به اینکه رنکینگ نخست وزن خود در آسیاست؛ امیدها را در دل کاراته ایران شعله‌ور کرد. البته ماجرا به همین سادگی هم پیش نرفت چرا که حریف قزاقستانی علیپور که بیشترین امتیاز را داشت صاحب سهمیه المپیک شد! این موضوع به‌شدت مورد اعتراض فدراسیون کاراته ایران قرار گرفت و با ارسال نامه‌ای به فدراسیون‌جهانی خواستار اختصاص سهمیه به علیپور شدند؛ چرا که طبق قوانین، کاراته‌کای که رنکینگ نخست وزن خودش است می‌تواند جواز حضور در المپیک را از طریق سهمیه قاره‌ای کسب کند؛ اما فدراسیون‌جهانی به نامه ایران پاسخ منفی داد و به این ترتیب سهمیه به رزیتا علیپور اختصاص پیدا نکرد.

تهدید کمیته ملی المپیک اثرگذار است؟!

عدم اختصاص سهمیه به علیپور باعث شد تا کمیته ملی المپیک به این موضوع ورود کند و با ارسال نامه‌ای به فدراسیون جهانی خواستار تغییر در سهمیه این وزن شود. مسئولان کمیته ملی المپیک با استناد به وضعیت ذبیح‌الله پورشیب و سجاد گنج‌زاده که پورشیب امتیاز بیشتری داشت اما گنج‌زاده نفر نخست وزن خود بود و به همین دلیل صاحب سهمیه شد، از فدراسیون جهانی خواستند تا در موضع خود تجدید نظر کند. البته کمیته ملی المپیک در نامه ارسالی به فدراسیون جهانی به صراحت عنوان کرده در صورتی که با این موضوع طبق قوانین برخورد نشود، رونوشتی از این نامه را به IOC ارسال می‌کند تا از طریق کمیته بین‌المللی المپیک این موضوع را پیگیری کنند.در حال حاضر فدراسیون جهانی هنوز به این نامه پاسخ نداده است.

قوانین یا لابی؛ زور کدام می‌چربد؟

حال باید منتظر بمانیم که آیا فدراسیون جهانی کاراته طبق قوانین عمل می‌کند و سهمیه به رزیتا علیپور اختصاص داده می‌شود یا خیر، البته گفته می‌شود با توجه به ارتباط خوبی که قزاق‌ها با رئیس فدراسیون جهانی کاراته دارند این سهمیه به کاراته‌کای قزاقستانی اختصاص داده شده و بعید است که تغییراتی هم ایجاد شود.

در صورتی که فدراسیون کاراته ایران در این موضوع پیروز شود و رزیتا علیپور صاحب سهمیه المپیک شود، تعداد سهمیه‌های کاراته ایران در اولین حضور در المپیک به عدد چهار می‌رسد و از همه مهم‌تر تعداد سهمیه بانوان ایران هم به عدد ۱۲ می‌رسد که یک رکورد منحصر به فرد برای ورزش بانوان ایران به حساب می‌آید.

این مطالب را نیز ببینید!

پیروزی یزدانی مقابل عموزاد در جام یاشاردوغو

در جریان رقابت‌های وزن ۷۰ کیلوگرم جام یاشاردوغو، امیرمحمد یزدانی مقابل محمدعلی عموزاد به برتری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *