جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

پایگاه بگرام در اختیار طالبان قرار گرفت

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد علی احمد جلالی، وزیر کشور سابق افغانستان به عنوان رئیس دولت انتقالی انتخاب شده است. کنترل پایگاه بگرام، بزرگترین پایگاه هوایی در افغانستان نیز بدست طالبان افتاد.سخنگوی طالبان از غنی و دیگر رهبران طالبان خواسته تا همکاری کنند.

به گزارش رمز فردا ؛ خبرگزاری رویترز به نقل از منابع گزارش داد که علی احمد جلالی ، وزیر کشور سابق افغانستان به عنوان رئیس دولت انتقالی این کشور منصوب شد.

گفته می شود عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی آشتی ملی در این روند میانجیگری می کند.

خبرگزاری اسپوتنیک گفته است غنی تا ساعات آینده استعفا می کند.

گزارش هایی از تصمیم اشرف غنی ، رئیس جمهور افغانستان برای اعلام کناره گیری اش از قدرت ظرف چند ساعت آینده حکایت دارد به این ترتیب قدرت “به صورت مسالمت آمیز” به طالبان منتقل می شود.

طالبان گفته بیمارستان‌ها و اورژانس و امدادرسانی می‌توانند به فعالیت خودشان ادامه دهند و نیروهای امنیتی به منازل خود بازگردند.

شبکه خبری المیادین از ورود ملا برادر، رهبر طالبان به فرودگاه کابل با وساطت عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت و حامد کرزای، رئیس جمهور سابق خبر داده است.

الجزیره نیز از حضور نمایندگان طالبان برای مذاکره در کاخ ریاست جمهوری افغانستان خبر داده است.

درخواست روسیه برای نشست شورای امنیت

روسیه از درخواست این کشور برای نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره افغانستان خبر داد گرچه گفت که انتظار تغییر زیادی از این نشست نمی‌رود.

رویترز اوایل صبح امروز (یکشنبه) به نقل از وزارت کشور افغانستان اعلام کرد نیروهای طالبان از چند جهت وارد کابل شدند. طالبان اما اعلام کرد دستور داده شده تا نیروهای این گروه در دروازه پایتخت کابل بایستند و سعی نکنند با زور وارد آن شوند. در حال حاضر مذاکرات در حال انجام است تا از اتمام فرایند انتقال قدرت با خیال راحت اطمینان حاصل شود.

بیانیه طالبان

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: همه مناطق کشور تحت کنترل امارت اسلامی است، اما از آنجا که پایتخت، کابل، شهری بزرگ و پرجمعیت است، مجاهدین امارت اسلامی قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند.

در ادامه این بیانیه آمده است که “مذاکرات در حال انجام است تا اطمینان حاصل شود که روند انتقالی با خیال راحت و بدون هیچ گونه خدشه‌ای به جان و مال ساکنان کابل انجام می‌شود.”

گفتگوی غنی با خلیلزاد و نمایندگان ناتو

اشرف غنی با شماری از مقامات بلندپایه ناتو و زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفتگو کرد.

استقرار هواپیما برای انتقال غنی

المیادین  از دیده شدن هواپیمای ریاست جمهوری که به نظر می‌رسد برای انتقال غنی است خبر داده، همچنین اخباری از درگیری در مرکز صدا و سیمای افغانستان در کابل گزارش شده است.

الجزیره نیز گزارش داد: رییس پارلمان و شماری از رهبران احزاب سیاسی کابل را به مقصد پاکستان ترک کردند.المیادین گفته است که یک هواپیمای پاکستانی حدود ۵۰ تن از نمایندگان و مقامات افغان را از کشور خارج کرده است.

پاکستان نیز مرزهای خود با افغانستان را بسته است.

هشدار آمریکا به طالبان

رئیس جمهو آمریکا به طالبان هشدار داد تا مانع این ماموریت نشود و گفت: به نمایندگان طالبان در دوحه گفته‌ایم هر گونه اقدامی که ماموریت و نیروهای ما را در خطر قرار دهد با واکنش “سریع و شدید” آمریکا روبرو خواهد شد.

لندن به حضور دیپلماتیک در افغانستان پایان می دهد

ساندی تایمز به نقل از منابع ناشناس نوشت: انگلیس سفیر خود را از افغانستان خارج کرده و به حضور دیپلماتیک خود در این کشور پایان خواهد داد.

تخلیه سفارت در حال انجام است زیرا لندن بیم آن دارد که طالبان ظرف چند روز آینده کابل را تصرف کنند.

طالبان: اغلب شهرها بدون جنگ تسلیم ما شدند

سخنگوی طالبان در سخنانی گفت که بیشتر شهرهای افغانستان بدون جنگ و درگیری تسلیم این گروه شده‌اند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفت وگو با عربی۲۱ اظهار کرد که گسترش نفوذ این گروه طی چند روز گذشته در افغانستان عمدتاً بدون جنگ صورت گرفت.

وی اخبار منتشر شده درباره کشته شدن شمار زیادی از نیروهای طالبان در جریان تسلط بر شهرهای مختلف و مراکز ولایت‌ها را تکذیب کرد.

آمریکا از طالبان خواسته به سفارتش در کابل کاری نداشته باشد

سه مقام آمریکایی گفتند، مذاکره‌کنندگان واشنگتن در تلاش هستند تا از طالبان تضمین بگیرند که اگر این گروه شبه‌نظامی دولت افغانستان را گرفت و اگر می‌خواهد که بعدا کمک خارجی دریافت کند، نباید به سفارت آمریکا در کابل حمله‌ور شود.

هدف از این مذاکرات به رهبری زلمای خلیلزاد، نماینده ارشد آمریکا در امور افغانستان این است که تخلیه کامل سفارتخانه آمریکا همزمان با سقوط سریع شهرها در افغانستان به تاخیر بیفتد.

هجوم مردم به بانک‌ها در کابل

با ادامۀ اوضاع نابسامان و پیشروی های طالبان در افغانستان و سقوط ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی به‌ویژه دلار، مردم به بانک های کابل هجوم برده اند تا پول های خود را از بانک خارج کنند.

ارزش دلار در بازار کابل روز شنبه به ۸۷ افغانی رسید

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

زمان اعلام فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس

به گزارش رمز فردا : اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشستی خبری که در دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *