پراید دوباره محبوب شد
مشاهدات میدانی نشان میدهد؛ دورتازه افزایش قیمتها، موجب افزایش اقبال مشتریان به خرید خودروهای رده قیمتی پایین، مانند انواع پراید شده است.
افزایش شکاف بین نرخ مصوب و بازار
دور تازه افزایش نرخها، موجب افزایش شکاف بین نرخ مصوب و کارخانهای با نرخ حاشیه بازار خودروها شده است؛ بهعنوان نمونه فاصله قیمت پژوپارس با نرخ مصوب ۱۴۰ میلیون تومان و قیمت حاشیه بازار ۲۷۵ میلیون تومان، به حدود ۱۳۵ میلیون تومان رسیده که این فاصله قیمتی موجب شده پژوپارس، در طرحهای پیشفروش و فروش فوق العاده سال ۱۴۰۰ ایرانخودرو، درصدر تقاضای خرید قرار گیرد.
رکوردزنی تازه پراید و پژو
در چند روز اخیر ورود دلار به کانال ۲۸ هزار تومان موجب رشد شتاب افزایش قیمتها در بازار خودرو شده است؛ بهنحوی که در چند روز گذشته قیمتهای جدید اعلام شده برای برخی خودروهای پرتیراژ مانند انواع پراید و پژو در آگهیهای فروش خودرو در برخی شبکههای مجازی، بیانگر افزایش ۵ تا ۱۰ میلیونی نسبت به یکماه گذشته است.
گزارش میدانی حاکی است قیمت پراید ۱۱۱ از مرز ۱۵۵ میلیون تومان گذشته است. در اغلب آگهیها نرخ پراید ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ به ۱۵۶ میلیون، پراید ۱۳۱ و پراید ۱۳۲ بهترتیب ۱۳۹ و ۱۳۴ میلیون، تیبا ۲ رینگ فولادی به ۱۵۳ میلیونو مدل ۱۴۰۰ این خودرو به ۱۶۰ میلیون و تیبا صندوقدار به ۱۴۱ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت کوئیک دندهای مدل ۹۹ و ۱۴۰۰ بهترتیب ۱۶۴ و ۱۷۰ میلیون، ساینا دندهای مدل ۹۹ و ۱۴۰۰ بهترتیب به ۱۵۸ و ۱۶۵ میلیون و سیتروئن سیتری به ۸۹۵ میلیون تومان رسیده است. در آگهی فروش یا معاوضه محصولات ایرانخودرو در فضای مجازی نیز قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۹ و ۱۴۰۰ بهترتیب به ۲۳۷ و ۲۵۲ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۳۰۵ میلیون، پژو ۲۰۷ اتوماتیک به ۴۳۰ میلیون، پژوپارس ساده ۹۹ به ۲۵۲ میلیون و پژو پارس سال ۲۷۴ میلیون، سمند الایکس مدل ۹۹ و ۱۴۰۰ بهترتیب به ۲۳۵ و ۲۴۵ میلیون، سمند ایافسون مدل ۹۹ به ۲۶۵ میلیون، دنا معمولی و دنا توربوپلاس دندهای مدل ۱۴۰۰ بهترتیب به ۳۲۹ و ۴۳۲ میلیون، رانا ال ایکس مدل ۹۸ و ۹۹ بهترتیب به ۲۲۵ و ۲۴۰ میلیون، رانا پلاس مدل ۹۹ و ۱۴۰۰ بهترتیب به ۲۵۵ و ۲۷۵ میلیون، سوزوکی گراند ویتارا به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون و پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۸ و ۹۹ بهترتیب به ۸۹۰ و ۹۷۰ میلیون تومان رسیده است.
اما و اگرهای مصوبه تازه شورای رقابت
در چنین شرایطی شورای رقابت در تازهترین مصوبه خود خودروسازان را از دریافت مابهالتفاوت نرخ تورم خودرو از مشتریان، برای مبالغ پیش پرداخت خرید، در زمان تحویل خودرو منع کرده است. مصوبهای که مشخص نیست خودروسازان نسبت به آن، چه واکنشی نشان خواهند داد؟ آیا این الزام شورای رقابت میتواند به حذف سود مشارکت در طرحهای پیشفروش خودروسازان منجر شود؟
با وجود این ابهامها، رئیس شورای رقابت، شرکتهای خودروسازی را به اعلام قیمت قطعی فروش برای خودروهای ثبت نامی مشمول قیمتگذاری ملزم کرده است. شورای رقابت در جلسه ۴۷۳ خود تصویب کرد، بر مبنای مبلغ پرداختی بابت پیشپرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده و در این صورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلا انجام شده، مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفا بقیه سهم باقیمانده قیمت آن خودرو مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود و خودروسازان برای خودروهایی که قیمت قطعی آن تعیین نشده، حق پیشفروش نخواهند داشت.
اگرچه برخی، مصوبه شورای رقابت را به نفع خریداران خودرو دانسته و تأکید میکنند این مصوبه مدت زمان تأخیر خودروسازان برای تحویل خودروهای پیشفروش شده به مشتریان را کاهش میدهد، اما هنوز سرنوشت پرداخت سود مشارکت خرید به مشتریان در طرحهای پیشفروش مشخص نیست.
براساس این مصوبه اگر قیمت کارخانه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در زمان ثبتنام ۱۵۰ میلیون تومان بوده و مشتری ۵۰ میلیون بهعنوان پیشپرداخت واریز کرده باشد بهمعنای آن است که ۳۰ درصد قیمت خودرو را پرداخت کرده و اگر در زمان تحویل قیمت این خودرو، در کارخانه به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده باشد، فرد نباید همه مابهالتفاوت ۲۵۰ میلیونی مبلغ پیشپرداخت و قیمت روز خودرو را بپردازد، زیرا قبلا یک سوم قیمت روز این خودرو را پرداخت کرده و باید تورم مابهالتفاوت دو سوم باقیمانده قیمت روز خودرو را پرداخت کند.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در تشریح جزئیات مصوبه اخیر این شورا با بیان اینکه مصوبه مذکور عطف به ماسبق نمیشود، گفت: شاید برخی از خودروسازان برای تشویق خرید، سودی را برای خریداران درنظر بگیرند، اما اینکه اگر کسی سود مشارکت دریافت کند این مصوبه شامل حال او میشود یا خیر؟ باید بگویم شورا برای تمام کسانی که پیش خرید میکنند این مصوبه را اجرایی میکند. او افزود: متأسفانه برخی مشتریان بهدلیل مشخص نبودن قیمت نهایی خودرو، متناسب با فرضیات، محصولاتی را خریداری کرده بودند، اما این موضوع اصلا درست نیست و بر این اساس شورای رقابت مصوب کرد باید قیمت خودرو در زمان پیشفروش قطعی اعلام شود.