سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس درباره روند بازگشایی مدارس از ابتدای مهرماه تا کنون توضیح داد و گفت: دو شاخص برای ورود به پروسه بازگشایی ضروری بوده که نخست فاصله گذاری اجتماعی و دوم تهویه مناسب فضا و رعایت نکات بهداشتی است.
به گزارش رمز فرداعلیرضا کمرئی، در این باره اظهار کرد: وزارت آموزشوپرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ فعالیتهای آموزشی و تربیتی خودش را در مهرماه آغاز کرد.
وی افزود: با توجه به بهبود شرایط واکسیناسیون در کشور و شتاب گرفتن آن، کاهش نگرانی خانوادهها، ضرورت انجام فعالیتهای آموزشی و تربیتی حضوری، کاهش آسیبهایی که گریبانگیر دانشآموزان در جریان یادگیری شده بود آموزش و پرورش سیاستش را به سمت بازگشایی حضوری مدارس برده و تلاش دارد به صورت تدرجی، آرام، با تأنَی و رعایت جوانب بهداشتی آموزشهای حضوری را به تدریج از سر بگیرد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس با بیان اینکه این وزارتخانه به همین دلیل الگویی را برای آغاز فعالیتهای حضوری طراحی کرد و در دست اجرا دارد گفت: بر اساس این الگو در اولویت اول مدارس روستایی کشور فعالیتهای حضوری خود را از سرگرفتند، زیرا از تراکم جمعیت کمتری برخوردار هستند و از طرف دیگر معمولاً در مناطق محروم دسترسی به سایر شیوههای آموزشی نیز کمتر است.
کمرئی افزود: حدود ۳٫۵ میلیون جمعیت دانش آموزی در مدارس روستایی و عشایری مشغول به تحصیل هستند که در دو گروه اولویتبندی شدند. در نیمه اول مهرماه همه مدارس دارای کلاسهای ۱۵ نفره مشمول بازگشایی شدند، زیرا نیازی به گروهبندی نبود و از اول مهر مجاز بودند با رعایت شیوه نامههای بهداشتی و پرکردن فرمی که آمادگی آنها را ارزیابی میکند بازگشایی را انجام دهند که این اتفاق افتاد.
وی با اشاره به اینکه در نیمه دوم مهرماه نیز مدارس روستایی و عشایری با جمعیت حدود ۳۰ دانش آموز مجاز به بازگشایی با رعایت پروتکلهای بهداشتی بودند که این اتفاق هم افتاده است گفت: در مجموع مدارس روستایی یا فعالیتهای حضوری را آغاز کردهاند و یا با ارزیابی مناطق آموزشی از وضعیت بهداشتی مجوز را دریافت و در شرف بازگشایی هستند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس ادامه داد: در گروه مهرماه دسته دیگری از دانشآموزان مجاز به حضور در مدرسه بودند که فنی وحرفهای و کاردانشی ها بودند. این گروه در دروس مهارتی مجاز به فعالیت حضوری شدند. ماهیت دروس مهارتی، عملی است و باید در فضای کارگاهی آموزش ببینند، بنابراین گرایش برای بازگشایی در اینجا بیشتر بود. همچنین تراکم دانشآموزان مهارتی کمتری است و فضاهای کارگاهی وسیع هستند.
کمرئی با اشاره به اینکه گروه سومی که امکان آموزش حضوری داشتند دانشآموزان پایه اول ابتدایی بودند که میتوانستند به صورت مدیریت شده در مدرسه حضور داشته باشند و یک روز در هفته با معلم خود، فضای مدرسه و شرایط محیطی آن آشنا شوند تا بعد شرایط بهتری برای آنها ایجاد شود عنوان کرد: دانش آموزان اول ابتدایی هیچ تصوری از مدرسه و معلم ندارند و پیش بردن آموزش آنها در فضای مجازی کار دشواری است. مدارس ابتدایی مجاز بودند این کار را به صورت مدیریت شده انجام دهند.
وی تاکید کرد: دو شاخص برای ورود به پروسه بازگشایی ضروری بوده؛ نخست رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و دوم تهویه مناسب فضا و رعایت نکات بهداشتی؛ توزیع اقلام بهداشتی نیز انجام شده و نظارت بر بهداشت فردی و آگاهی دادن به خانوادهها نیز صورت پذیرفته و در جریان است.