چنانچه قبض پایان یک دوره بیش از ۲۰ هزار تومان باشد و یا در دو دوره متوالی مبلغ صورتحساب کمتر از ۲۰ هزار تومان باشد و پرداخت نشود، تلفن بهصورت یکطرفه قطع میشود، اما شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن ثابت ملزم هستند پیش از قطع خطوط تلفن ثابت، به مشترکین اطلاعرسانی کنند.
به گزارش رمز فردا ، با توجه به اینکه صورتحساب تلفن ثابت در دورههای یک ماهه صادر میشود، ضروری است برای جلوگیری از یکطرفه شدن خطوط تلفن، مبالغ صورتحساب بهصورت ماهانه و در مهلت زمانی تعیینشده از طریق سامانه تلفنی ۲۰۰۰ و یا سایت شرکت مخابرات ایران و همچنین از طریق تلفن همراه با کد دستوری ستاره ۲۰۲۰ مربع پرداخت شود. همچنین چنانچه قبض پایان یک دوره بیش از ۲۰ هزار تومان باشد و یا این که در دو دوره متوالی مبلغ صورتحساب کمتر از ۲۰ هزار تومان باشد و صورتحساب پرداخت نشود، در این دو شرایط تلفن بهصورت یکطرفه قطع میشود.
در این راستا سیدمحمد امامی – مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن ثابت ملزم هستند پیش از قطع خطوط تلفن ثابت به علت بدهی، به مشترکین اطلاعرسانی کنند، اظهار کرد: تمامی اپراتورهای دارای پروانه تلفن ثابت براساس مصوبه ۳-۲۰۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بایستی پس از سپری شدن دوره صورتحساب گیری و رسیدن به ۸۰ درصد حد نصاب کارکرد، پیش از قطع خطوط تلفن ثابت به مشترک اطلاعرسانی کنند.
وی درباره حد نصاب کارکرد خطوط تلفن ثابت، اظهار کرد: برای خطوط تلفن ثابت بدون مبلغ سپرده و تضمین پرداخت، اگر کارکرد خطوط به ۸۰ درصد حد نصاب برسد، اپراتور بایستی به مشترک اطلاعرسانی کرده و حداقل ۲۴ ساعت زمان را بهعنوان مهلت پرداخت بدهی تعیین کند.
امامی درباره خطوط تلفن ثابت دارای مبلغ سپرده یا تضمین پرداخت، تصریح کرد: براساس مصوبه چنانچه کارکرد این دسته از خطوط به حد نصاب کارکرد برسد، اپراتور باید ابتدا نسبت به اطلاعرسانی به مشترک و تعیین زمان ۷۲ ساعت جهت پرداخت اقدام کند. در صورتی که کارکرد خط به میزان مبلغ سپرده یا تضمین پرداخت نرسد، مشترک میتواند تا پایان دوره صورتحساب گیری و مهلتهای تعیینشده برای پرداخت مبلغ کارکرد خود اقدام کند.
مدیرکل نظارت بر سرویسهای ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با تاکید بر پرداخت به موقع قبضهای تلفن ثابت از سوی مشترکان اظهار کرد: تمامی دارندگان پروانه تلفن ثابت ملزم هستند فرایند قطع خطوط تلفن ثابت را براساس مصوبه ۳-۲۰۷ رعایت کنند. عدم رعایت این فرایند بهیژه اطلاعرسانی به مشترکین تخلف محسوب میشود و مشترکین میتوانند درصورت بروز این تخلف و عدم اطلاعرسانی اپراتور، با مراجعه به سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات ۱۹۵ شکایت خود را ثبت و پیگیری کنند.
به گزارش ایسنا، درنهایت در صورتی که به علت پرداخت نکردن بدهی، خط تلفن مشترک، یکطرفه و یا قطع شده است برای تسریع در روند اتصال مجدد بهتر است مبلغ صورتحساب را از طریق سامانه تلفنی ۲۰۰۰ پرداخت کنند تا تلفن مشترک خودکار وصل شود.
انتهای پیام