جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

بزرگترین پروژه تولید محصولات دارویی دامی در مشهد افتتاح شد

به گزارش رمز فردا /خراسان رضوی بزرگترین پروژه خط تولید محصولات دارویی دامی کشور در مشهد با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور افتتاح شد.

علی صفر ماکنعلی صبح امروز در آیین افتتاح پروژه خط تولید محصولات دامی که در کارخانه تولید مواد اولیه داروپخش(تماد) در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز خط تولید پروژه نیکلوزاماید پیپرازین به عنوان ماده موثره داروی ضدانگل دامی با سرمایه گذاری حدود ۱۵۰ میلیارد ریال با اشتغال‌زایی ۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰ نفر به صورت غیرمستقیم در شرکت تولید مواد اولیه داروپخش(تماد) مشهد راه اندازی شده است.

وی افزود: در این پروژه دستور العمل ثبت داروها و فرآورده‌های بیولوژیک کار دشواری بود که انجام شد و امضاهای طلایی را حذف کردیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: ۱۰۰ درصد فعالیت‌ها را بر خط انجام شده و حضور ارباب رجوع را به صفر رسانده ایم. همه موارد را به استان‌ها تفویض کردیم و قصد داریم تمدید پروانه‌ها را هم پس از بازگشت از مشهد به استان‌ها واگذار کنیم.

ماکنعلی تصریح کرد: در حوزه تولید برخی واکسن‌ها مثل ppr تولید ما بیش از ۲ برابر نیاز کشور است و حتی این موارد را هم به مناقصه می‌گذاریم.

وی گفت: تولیدکنندگان ما دقت کنند رفتار و تولید را منطبق با نیازهای کشور انجام بدهند تا مخاطره‌ای گریبانگیر سرمایه‌گذار ایجاد نشود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در شورای عالی امنیت ملی پیگیر شدیم مفهمومی نو در زمینه تولید دارو ایجاد شود که توسط وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی ابلاغ خواهد شد.

ماکنعلی اظهار کرد: در جهت حمایت از تولید داخل تلاش‌های بسیاری انجام داده‌ایم و بر سر میثاق خود در جهت تولید داخل هستیم.

وی  عنوان کرد: تولیدات داخل به شدت رصد و پایش شده و این شرکت ها بایستی نیازمندی های کنترل و پیشگیری و نیز NRP را در نظر داشته باشند و ما محورهای مورد نیاز را در آمارنامه‌های سازمان به طور دقیق ثبت کردیم و بر اساس آن تولیدکنندگان دارو می توانند نیازهای کشور را متوجه شوند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا بیان کرد: کارخانه تولید مواد اولیه داروپخش از معدود کارخانه‌های ملی است که در بعد منطقه‌ای فعالیت می‌کند. در گذشته مواد اولیه داروهای دامی کشور از کشورهای خارجی تامین می‌شد اما در حال حاضر حجم بالای تولید مواد اولیه داروهای دامی در داخل کشور، موجب کاهش درصد قابل توجهی از وابستگی‌های ما برای تامین مواد اولیه داروهای دامی خواهد شد که این مساله تاثیر به‌ سزایی در کاهش هزینه تولید دامداران دارد.

بزرگترین پروژه خط تولید محصولات دارویی دامی در مشهد افتتاح شد

ماکانعلی افزود: حمایت از تولید داخل از وظایف سازمان دامپزشکی کشور است و ما از تولیدکنندگان در جهت خودکفایی، تامین نیاز داخلی و ورود شرکت‌های تولیدکننده به بازار بین‌المللی و منطقه‌ای پشتیبانی می‌کنیم.

در ادامه حجت‌الله ذبیحی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی کشور در خصوص تاثیر این پروژه در کاهش مشکلات دامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور تحت فشار مشکلات ارزی قرار دارد، سالاانه برای هر محصول حدود چهار الی ۱۰ میلیون دلار در صنعت سبد ارزی و دارویی کشور تعلق می‌گیرد که این مبالغ باعث خروج ارز از کشور می‌شود اما تولید این داروی  ضد انگل دامی در این کارخانه موجب صرفه‌جویی ارزی، افزایش صادرات، ایجاد درآمد ارزی و بی‌نیاز شدن ما نسبت به کشورهای خارجی می‌شود.

وی افزود: معضل اصلی ما درحال حاضر افرادی هستند که به واردات محصولات بی‌کیفیت و نامطلوب در کشور می‌پردازند. خوشبختانه با همکاری و مدیریت مسئولین دستگاه‌های مرتبط، از واردات محصولات بی‌کیفیت مربوط به صنعت دامپزشکی در کشور جلوگیری شده است. این اتفاق منجر به رشد صنعت دامپزشکی از لحاظ کیفی و کمی شده است. امیدواریم با افتتاح خط تولید ماده اولیه دامی، شاهد افزایش صادرات و دست‌یابی به خودکفایی در سطح ملی باشیم.

در ادامه حمیدرضا علیپور، مدیرعامل کارخانه تماد نیز در حاشیه مراسم افتتاح پروژه نیکلوزاماید پیپرازین به خبرنگار ایسنا گفت: در گذشته سالانه حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ تن مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات دارویی دامی از کشورهای خارجی خریداری می‌شد اما امروز خط تولید مواد اولیه مورد نیاز با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ تن افتتاح شد. این مقدار تولید هم نیاز  صنعت دامپزشکی را در داخل کشور تامین می‌کند و هم ظرفیت صادرات به دیگر کشورها را دارد.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی خط تولید محصولات دامی کشور در کارخانه تماد موجب صرفه‌جویی ارزی و صادراتی به میزان سالانه چهار میلیون دلار خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود بتوانیم در یک چشم‌انداز سه ساله ۱۲ محصول ماده موثره دامی را به خط تولید خود اضافه کنیم.

مدیرعامل کارخانه تماد افزود: این محصول علاوه بر ایران در کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان و عراق کاربرد دارد. کشورهایی که در فاز اول هدف صادراتی ما هستند شامل افغانستان، پاکستان و عراق می‌شوند. فعالیت این پروژه از ابتدای دی ماه آغاز شده و خط تولیدمان شروع به کار خواهد کرد.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

خبر بد درباره تخت جمشید و پاسارگاد

به گزارش رمز فردا : محمد درویش با اشاره به اینکه فرونشست زمین هنگامی که از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *