جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

ضرر استخراج رمزارزها به صنعت برق چقدر است؟

عضو انجمن بلاک چین گفت: با احتساب تعرفه‌ مراکز استخراج ارز دیجیتال، ‌با تصمیم دولت برای قطع برق مراکز استخراج ارز، ‌ صنعت برق ماهانه به طور میانگین از درآمد ۴۱۵ میلیارد تومانی مربوط به این بخش محروم شده است.

ضرر استخراج رمزارزها به صنعت برق چقدر است؟

به گزارش رمزفردا ، کمبود برق فشار مضاعفی را به بخش‌های مختلف اقتصاد و صنعت وارد کرده است و بسیاری از فعالیت های تولید تحت تاثیر این کمبود متوقف و یا با کاهش راندمان مواجه شدند.

در این میان صنعت استخراج ارز دیجیتال به دلیل کمبود نغاشی از برق با محدودیت حداقل ۴ ماه مواجه است به طوری که بسیاری از سرمایه گذران این بخش به فکر انتقال دستگاه‌های استخراج ارز خود به کشورهای همسایه شدند، ‌علاوه بر آن صنعت برق نیز از درآمدهای ناشی از فروش برق به این صنعت با نرخ مناسب نیز محروم شدند.

در همین خصوص گفت‌وگویی با محمدرضا شرفی عضو انجمن بلاک‌چین ایران داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانیم.

آنا: شکل فعالیت مراکز استخراج ارز دیجیتال با اعمال محدودیت‌های چگونه بوده است؟

شرفی: با آغاز فصل گرما و افزایش میزان مصرف برق، رئیس جمهور وقت طی دستورالعملی استخراج ارز در کشور را تا پایان شهریور ممنوع اعلام کرد و نزدیک به دو ماه است که کلاً این صنعت تعطیل است و به هیچ عنوان فعالیتی به شکل رسمی در این صنعت نداریم و متأسفانه این توقف چهار ماه صنعت استخراج ارزرا از فعالیت ساقط کرده‌ است.

متأسفانه در بهترین زمان ممکن که می‌شد در این صنعت فعالیت کرد این اتفاق صورت گرفته و شرایط برای فعالیت در این صنعت در این چهار ماه شاید با توجه به آن بحث خاموشی که در چین به وجود آمد و محدودیتی که در آن کشور ایجاد شد، بهترین زمان بود که بتوانیم سهم کشورمان را در این صنعت افزایش دهیم، حالا این شانسی که رو کرد و دستوری که از آن طرف صادر شد، متأسفانه منافعی عاید کشور ما و فعالان این صنعت و بحث صنعت برق کشور ما با این شرایط نمی‌شود.

آنا: این محدودیت قطعی برق مربوط به تمام مزارع کشور بوده است؟ مزارع مناطق آزاد هم تعطیل شدند؟

شرفی: کلاً همه واحدهای صنعتی این حوزه که به صورت قانونی، بنده کاری به مراکز غیرقانونی ندارم، اگر غیرقانونی جایی است طبیعتاً ما اشرافی نسبت به آنها نداریم ولی آن واحدهای صنعتی که به صورت قانونی در این زمینه فعالیت می‌کردند، الان همه‌شان دستوری خاموش شده‌اند و عدم فعالیت‌شان ابلاغ شده است حتی خیلی از واحدها را پلمب کردند. انشعابات خیلی از واحدها را جمع‌آوری کردند و حتی کنتور این واحدها را هم جمع آوری کردند.

آنا: میزان خسارت ناشی از قطعی برق این واحدها چقدر ارزیابی می شود؟

شرفی: با احتساب میزان مصرف برق و پایین ترین حد استخراج ارز؛ صنعت استخراج ارز ماهانه حدود ۳۹ میلیون دلار زیان دیده است. این حداقل حداقل خسارت ممکن است و قطعاً خیلی بیشتر از این است و این حداقلی است که ما بر اساس پایین‌ترین دستگاه و بازدهی دستگاه و مصرف برق بالا و همه این شرایط، با ۳۲۰ مگاوات قانونی که الان در کشور مجوز داده شده این را محاسبه کردیم.

آنا: حالا این سمت تولیدکننده است، خود دولت هم از فروش برقی که می‌توانست با آن تعرفه‌گذاری خودش انجام دهد، ‌محروم شده است، میزان این خسارت چقدر است؟

شرفی: با احتساب ۳ درصد استخراج ارز دیجیتال صنعت برق و قیمت فروش برق به این بخش، صنعت برق از درآمدی بالغ بر ۴۱۵ میلیارد تومان در ماه محروم شده است.

اگر بخواهیم به نرخ دلاری حساب کنیم، هر کیلووات برق را ضربدر هشت سنت کنیم ۱۸ میلیون و ۳۴۰ هزار دلار خسارتی است که صنعت برق کشور ما در اثر بسته بودن این صنعت متقبل شده است.

چون این برق در صنایع دیگر ۱۸۰۰ تومان نیست، ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان است، فقط این صنعت است که این قابلیت را داشته و الان این زیانی است که صنعت برق کشورمان دارد از این موضوع متحمل می‌شود.

آنا: هزینه ساخت نیروگاه برق چقدر است؟

شرفی: هزینه ساخت بسته به نوع نیروگاه متفاوت است و بستگی دارد نیروگاه تجدیدپذیر باشد، گازی باشد، سیکل ترکیبی باشد، هر کدام اینها متفاوت است و فکر می‌کنم این فرصت بود که حداقل بتوانیم در صنعت نیروگاهی توسعه ایجاد کنیم و این فرصت را هم از دست دادیم.

با احتساب میانگین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار دلار برای ساخت یک مگاوات می توان گفت کشور از ساخت یک نیروگاه حدود ۲۰۰ مگاواتی محروم شده است.

آنا: آینده این صنعت را چگونه ارزیابی می کنید؟

شرفی: با توجه به این تغییر تحولات در دستگاه اجرایی آینده این صنعت در هاله ای از ابهام است اما می توان با شرایط فعلی کشور گفت که این صنعت در کشور ما نابود شده است. با توجه به عملکرد دستوری و قوانین فی‌البداهه‌ای به کار گرفته می‌شود، فکر می‌کنید دیگر کسی در این زمینه سرمایه‌گذاری می کند!؟ سرمایه‌گذاری که در بخش های دیگر کارایی ندارد و دیگر هیچ کاری هم نمی‌تواند با آن سرمایه‌گذاری انجام دهد.

یعنی فقط اینجا مختص این صنعت است، بعدش می‌خواهد چه کاری انجام دهد؟ زیرساخت‌هایی که آماده می‌کند دیگر به درد کار دیگری هم نمی‌خورد. حالا شما فکر می‌کنید الان دیگر امنیتی برای سرمایه در کشور ما احساس می‌شود که کسی بیاید سرمایه‌گذاری کند؟ طبیعتاً با این جور تصمیم‌گیری‌های فی‌البداهه، دستوری و بدون کار کارشناسی، امنیتی برای سرمایه‌گذار هم نمی‌شود تصور کرد.

قطعاً همه لطمه می‌خورند، همه بسته‌اند، فرقی به ابعاد سرمایه‌گذاری ندارد، کسی که در این حوزه دارد کار می‌کند معمولاً چون این چهار ماه برق ندارد، راغب به ادامه سرمایه‌گذاری در آن نمی‌شود! وقتی دوباره چهار ماه بعد می‌خواهد وارد این چرخه شود. حالا آیا آن موقع هم بتواند وارد شود یا نه، هنوز اصلاً این قضیه هم در هاله‌ای از ابهام است. ما با وزارت صمت صحبت می‌کنیم می‌گوید باید صبر کنیم ببینیم بعد از این شهریور چه می‌شود. با این شرایط که اصلاً نمی‌شود کار اقتصادی انجام داد.

منبع : آنا

این مطالب را نیز ببینید!

قیمت تاکسی برقی‌های تهران چقدر است؟

به گزارش رمز فردا  : تشکری هاشمی در خصوص ورود تاکسی‌های برقی و قیمت آن گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *