پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

ایران خودرو و سایپا علرغم بدهی های میلیاردی بازهم به مردم وام بلاعوض می دهند

مدیران ایران خودرو و سایپا می‌گویند قیمت‌گذاری دستوری سبب زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی آن‌ها شده است. اما این دو خودروساز هر ماه طرح‌های پیش‌فروش خودرو را اجرا می‌کنند. طرح‌هایی که قیمت خودرو‌های آن حداقل ۱۰۰ میلیون تومان زیر بازار است. گویا سهامداران این دو شرکت هر ماه به مردم وام بلاعوض می‌دهند.

وام خودرو
به گزارش رمز فردا – صورت‌های مالی خودروسازان شرایط مطلوبی ندارد. میزان بدهی ایران خودرو و سایپا معادل ۸۰ درصد ارزش دارایی در بخش ساختمان آنهاست. این دو شرکت مدعی هستند که سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از ارزان‌فروشی را تقبل می‌کنند و ۱۴۰ هزار خودرو در پارکینگ آن‌ها دپو شده، اما کمبود قطعه مانع عرضه آن‌ها به بازار است.
با این همه در ماه‌های گذشته این دو شرکت به صورت مرتب طرح‌های پیش‌فروش خودرو را اجرا کرده‌اند. طرح‌هایی که در آن خودرو گاهی نصف قیمت بازار به فروش می‌رسد. سوالی که وجود دارد این است که اگر این دو خودروساز شرایط خوبی ندارند و زیان می‌دهند، چرا یارانه چند میلیونی خرید خودرو به مردم می‌دهند؟
اما سوال مهم‌تر این است که یارانه و وام بلاعوض خودروسازان به مردم، از کجا تهیه می‌شود؟ جواب سوال ساده است. از جیب سهامداران این شرکت‌ها. به نظر می‌رسد که سهامداران این دو شرکت خودروسازی، هر سال مبلغ زیادی وام بلاعوض به متقاصیان خرید خودرو می‌دهند.

یارانه ۱۵۰ میلیونی پیش‌فروش ایران خودرو

نمونه آخر پرداخت یارانه خرید خودرو مربوط به طرح پیش‌فروش آبان ماه ایران خودرو است. طرحی که از امروز ششم آبان ماه آغاز شده و تا سه روز دیگر ادامه دارد. در طرح پیش‌فروش آبان ماه ایران خودرو، شش محصول دناپلاس توربوشارژ دستی و اتوماتیک، تارا دستی، پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای، رانا پلاس و سورن پلاس عرضه می‌شود.
اما مساله مهم این است که قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو‌های پیش‌فروش شده بسیار زیاد است.

نام خودرو قیمت کارخانه قیمت بازار

دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک ۳۹۰،۰۸۹،۰۰۰، ۴۵۸،۰۰۰،۰۰۰
تارا دستی ۲۹۰،۴۷۲،۹۰۰، ۴۵۰،۰۰۰،۰۰۰
پزو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای ۲۱۶،۲۶۳،۰۰۰، ۳۴۰،۰۰۰،۰۰۰
دنا پلاس توربو شارژ دستی ۲۸۵،۳۹۹،۰۰۰، ۴۳۵،۰۰۰،۰۰۰
رانا پلاس ۱۸۰،۳۹۱،۰۰۰، ۲۶۰،۰۰۰،۰۰۰
سورن پلاس ۲۰۴،۲۵۷،۰۰۰، ۲۸۹،۰۰۰،۰۰۰
قیمت خودرو امروز ششم آبان ۱۴۰۰
برای مثال قیمت کارخانه دناپلاس در طرح پیش‌فروش ایران خودرو ۳۹۰ میلیون تومان است. اما قیمت بازار آزاد دناپلاس ۴۵۸ میلیون تومان است. همچنین برای خرید تارا دستی در بازار آزاد باید ۴۵۰میلیون تومان هزینه کرد. اما قیمت کارخانه تارافقط ۲۹۰ میلیون تومان است. یعنی این سود ۱۶۰ میلیون تومانی نصیب افرادی می‌شود که در قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو برنده شوند.

 قیمت بازار آزاد پژو ۲۰۷ هم ۳۴۰ میلیون تومان است. اما در طرح ایران خودرو قیمت این خودرو فقط ۲۱۶ میلیون است. قیمت کارخانه و بازار آزاد دناپلاس دستی هم ۱۵۰ میلیون تومان است. قیمت بازار آزاد راناپلاس امروز ششم آبان ماه ۲۶۰میلیون تومان است. اما قیمت کارخانه این خودرو ۱۸۰ میلیون تومان است.

اختلاف ۱۵۰تا ۱۶۰ میلیونی قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه را یا دولت با پرداخت ارز ارزان جبران می‌کند یا سهامداران از جیب خود می‌دهند.

منبع : اقتصاد ۲۴

این مطالب را نیز ببینید!

قیمت تاکسی برقی‌های تهران چقدر است؟

به گزارش رمز فردا  : تشکری هاشمی در خصوص ورود تاکسی‌های برقی و قیمت آن گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *