چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

شب “چهارشنبه سوری” بچه ها را تنها نگذارید

شب "چهارشنبه سوری" بچه ها را تنها نگذارید/ مانع شادی آنها نشوید

به گزارش رمز فردا /کرمانشاه یک دکترای روانشناسی سلامت به تشریح راهکارهای کاهش آسیب و خطرات چهارشنبه سوری برای کودکان و نوجوانان پرداخت.

دکتر عظیم عظیمی ، از چهارشنبه سوری به عنوان رسم کهن ایرانیان یاد کرد و افزود: در گذشته در این شب اقوام و فامیل دور هم جمع شده و آتشی برپا کرده و به جشن و شادی می پرداختند، اما متاسفانه در چند سال گذشته با پیشرفت علم و فناوری یک سری امکانات در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گرفته که به دلیل عدم کنترل هیجانی موجب شده این شب به شب وحشت و آسیب و… تبدیل شود.

عظیمی گفت: در این شب شاهد افزایش رفتارهای مخاطره آمیز از سوی برخی کودکان و نوجوانان هستیم که ریشه در عدم توانایی آنها در کنترل هیجان دارد.

وی افزود: متاسفانه ما در خانواده و مدرسه به کودکان و نوجوانان آموزش نداده ایم که چگونه هیجان خود را مدیریت کنند و همین امر موجب شده در برخی مواقع از جمله چهارشنبه سوری که هیجان آنها افزایش می یابد، نتوانند این هیجان را مدیریت کرده و رفتارهای مخاطره آمیز از خود نشان دهند.

این دکترای روانشناسی سلامت گفت: در وهله اول برای کاهش مخاطرات این شب نیاز است به کودکان و نوجوانان در زمینه کنترل هیجان در طول سال آموزش داده شود.

وی افزود: در حال حاضر نیز که زمانی کوتاه تا چهارشنبه آخر سال باقی مانده توصیه است که والدین با استفاده از فیلم و عکس، کودکان و نوجوانان را نسبت به خطرات مواد محترقه و آسیب های ناشی از آن آگاه کنند.

عظیمی گفت: علاوه بر این توصیه مهم این است که مراسم این شب جهت کاهش مخاطرات آن به صورت خانوادگی برگزار شده و والدین در تمام طول شب در کنار فرزندان خود باشند.

وی افزود: همراه بودن کودکان و نوجوانان با گروه همسالان در این شب هیجان آنها را افزایش می دهد و به دلیل پایین بودن آستانه برانگیختگی کودکان و نوجوانان احتمال بروز رفتارهای مخاطره آمیز از سوی آنها افزایش می یابد، طوری که حتی خود آنها متوجه رفتارهای پرخطر خود نمی شوند.

این روانشناس تاکید کرد: در همین راستا توصیه مهم این است که والدین فرزندان خود را در این شب تنها نگذارند تا در صورت بروز رفتارهای مخاطره آمیز، به موقع آن را کنترل کنند.

عظیمی خاطرنشان کرد: هرگز توصیه نمی شود که والدین مانع جشن و شادی و هیجان کودکان و نوجوانان شوند، بلکه باید محیط و بستری فراهم کرده که این هیجان بدون آسیب و خطر تخلیه شده و فرزندان شب شادی را تجربه کنند.

این مطالب را نیز ببینید!

فوری/ سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی/ چند کشته برجای گذاشت؟

به گزارش رمز فردا : حادثه در اسکله پتروشیمی رازی منجر به فوت ۲ نفر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *