کریم قربانی داور بخش ویولنسل و کنترباس جشنواره پانزدهم ملی موسیقی جوان گفت : جشنواره ملی موسیقی جوان گامی بلند در جهت رشد موسیقی کشورمان درنسل جوان بوده است.
به گزارش رمز فردا ، کریم قربانی نوازنده ویلنسل و داور بخش ویولنسل و کنترباس جشنواره پانزدهم ملی موسیقی جوان در خصوص تاثیر گذاری این جشنواره در جامعه گفت: از سال ۱۳۵۵ درارکستر سمفونیک تهران ساز نواختهام و تا به امروز که ۶۴ سال سن دارم در عرصه موسیقی فعالیت میکنم و متاسفانه بودن یا نبودن موسیقی همچنان در بلاتکلیفی است اما با این تفاسیر تلاش هنرمندان بر این بوده که بایستی خودمان این موسیقی را به جلو بکشانیم و حفظ کنیم.درواقع باید بگویم جامعه نگاه مثبتی به موسیقی ندارد اما سعی ما این است جوانان در مسیر هنر و موسیقی قرار بگیرند و این هنر متعالی از بین نرود، البته همانطور که اشاره کردم نگاه جامعه هنری به موسیقی متفاوت است و بصورت خودجوش سعیشان براین است جوانان را به فعالیت در عرصه موسیقی تشویق کنند بدون آنکه ارگان یا نهادی دراین زمینه،حمایتی داشته باشند.
کریم قربانی در ادامه درخصوص تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان بر فضاهای آموزشی چون هنرستان ،دانشگاه های موسیقی و همچنین آموزشگاههای موسیقی گفت: قطعا برگزاری این جشنواره بیتاثیرنبوده، اگرچه روش تدریس در هنرستان و دانشگاه متفاوت است اما با این تفاسیر این جشنواره توانسته علاقهمندان بسیاری را به آموختن جدی موسیقی تشویق کند. این نگاه حتی در آموزشگاههای موسیقی هم دیده میشود.
این نوازنده با بیان اینکه جشنواره ملی موسیقی جوان نسبت به دیگر جشنوارههایی که طی سال برگزارمیشود، دستاورد مهمی داشته،اظهار داشت: باوجود آنکه انرژی بسیاری دراین جشنواره صرف میشود اما خروجی و دستاورد بسیار خوبی از آن دریافت کردهایم و این انگیزهها موجب شده جوانان گرایش خوبی به آموختن موسیقی پیدا کنند و دربخش تدریس یا حضور در ارکسترها، فعالیت چشمگیری داشته باشند. اما از نگاه من، دیگرجشنوارههایی که طی سال در کشور برگزار میشود، بیشتر حالت نمایشی دارند و بهره برداری و دستاوری نمیتوان از آنها داشت اما در جشنواره موسیقی جوان داوران پشت این جشنواره ایستادهاند و حمایت میکنند.
قربانی درباره چرایی اعتماد وحمایت اکثریت هنرمندان موسیقی ایران در قالب هیات داوران به این جشنواره گفت:یکی از دلایل آن عشق و احساس مسئولیت خود داوران به جشنواره بوده و با جان و دل برای این جشنواره وقت گذاشتند و آن را یک وظیفه فرهنگی و صنفی میدانند نه آن که نگاه مادی داشته باشند و یا به دنبال شهرت و … باشند و نکته دیگر با توجه به تجربه حضور در دورههای مختلف این جشنواره، انتخاب دبیر است که با چه ادبیاتی با داوران یا شرکت کنندگان برخورد کند که به نظر من این موضوع هم اهمیت بسیاری دارد.
قربانی که در اکثر دورههای جشنواره ملی موسیقی جوان به عنوان داور حضور داشته با اشاره به نقش دبیر جشنواره در ایجاد انگیزه شرکت کنندگان و داوران بیان می دارد:علاوه بر علاقه و انگیزه خود جوانان برای حضور دراین جشنواره، آقای هومان اسعدی دبیر دورههای مختلف این جشنواره هم انگیزه بسیار خوبی هم برای داوران و هم برای جوانان بوده چرا که نگاه و ایدههای تازه به جشنواره داشتند و سیاست گذاریشان برای جشنواره موجب شد جشنواره ملی موسیقی جوان درخشش خوبی داشته باشد وتوانسته تا به امروز موفق عمل کند و مورد رضایت همگان باشد.به شخصه بسیار خوشحالم که این جشنواره باعث شده گرایش و علاقمندی نسل جوان به ساز ویلنسل بیشترشود.
کریم قربانی در خاتمه خاطر نشان کرد: چهارده دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان مشاهده شد و در دوره آن ، دربخش هیات داوران ساز ویلنسل حضور وام وبه جرات می توانم بگویم نسل جوان دربخش ساز و ویلنسل هرسال خوش درخشیده و شاهد اتفاقات خوب در این زمینه وجود داشت و با اجرای رپرتوارهای حرفه ای حرفه ای که با موسیقی روزدنیا به روزرسانی شد ، پیشرفت بسیار خوبی در شرکت های ارائه شده است. تنها این دستاورد و پیشرفت تنها برای استفاده از تکنیک نبوده است جوانانی که از شهرها و استانهای مختلف کشور در این شرکت شرکت کرده اند که انگیزه و عشق و علاقه بسیار زیادی را در صحنه حضور داشته است و ساخته و ساخته است و موفق شده است و هر سال بیشتر و بیشتر شده و بر تعداد شرکت ها اضافه شده است.درکنار این اشتیاق و تجربه ، تمرینات خوبی انجام شده است و این موضوع بیانگر حضور در جشنواره ملی موسیقی جوان برای آنها بسیار با اهمیت است و این جشنواره را در سکوی پیشرفت خود قرار داد.
پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبی هومان اسعدی و مشارکت استادان ایران ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، توسط انجمن موسیقی ایران و با بنیاد رودکی واقع شده است که دیده شود.
منبع : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی