پنج شنبه , فروردین ۳۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

بازگشایی حضوری مدارس؛ به امکانات و شرایط بستگی دارد

بازگشایی حضوری مدارس؛ به امکانات و شرایط بستگی دارد

به گزارش رمز فردا /بوشهر بازگشایی مدارس امسال به صورت حضوری بر اساس اولویت های سه گانه‌ای که وجود داشت پیش رفت. بنابراین مدارس از سوم مهر کارشان را آغاز کردند، بخشی به شکل حضوری و بخشی به شکل ترکیبی و بخشی هم به صورت غیرحضوری.

به گزارش رمزفردا ، سوالی که این روزها ذهن خیلی از والدین، کادر آموزشی و دانش آموزان را مشغول کرده این است که در ادامه و آبان ماه بازگشایی حضوری مدارس به چه صورت پیش خواهد رفت و آیا قرار است مدارس در آبان فعالیت حضوریشان را مانند روزهای قبل کرونا از سرگیرند؟

کدام مدارس شهری در مهر مجوز فعالیت حضوری داشتند؟

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مدارس روستایی و عشایری کم جمعیتی که کلاس‌های‌شان تا ۱۵ نفر است، صرف نظر از  هر دوره تحصیلی در سوم مهرماه با مجوزی که از منطقه شان می‌گرفتند می‌توانستند فعالیت حضوری داشته باشند، ما هم  در استان بخشی از مدارس‌مان به این شکل بوده است.

حسین درتاج افزود: نیمه دوم مهر که الان در آن قرار داریم مدارس روستایی ای که کلاس هایشان زیر ۳۰ نفر است مجاز به فعالیت حضوری شدند، البته دو مورد مدارس شهری به صورت استثنا هم بود که  حضوری شد، یکی پایه اول دبستان صرف نظر از شهر یا روستا در مهر می توانستند فعالیت حضوری را شروع کنند البته گفتنی است مدارس روستایی کم جمعیت امکان فعالیت حضوری به صورت تمام وقت را داشتند، ولی مدارس ابتدایی شهر که جمعیتشان زیاد بود هرچند مجوز فعالیت حضوری در مهر را نداشتند اما می‌توانستند پایه اولشان را هر گروه، هفته‌ای  یک روز به مدرسه بیاورند.

وی اضافه کرد: دیگری هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش برای درس‌های عملی و مهارتی‌شان صرف نظر از شهر یا روستا می‌توانستند فعالیت‌شان را در مهر به صورت حضوری شروع کنند، البته هر دو مورد مذکور باید مجوز فعالیت حضوری داشته باشند.

ما نه کلمه اجبار را به کار می بریم و نه اختیار!

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر در زمینه اجباری بودن حضور دانش آموزان در شریط فعلی عنوان کرد: ما  نه کلمه اختیار را به کار می‌بریم و نه اجبار، بلکه مانند سال‌های قبل کرونا، مدرسه باز بود و دانش آموز اگر در مدرسه حضور پیدا نمی‌کرد خودش از درس عقب می‌ماند.

روند بازگشایی حضوری مدارس در آبان به چه صورت است؟

درتاج در زمینه آغاز فعالیت‌های حضوری مدارس در آبان اظهار کرد: آبان، ماهی است که به سمت تحت پوشش قرار دادن تمام مدارس می‌رویم، و این ماه نیز مدارس را به دو نیمه تقسیم می‌کنیم، نیمه اول آن، اولویت با مدارسی است که فارغ از شهر یا روستا زیر ۳۰۰ نفر دانش آموز دارند، حتی به عنوان مثال مدارس روستایی هم که جمعیت کمی هم داشتند شاید شرایط‌شان اقتضا نمی‌کرد که در مهرماه کلاس حضوری داشته باشند، این مدارس هم از نیمه اول آبان می توانند درخواست داده و به صورت حضوری فعالیت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: نیمه دوم آبان مربوط به بازگشایی مدارسی است که بالای ۳۰۰ نفر دانش آموز دارند، و البته باز اولویت با مدارسی است که بریا مثال  زیر ۱۰۰ نفر دانش آموز دارد، درخواست هم داده و مدیر هم گفته همه شرایط ما مهیا است پس اداره  به چنین مدرسه‌ای در آبان با اولویت نسبت به مدارس پرجمعیت مجوز می‌دهد.

پیش بینی ما این است که آبان تکلیف تمام مدارس مشخص شود

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر بیان  کرد: منظور از بازگشایی مدارس در آبان این است که ما در مهر شرایط حضوری بودن برخی مدارس را فراهم کردیم، در شهر و مدارس پرجمعیت‌مان نیز در آبان این زمینه را فراهم می کنیم، بنابراین پیش بینی ما این است که تمام یا اکثر مدارس تا پایان آبان تکلیفشان مشخص می شود که یک یا چند درسشان به شکل حضوری برگزار شود.

جزئیات بازگشایی حضوری، بستگی به امکانات و شرایط مدرسه دارد

درتاج اظهار کرد: مواردی مثل تعداد درس‌های حضوری، بازبودن هر روزه مدرسه و … بستگی به امکانات و شرایط مدرسه دارد، بریا مثال  مدرسه ای اگر امکاناتش را دارد و تعداد دانش آموزانش کم است و با فاصله فیزیکی لازمه امکانش است، تمام روزهای هفته و تمام وقت حضوری می شود، ولی مدرسه‌ای است که مجبور است به دلیل رعایت فاصله فیزیکی دانش آموزش را گروه بندی کند و طبیعی است دانش آموزان در هفته به جای ۵ روز، دو یا سه روز حضوری بیایند.

وی بیان کرد: البته این مساله شناور است و دست خود مدیر مدرسه و با نظر شورای مدرسه است و اداره هم بررسی کرده و تایید یا رد می کند.

انعطاف در نحوه بازگشایی مدارس

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر خاطرنشان کرد: حتی این انعطاف وجود دارد که مدرسه‌ای برای بریا مثال  علوم و ریاضی نیازمند یادگیری به صورت حضوری است، پس اولویت را به این دروس می‌دهیم و بقیه دروس هم به صورت غیر حضوری ادامه می‌باید که به این روش ترکیبی گفته می‌شود.

درتاج در ادامه گفت: ممکن است درسی نیازمند هر هفته جلسه حضوری و درسی نیازمند حضور یک هفته درمیان باشد، حتی شاید درسی نیازمند فقط ماهی یک جلسه حضوری باشد، و یا ممکن است تعداد محدودی مدرسه باشند که بنا به هر دلیلی زمینه برای آموزش حضوریشان فراهم نباشد، یعنی شرایطش به گونه ای باشد که رعایت فاصله بین دانش آموز نمی تواند انجام شود پس این مدرسه می تواند حتی تا آخر سال هم به صورت غیر حضوری ادامه دهد، منتهی سیاست این است که مدارس اینچنین هم دو هفته ای یکبار حداقل می تواند ساعت هایی حضوری طراحی کند.

وی در پایان گفت: بین ۱۹۲۰ مدارس استان، حدود یک سوم تا یک چهارم تا پایان مهر مجوز فعالیت حضوری را از مناطق خود گرفتند، یعنی مجموع ۴۵۰ مدرسه نیمه اول مهر و ۱۴۱ مدرسه هم نیمه دوم مهر توانستند مجوز فعالیت حضوری را بگیرند. سایر مدارس هم در آبان چنین امکانی برایشان فراهم است.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

خبر بد درباره تخت جمشید و پاسارگاد

به گزارش رمز فردا : محمد درویش با اشاره به اینکه فرونشست زمین هنگامی که از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *