دکتر بهرام عین اللهی در حالی روز چهارشنبه به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رای اعتماد گرفت که با توجه به سمت های قبلی در وزارت بهداشت، از نزدیک با مشکلات و مسائل آموزش پزشکی آشناست و به همین دلیل به نظر میرسد برنامه های مفصلی برای آموزش عالی علوم پزشکی تهیه و تدارک دیده است.
به گزارش رمز فردا ، در ابتدای برنامههای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است که پاسخگویی و مسئولیت پذیری مولفههای اصلی حکمرانی مطلوب در نظام سلامت هستند. در این برنامه، حکمرانی پاسخگو، متعهد، مسئولیت پذیر، آگاه از شواهد، قابل اعتماد، بدون تضاد در منافع و مشارکتجو به عنوان رکن تولیت و زیربنای اصلی کار سازمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مد نظر قرار گرفته است.
اهداف تحول در نظام آموزش و پژوهش علوم پزشکی
۱. بازبینی ساختار و سیاستها و شیوههای آموزش عالی علوم پزشکی و بهداشتی کشور مبتنی بر رویکرد جامع نگر به منظور افزایش پاسخ دهی به نیاز سلامتی جامعه
۲. ایجاد تعادل بین دورههای پایه و تحصیلات تکمیلی با اولویت نیازهای منطقهای کشور
۳. اصلاح سهمیه بندی پذیرش دانشجو برای تامین نیروی انسانی مناطق کمتر برخوردار
۴. تغییر در معیارها و فرایند ارزشیابی و ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها مبتنی بر ارزیابی تأثیر آنان در حل مشکلات اساسی کشور و ایجاد قطبهای تحقیقاتی در مناطق مختلف کشور مبتنی بر آمایش سرزمین
۵. اصلاح نقش و مأموریت مرکز ملی تحقیقات سلامت کشور و سایر موسسههای مشابه با هدف نهادینه کردن و تقویت پژوهشهای نوآورانه، کاربردی و جامعه محور، متمرکز بر مشکلات و نیازهای نظام سلامت
۶. تدوین و جاری سازی سند حمایت از پژوهشگران جوان، کسب و کارهای نوپا (استارتآپ) و شتابدهنده های دانش بنیان و هدایت منابع به سمت پروژههای مشترک با شرکتهای دانش بنیان و توسعه پارکهای علم و فناوری
۷. مأموریت محور کردن و در صورت نیاز ادغام مراکز تحقیقاتی، به منظور ایجاد هم افزایی، همکاری تیمی و توسعه سیاستگذاری مبتنی بر شواهد
این برنامه، با استناد به پیامهای کلیدی اسناد بالادستی و تکالیف با اولویت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قبال آنها تدوین شده و تحقق نهایی این اهداف را نشانه گرفته است.
بر این اساس، هدف آموزش توسعه کیفی و کمی هدفمند پاسخگو، جامعه نگر و عادلانه آموزش علوم پزشکی (سلامت) ادغام یافته در عرصه ارائه مراقبتهای سلامت متناسب با نیازهای جامعه و گسترش مرزهای دانش و تربیت افرادی عالم، متخلق به اخلاق اسلامی و حرفهای، توانمند، کارا، جامعه نگر و پاسخگوی نیازهای سلامت جامعه است.
در جهت پژوهش، فناوری و نوآوری سلامت نیز تولید علم نافع و تحقق مرجعیت علمی، خود اتکایی در تولید دارو، واکسن و تجهیزات و ملزومات پزشکی از جمله برنامه ها است.
احصاء گزارههای بیانیه گام دوم انقلاب مرتبط با حوزه آموزش علوم پزشکی و سلامت
در بررسی کلی حدوداً ۱۰۷ گزاره مرتبط با حوزهها و نهادهای علمی از بیانیه گام دوم انقلاب استخراج شد و این گزارهها در ۱۲ حیطه حاکمیت، دانش، فسادزدایی، اقتصاد، توسعه فرهنگی، اجتماعی، خودباوری و امید، تعاملات بین الملل، جوان گرایی، مقاومت ملی، دشمن زدایی، عدالت طبقه بندی شد.
از ۱۰۷ گزاره احصا شده ۴۴ گزاره مرتبط با نظام سلامت، از جمله آموزش، پژوهش و ارایه خدمات سلامت است و از این گزارهها، ۱۴ گزاره زیر به صورت مستقیم به مقوله دانش و فناوری اشاره دارند.
حاصل تخلیص اصول پیش روی حوزه آموزش علوم پزشکی کشور از این بیانیه،در درجه اول “نیل به مرجعیت علمی و ارتقای عزت ملی”، در درجه بعد ” علم نافع و در خدمت نیاز جامعه” و سپس”عدالت در دسترسی و رفع محرومیت” است.
در نگارش برنامه جامع نقشه راه و رصد آموزش عالی سلامت علاوه بر بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب به اسناد بالادستی دیگر نیز توجه شده است. به نحوی که در بند ۱۳ توسعه کمی و کیفی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی، حرفهای و دارای مهارت و شایستگیهای متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور یک برنامه اجرایی تعریف شده است:
* تدوین و رصد مستمر شاخصهای کلیدی منابع انسانی بخش سلامت و ایجاد سامانه تصمیم گیری
* توزیع منابع انسانی و خدمات سلامت بر اساس شرایط جغرافیایی، جمعیتی، امکانات و بار و الگوی بیماریها و غیره
* استقرار نظام دیده بانی اخلاق حرفهای در نظام آموزش عالی سلامت
* الزام به تدوین و رعایت پیوست منابع انسانی برای طرحها، برنامهها، پروژههای ملی سلامت
* توسعه ظرفیتهای فضای مجازی برای شبکه سازی در نظام آموزش عالی سلامت
* استقرار نظام اعتباربخشی و ارزیابی عملکرد ارائه کنندگان خدمات سلامت براساس ظرفیت کمی و کیفی ارائه خدمت و اصلاح نظام پرداخت، ارتقاء شغلی و تشویق براساس آن
* اصلاح نظام جبران خدمات نیروی انسانی بخش سلامت در مناطق کم برخوردار
* اصلاح معیارهای جذب، استخدام و توزیع نیروی انسانی مورد نیاز بخش سلامت متناسب با حجم کار و ترکیب شایستگیها و مهارتهای مورد نیاز بازار کار برای هر گروه شغلی
* توانمندسازی بدنه کارشناسی ستاد و دانشگاههای علوم پزشکی درگیر در آموزش عالی سلامت
* تدوین و اجرای برنامه بومی گزینی
* اصلاح معیارهای سطح بندی مأموریتی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی
* اصلاح فرآیند ارتقای اعضای هیئت علمی براساس ارزشیابی متوازن عملکرد آنها و با در نظر گرفتن میزان تحقق متوازن اهداف آموزشی، پژوهشی، فناورانه، اجرایی و ارائه خدمات در تمامی سطوح شبکه ارائه خدمات سلامت
* راه اندازی رشتههای تحصیلات تکمیلی جدید با رویکرد حیطههای میان رشتهای و علوم و فناوریهای نوین
* تقویت تفویض اختیارات به دانشگاههای علوم پزشکی بر مبنای الگوی آمایش سرزمین
* اصلاح نظام اعتباربخشی مراکز آموزشی، اعضای هیات علمی و دانشجویان، برمبنای آموزش و ارائه خدمات مطلوب بهداشتی، درمانی تولید علم و فناوری ثروت آفرین و اصلاح نظام توزیع منابع عمومی و پرداخت و تشویق براساس آن
همچنین در بند ۱۴ ، تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی با رویکرد نظام نوآوری و برنامه ریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی در علوم، فنون و ارایه خدمات پزشکی و تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام نیز یک برنامه اجرایی مداخلهای تعریف شده است:
– شبکه سازی مراکز تحقیقاتی کشور بر اساس ماموریت و تقسیم کار ملی
– استقرار نهاد ملی آینده نگاری دانش و فناوری حوزه سلامت
– جهت دهی به ماموریتهای مراکز تحقیقاتی بر اساس نیاز سلامت جامعه و اولویتهای ملی پژوهش
– ساماندهی نظام تأمین مالی توسعه علم و فناوری سلامت کشور
– گسترش تعامل با مراکز و نهادهای بین المللی با ایجاد پیمانهای منطقهای و یا عضویت در شبکههای همکاری بینالمللی
– اعمال مشوقهای لازم برای دانشگاهها به منظور توجه و تمرکز بر راه اندازی مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری
– حمایت از به کارگیری فناوری اطلاعات و شبکه جهت تسهیل ارتباطات و همکاریها
– پایش مداوم وضعیت تولید دانش و فناوری حوزه سلامت کشور به منظور حفظ و ارتقاء سطح آن
منبع : ایسنا