بازگشایی قطعی مدارس از اول آذر

هرچند تعداد شهرهای قرمز درحال افزایش است، اما روز گذشته مجوز حضور دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه  اول از اول آذر در مدارس قطعی شد. روز گذشته نیز دانش‌آموزان مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم پس از دو سال تحصیل مجازی، آموزش حضوری خود در مدارس را بدون پیش‌شرط واکسیناسیون آغاز کردند. در همین حال قرار بود روز گذشته در مورد حضور دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در کشور تصمیم‌گیری شود که سرانجام با اخذ مجوز از ستاد مقابله با کرونا، مجوز برگزاری آموزش حضوری برای ابتدایی‌ها نیز صادر شد.

آن‌طور که علیرضا کمرئی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس اعلام کرده، درصورتی که جمعیت دانش‌آموزی در یک مدرسه به گونه‌ای باشد که نیاز به گروه‌بندی داشته باشد تا فاصله رعایت شود قطعا آموزش ترکیبی خواهد بود. اما اگر تراکم در مدرسه‌ای بالا نبود می‌توانند همه پنج روز هفته را فعالیت حضوری داشته باشند.  روز گذشته نیز علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که تاکنون ۱۰۰ درصد کارکنان و عوامل اجرایی مدارس، ۹۰ درصد معلمان و حدود ۵/ ۸۸ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله واکسینه شده‌اند.  به گزارش «ایسنا»، وی در مصاحبه‌ای با شبکه خبر نیز گفت: اینکه دانش‌آموزان چگونه و در چه روزهایی در مدارس حضور پیدا کنند در اختیار شورای مدرسه و تایید منطقه است. به این ترتیب مدارس مقاطع ابتدایی و متوسطه دوم از ابتدای آذر پذیرای دانش‌آموزان هستند.

افزایش شهرهای قرمز

تصمیم به بازگشایی مدارس در شرایطی اتخاذ شده است که براساس جدیدترین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور، ۳۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۹۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

این درحالی است که روز اول آبان ۱۶شهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند. درهمین حال تعداد شهرهای قرمز کشور هفته گذشته ۸ آبان نیز یک بار دیگر افزایش یافت و به ۲۲شهر رسید. بر این اساس ۱۷شهر از اول ماه جاری تا روز گذشته به تعداد شهرهای قرمز اضافه شده است.

همچنین تعداد شهرهای زرد نیز نسبت به هفته گذشته افزایش داشته و از ۲۰۱شهر به ۲۲۰شهر رسیده است. به گزارش «ایسنا»، شهرستان‌هایی که از روز گذشته به رنگ قرمز درآمده‌اند شامل: جلفا، مرند (آذربایجان‌شرقی)، اشنویه، پلدشت، پیرانشهر، چایپاره، سردشت‌(آذربایجان‌غربی)، مبارکه (اصفهان)، ایوان، چرداول، دره‌شهر (ایلام)، بیرجند، قائنات، نهبندان (خراسان جنوبی)، خلیل‌آباد، سبزوار، کاشمر (خراسان رضوی)، جاجرم، گرمه (خراسان شمالی)، دامغان، شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، استهبان، سرچهان، ممسنی (فارس)، بانه (کردستان)، زرند، شهربابک (کرمان)، پاوه (کرمانشاه)، پلدختر (لرستان)، تفرش (مرکزی) و خاتم، مهریز (یزد) هستند.

باتوجه به افزایش شهرهای قرمز، کارشناسان و وزارت بهداشت نگران آغاز موج ششم کرونا در کشورند و حتی بیمارستان‌ها در حالت آماد‌ه‌باش قرار گرفته‌اند. از همین رو به گزارش «ایسنا» و بنا بر اعلام اپلیکیشن ماسک، بازگشایی کلاس‌های حضوری مدارس و دانشگاه‌ها همچنان بسیار پرخطر است.

در همین راستا روز گذشته حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم اعلام کرد: ما کماکان منتظر پیک ششم کرونا هستیم و طبق برآوردهایی که داریم‌، منحنی پیک پنجم تمام شده است و حدودا در اواخر آبان و اوایل آذرماه سال جاری احتمال وقوع پیک ششم وجود دارد.

لزوم پرهیز از عادی‌انگاری درباره کرونا

همزمان رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت جدیت در اقدامات پیشگیرانه از کرونا و پرهیز از هرگونه عادی‌انگاری، گفت: همه دستگاه‌ها و نهادها در سراسر کشور باید همچنان آمادگی خود را در مقابله با بیماری کرونا حفظ کنند.

به گزارش «ایسنا» ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن اشاره به رفع برخی محدودیت‌های کرونایی در کشور، گفت: اولویت اصلی، حفظ و صیانت از سلامت دانش‌آموزان، دانشجویان، ‌کارگران و آحاد مردم است و حتما باید بازگشایی‌ها همراه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و جایگزینی روش‌های هوشمند باشد.  رئیسی با انتقاد از سست شدن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حمل‌ونقل زمینی و هوایی، گفت: نباید با پایین‌ آمدن آمار و شاخص‌های ابتلا به کرونا، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دچار سستی شود.  رئیسی با تاکید بر به‌روزرسانی شیوه‌نامه‌های پیشگیری از کرونا گفت: باید وزارت بهداشت و درمان با همکاری سایر دستگاه‌ها برای به‌روزرسانی این شیوه‌نامه‌ها اقدام کند.  رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تشویق و اقناع  مردم برای تزریق واکسن را حائز اهمیت دانست و گفت: لازم است تاثیر دریافت واکسن برای جامعه به خوبی تبیین شود تا شاهد افزایش روند واکسیناسیون و رسیدن به آمار بالای ۸۰ درصد در این زمینه باشیم.

نگرانی از افزایش مجدد ابتلا

از سوی دیگر مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به توقف روند کاهشی کرونا در اکثر استان‌های کشور، گفت: در رنگ‌بندی‌های جدید تعداد شهرهای نارنجی افزایشی بوده است که حکایت از افزایش بیماران بستری در آن شهرها دارد؛ ولی از آنجا‌ که شهرهای بزرگی همچون تهران هنوز روند کاهشی دارند، در مجموع در کشور هنوز هم روند بیماری افزایشی نشده است. و‌ی گفت: در واقع، بیشتر از آنکه از ثابت بودن روند بیماری در شهر نارنجی یا قرمز نگران باشیم، نگران تغییر روند بیماری در شهرهای زرد و آبی هستیم.

کاهش مرگ کرونایی

در کنار این نگرانی‌ها روز گذشته نیز ۱۲۰نفر دیگر براثر ابتلا به کرونا جان باختند که باید آن را کمترین تعداد تلفات روزانه پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور دانست. همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ساعت گذشته ۶ هزار و ۸۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۸۵ نفر از آنها بستری شدند.

تزریق واکسن؛ شرط سفر‌های داخلی

ازسوی دیگر با افزایش میزان واکسن‌های تزریق شده در کشور، به زودی تزریق واکسن برای سفرهای داخلی اجباری خواهد شد. در همین راستا، روز گذشته رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که از اول آذر ماه افرادی که واکسن نزده باشند یا تست منفی PCR نداشته باشند، نمی‌توانند به مسافرت بروند و در آینده نه چندان دور تنها افرادی که واکسینه شده باشند، اجازه سفر دارند. ر‌ضا نفیسی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره جزئیات ممنوعیت هوشمند سفر که از دو هفته آینده اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: به زودی سامانه امید راه‌اندازی می‌شود و از این طریق همه مردم کنترل خواهند شد و تنها آنهایی که واکسن زده باشند یا تست PCR منفی همراه‌شان باشد، می‌توانند با وسایل حمل‌ونقل عمومی به مسافرت بروند، در غیر این صورت از اول آذر ماه اجازه سفر نخواهند داشت. وی گفت: به زودی پروتکل‌های بهداشتی برای سفر و دیگر فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی تغییر خواهد کرد و سخت‌گیرانه‌تر خواهد شد.

رفع ممنوعیت خروج از تهران

در این میان با تغییر رنگ تهران از نارنجی به زرد، روز گذشته ایمان قربانی، مدیر روابط عمومی فرمانداری تهران گفت: تردد از تهران به شهرهای زرد و آبی نیاز به مجوز ندارد. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: با این شرایط محدودیت خروج از تهران تنها فقط برای شهرهای نارنجی و قرمز است و بر همین اساس خودروهایی که می‌خواهند از تهران به شهرهای نارنجی و قرمز تردد کنند باید اقدام به دریافت مجوز کنند و برای تردد از تهران به شهرهای زرد و آبی نیاز به مجوز نیست.

منبع : دنیای اقتصاد