پنج شنبه , فروردین ۳۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

پیش‌بینی بورس امروز ۲۳ شهریور

در پایان بازار دوشنبه شاخص کل بورس با ۱۴ هزار واحد منفی در محدوده یک میلیون و ۴۵۷ هزار واحد قرار گرفت. روند بازار امروز به چه صورت است؟

بورس
به گزارش رمز فردا – همایون دارابی، کارشناس بازار سهام درباره روند بورس امروز گفت: روند شاخص و کلیت بازار تا آخر شهریور ماه به همین صورت و به شکل اصلاحی خواهد بود. دلیل این موضوع هم تحولات شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صورت‌های مالی شرکت‌ها است.
وی در بخش دیگری به گروه‌های پیش‌رو بازار اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد گروه معدنی و فلزات اساسی با توجه به شرایط جهانی مطلوب و مناسب می‌توانند پیشتاز بازار باشند.

درباره روند بازار دیروز هم امیر مهدی میرشاه ولد، کارشناس بازار سرمایه گفته بود: روند اصلاحی در بازار به لحاظ زمانی ادامه‌دار است و شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد با توجه به قیمت فعلی دلار نوسان خواهد کرد.

تداوم روند تعادلی خودروسازان

در حالی طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس در حال بررسی است که در آن سوی میدان سرمایه‌گذاران بورسی نسبت به تصویب این طرح ابراز نگرانی می‌کنند و نمی‌دانند با موافقت مجلس برای این طرح سرنوشت خودروسازان بورسی و سرمایه‌گذاران آن‌ها چه می‌شود. بسیاری از سهامداران گمان می‌کنند اگر این طرح تصویب شود ممکن است قیمت خودرو‌های خارجی موجود در بازار افت کند و متعاقبا قیمت خودرو‌های داخلی و به تبع آن قیمت سهام آن‌ها نیز در سراشیبی سقوط بیفتد.

ابهامات در مورد طرح جنجالی واردات خودرو و شروط آن همچنان زیاد است، اما کارشناسان بورسی واردات خودرو را عامل تحرکات منفی در بازار سهام نمی‌دانند. در همین رابطه مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شروط مهم وضع شده برای واردات خودرو اظهار کرد: از قرار معلوم مهم‌ترین شرط واردات خودرو به کشور این است که هیچ ارزی برای واردات از کشور خارج نشود و واردات خودروی خارجی در ازای صادرات کالا یا واردات بدون انتقال ارز باشد. این شرط راه ورود خودرو‌های خارجی به کشور را سخت می‌کند و موانع بسیاری جلوی راه واردکنندگان می‌گذارد. این در حالی است که مجلس نیز سه شرط برای خودرو‌های وارداتی وضع کرده است. گرچه جزئیات دقیق طرح مذکور همچنان در ابهام است، اما سه شرط «خودرو‌های خارجی وارداتی باید هیبریدی (تمام برقی) باشند»، «خودرو‌های بنزینی و گازسوز تنها در صورتی مجوز واردات می‌گیرند که دارای برچسب انرژی B و بالاتر باشند یا شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر داشته باشند» و «مجاز بودن واردات خودروی کارکرده مشروط به اینکه نهایتا سه سال از ساخت آن‌ها گذشته باشد»، نمی‌تواند مشکل جدی برای خودروسازان داخلی به وجود آورد.
به گفته این کارشناس بورس، بازار سرمایه در مسیر تعادلی گام برمی‌دارد و تصویب و اجرای این طرح خللی در روند بازار ایجاد نمی‌کند.
افنانی در ادامه وضعیت نامشخص همه بازار‌های سرمایه‌گذاری به دلیل ابهامات در سیاستگذاری‌های دولت جدید را مهم‌ترین عامل در نوسانات اخیر بورسی عنوان کرد و گفت: بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران به دلیل مشخص نبودن سیاستگذاری‌های اقتصادی و سیاسی بیشترین اثرگذاری را بر توقف رشد بازار دارد. بر همین اساس حتی اگر طرح واردات خودرو مورد موافقت نمایندگان مجلس نیز قرار گیرد اثرات کوتاه‌مدت منفی هم به بار نخواهد آورد.
وی خاطرنشان کرد: بلاتکلیفی در همه بازار‌ها موج می‌زند و بازار‌های سرمایه‌گذاری در انتظار به سر می‌برند و به نظر می‌رسد قیمت دلار نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت بازار‌ها و به‌خصوص بازار سهام و خودروسازان بورسی ایفا کند. به هر روی تا هفته‌های آینده و مشخص شدن حداقل بخش‌هایی از زوایای پنهان توافقات دولتمردان در حوزه‌های بین‌المللی، بیراه نیست اگر مدعی شویم بازار خنثی‌ترین حالت خود را طی کند.

این مطالب را نیز ببینید!

پیروزی یزدانی مقابل عموزاد در جام یاشاردوغو

در جریان رقابت‌های وزن ۷۰ کیلوگرم جام یاشاردوغو، امیرمحمد یزدانی مقابل محمدعلی عموزاد به برتری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *