پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

شناورهای برنج رسید/ چانه‌زنی‌ها شروع شد!

شناورهای برنج رسید/ چانه‌زنی‌ها شروع شد!

با ورود کشتی های حاوی برنج به گمرک و بنادر قبل و حتی بعد از شروع ممنوعیت فصلی اکنون صاحبان این کالا تکلیف مشخصی نداشته و پیگیر ترخیص محموله های وارداتی هستند، از این رو گمرک ایران از وزارت جهاد خواسته در مورد برنج های وارداتی که قبل از ممنوعیت به بنادر رسیده ولی بعد از آن قبض انبار شده‌اند تکلیف ترخیص را مشخص کند، این در حالی است که پیش‌تر در این رابطه هشدار داده شده بود ولی دستگاه‌های ذیربط اقدامی نکردند.

به گزارش رمز فردا ، به دلیل حمایت از تولید داخل، معمولا هر ساله ممنوعیت فصلی واردات برنج از اول مرداد ماه آغاز و تا پایان آبان ادامه دارد، ولی برای امسال، پیش از اعمال ممنوعیت فصلی با توجه به شرایط واردات برنج در سال جاری که با کاهش قابل توجهی حدود ۷۰ درصد نسبت به سال قبل مواجه شده و موجودی آن در گمرک و بنادر نیز کمتر از ۴۰ هزار تن بود فعالان حوزه برنج خواستار عدم اعمال ممنوعیت فصلی بودند.

ممنوعیت به تعویق نیفتاد و دردسر ترخیص شروع شد

با وجود بررسی های صورت گرفته در ستاد تنظیم بازار مصوب شد که ممنوعیت فصلی واردات برنج از اول مرداد ماه اعمال شود ولی ترخیص برنج،  مشروط به این شد که اگر کالا تا ۳۱ تیر ماه یعنی قبل از شروع ممنوعیت، تاریخ ورود خورده و قبض انبار صادر شده باشد در صورت داشتن ثبت سفارش امکان ترخیص دارد.

گفته شد بود شناور ها در راه هستند کسی کاری نکرد

اما در فاصله چند روز به اعمال ممنوعیت فصلی ،گزارش گمرک ایران از این حکایت داشت که حدود ۱۰ کشتی حاوی برنج از کشورهای مبدأ به سمت بنادر ایران حرکت کرده اند ولی احتمالا تاریخ ورود آنها و زمانی که قبض انبار می شود بعد از شروع ممنوعیت فصلی خواهد بود و در این صورت امکان ترخیص ندارد، از این رو گمرک ایران از وزارت صمت خواسته بود با توجه به کاهش ذخایر برنج و نیاز بازار جهت جلوگیری از افزایش قیمت این کالا، ممنوعیت فصلی را به تعویق بیندازد، ولی در هر صورت چنین اقدامی صورت نگرفت.

شناورهای برنج آمد ولی تاریخ دیر شد

اما تازه ترین خبرها  از این حکایت دارد که شناورهای حاوی برنج به بنادر ایران رسیده اند، ولی با وجود اینکه برخی محموله‌ها قبل از شروع ممنوعیت به بنادر رسیده‌ چون تاریخ اعلامیه ورود و یا قبض انبار آنها بعد شروع ممنوعیت است، گمرک از ترخیص این کالا به دلیل مصویه مربوطه که تاکید دارد باید تاریخ ورود قبل از اول مرداد باشد، ممانعت کرده است.

صاحبان کالا درخواست ترخیص دارند

این در حالی است که صاحبان برنج های وارداتی درخواست ترخیص این کالا را دارند، به هر حال در سال گذشته نیز اعمال ممنوعیت فصلی زمانی صورت گرفته بود که هزار تن برنج از ماه ها قبل در بنادر مانده و امکان ترخیص نداشت و حتی گفته می‌شد در آستانه فساد قرار گرفته است و ظاهرا صاحبان کالا به دلیل نیاز داخل و عدم تکرار تجربه گذشته مایل به ماندن کالا در بنادر تا پایان ممنوعیت فصلی نیستند.

گمرک: برنج ها قبل از ممنوعیت آمده ولی نمی توانیم ترخیص کنیم

بر این اساس در مکاتبه صورت گرفته بین معاون فنی گمرک ایران و معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای وزارت جهاد کشاورزی این موضوع مورد توجه قرار گرفته و خواستار تعیین تکلیف شده است.

در این نامه آمده است«با توجه به اینکه ورود کالا به ۱۲ مایلی آب های سرزمینی یک کشور از نظر حقوقی، ورود کالا به قلمرو سیاسی آن محسوب می شود ، صاحبان محموله های برنج وارداتی درخواست ترخیص این کالاهای رسیده را دارد. از این رو اگر کشتی های حامل برنج های وارداتی قبل از تاریخ ممنوعیت فصلی برنج به کشور رسیده و در لنگرگاه و بنادر پهلو بگیرند، فارغ از اینکه اعلامیه ورود و یا قبض انبار آنها چه زمانی صادر شده است،آیا اجازه ترخیص از گمرک را قبل از مقررات مربوطه دارند یا خیر؟»

بر این اساس گمرک از وزارت جهاد خواسته تا در این رابطه به قید فوریت پاسخ را اعلام تا صاحبان کالا که پیگیر این جریان هستند تکلیف کالای خود را بدانند.

این مطالب را نیز ببینید!

قیمت تاکسی برقی‌های تهران چقدر است؟

به گزارش رمز فردا  : تشکری هاشمی در خصوص ورود تاکسی‌های برقی و قیمت آن گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *