پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

اعلام وضعیت بحران در نیمی از دشت‌های کشور

اعلام وضعیت بحران در نیمی از دشت‌های کشور

به گزارش رمز فردا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون از ۶۰۶ دشت موجود در کشور، بیش از ۳۰۰ دشت با وضعیت قرمز و بحرانی مواجه‌اند و همین مساله سبب شده تا بخش‌هایی از کشور خالی از سکنه شده و مهاجرت از جنوب به شمال را شاهد باشیم.

به گزارش روز دوشنبه  رمز فردا  «علیرضا شهیدی» در مراسم افتتاح مرکز نوآوری و فناوری علوم زمین افزود: از مجموع ۴۳ مخاطره موجود در جهان، ۳۴ مخاطره در ایران اتفاق می‌افتد و مشکل آنجاست که به عبارت «پیشگیری به از درمان است» اعتقاد نداریم.

وی با اشاره به گرمی هوا و تغییرات اقلیمی در هفته‌های اخیر و همچنین مواجهه چند ساله با پدیده خشکسالی، گفت: خشکسالی سبب اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی می‌شود که در ادامه به بحران آب و فرونشست زمین می‌انجامد، همچنین آبخوان‌ها از بین رفته و با اندک بارندگی، سیلاب به راه می‌افتد و در برخی موارد رانش زمین را به دنبال دارد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، به‌طور نمونه با اشاره به رها کردن ۳۰۰ کیلومتر از سواحل مکران و در عوض کارآفرینی در سایر مناطق، تصریح‌کرد: ‌این در حالی است که در جهان پولدارترین شهرها در کنار سواحل قرار دارند و صنعت و تجارت به سواحل نزدیک است.

وی یادآوری‌کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، متولی اکتشافات مواد معدنی و تولیدکننده ثروت برای کشور است که شعار آن صیانت از ثروت تولیدی به واسطه شناخت از مخاطرات زمین‌شناسی است.

وی بیان‌داشت: این سازمان از زمان تاسیس خود در سال ۱۳۳۸ تاکنون بیش از ۱۰۰ نوع نقشه در ۳۰۰ لایه تهیه کرده و امروز سایت داده‌های علوم زمین، پشتوانه علمی کاداستر معدنی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، زمین‌شناسی را رشته‌ای پول‌ساز و معادن را دارای ارزش‌افزوده بالا توصیف کرد و گفت: به عنوان نمونه، ارزش یک محدوده ۲۰ میلیون تنی سنگ‌آهن با قیمت حدود ۱۷۰ دلاری هر تن از آن، بیش از سه میلیارد دلار است، این در حالی است که پارسال ارزش صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی کشور کمتر از ۱۰ میلیارد دلار بود.

وی همچنین با اشاره به افتتاح مرکز نوآوری و فناوری علوم زمین، آن را سومین مرکز از این دست در کشور برشمرد و افزود: این مکان که در اختیار شرکت‌های استارتاپی و پژوهشگران قرار خواهد گرفت، دست‌کم یک‌هزار نفر از نیروهای کارشناسی سازمان زمین‌شناسی پشتوانه آن خواهند بود.

لزوم رسوخ فناوری در حوزه زمین‌شناسی

در ادامه، «اسماعیل قادری‌فر» معاون معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و رییس مرکز توسعه فناوری‌های این معاونت افزود: ایده ایجاد شتاب‌دهنده‌ای از سوی بخش خصوصی در حوزه زمین‌شناسی، می‌تواند به ورود سریع‌تر و رسوخ فناوری‌ها در این حوزه اثرگذار و اقتصادمحور بیانجامد.

وی ابراز امیدواری کرد: خروجی این شتاب‌دهنده تبدیل به شرکت‌های دانش ‌بنیان شود و در ادامه بتواند توسعه سرمایه‌گذاری در مقوله اکتشافات، اشتغال‌زایی و ارتقای ارزش‌افزوده محصولات بخش معدن و صنایع معدنی را به دنبال داشته باشد.

همچنین، مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی با تقدیر از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری از طرح‌های فناورانه، تاکید کرد: باید از تفکر و نگاه نفتی که مدیریتی سیاه است فاصله گرفت و به سمت مدیریت پاک و زیست‌محیطی برویم که این مهم با تکیه بر فناوری و نوآوری امکان‌پذیر است.

«کامبیز مهدی‌زاده» خاطرنشان‌کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یکی از پیش‌قراولان پایان دادن به وابستگی به درآمدهای نفتی است و این معاونت بر تداوم حمایت از کارخانجات و شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های شتاب‌دهنده و غیره در دولت آینده نیز تاکید دارد.

وی افتتاح مرکز یاد شده را در راستای منویات رهبر معظم انقلاب توصیف کرد و از اختصاص حدود ۳۰۰ میلیون تومان به سازمان زمین‌شناسی و ۵۰۰ میلیون تومان به مرکز نوآوری و فناوری علوم زمین برای توسعه این مرکز خبر داد.

به گزارش رمز فردا  در پایان این مراسم تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و مرکز نوآوری و فناوری علوم زمین به امضا رسید.

این مطالب را نیز ببینید!

پیروزی یزدانی مقابل عموزاد در جام یاشاردوغو

در جریان رقابت‌های وزن ۷۰ کیلوگرم جام یاشاردوغو، امیرمحمد یزدانی مقابل محمدعلی عموزاد به برتری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *