جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

زلنسکی: برای گفتگو با روسیه در باره اعلام وضعیت بی‌طرف آماده‌ایم

ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد که اوکراین آماده است درباره اتخاذ وضعیت بی‌طرف به عنوان بخشی از توافق صلح با روسیه گفت‌وگو کند؛ اما وی افزود چنین توافقی باید توسط طرف‌های ثالث تضمین و به همه‌پرسی گذاشته شود.

به گزارش رمز فردا به نقل از خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین یک تماس تصویری ۹۰ دقیقه‌ای با خبرنگاران روسی داشت؛ درحالیکه پیشتر مقامات روسی به رسانه‌های این کشور هشدار داده بودند که از چنین گزارش‌هایی خودداری کنند.

بی‌طرفی اوکراین یکی از خواسته‌های اصلی روسیه در مذاکرات آتش بس است و کرملین اخیراً در این ارتباط مدل بی‌طرفی سوئد یا اتریش را برای اوکراین مثال آورده است. زلنسکی در این مصاحبه گفت که او و کشورش آماده گفت‌وگو در مورد تضمین‌های امنیتی، بی‌طرفی و تبدیل این کشور به یک قدرت غیرهسته‌ای هستند. زلنسکی این شروط را حیاتی دانست.

وی گفت: اولویت‌های اوکراین در مذاکره با روسیه تغییر نکرده و این اولویت ها حاکمیت، تمامیت ارضی و تضمین‌های امنیتی است ما یک دور جدید از مذاکرات را پیش رو داریم و به صلح چشم دوخته‌ایم نیاز مبرمی به برگزاری یک نشست رو در رو درخاک ترکیه داریم و این به هیچ وجه بد نیست و ما منتظر نتیجه آن هستیم.

او همچنین گفت که آماده است تا در مورد نقش زبان روسی در اوکراین صحبت کند اما درخواست‌های دیگر مسکو مانند غیرنظامی کردن اوکراین را کاملا رد کرد. زلنسکی این مصاحبه را به زبان روسی انجام داد و گفت که چگونه شهرهای روسی‌زبان این کشور در جریان حمله روسیه ویران شده‌اند. او گفت که وسعت ویرانی بیشتر از آن چیزی است که ارتش روسیه در جریان جنگ در چچن ایجاد کرده بود. رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد که هدف اوکراین صلح و بازگشت هر چه سریع‌تر به زندگی عادی است.

زلنسکی پوتین را به تاخیر در مذاکرات صلح متهم کرد و بار دیگر خواستار خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین شد. او بر این موضع تاکید کرد که کناره‌گیری اوکراین از ناتو مستلزم تضمین‌های امنیتی موثر است و با این وجود، کی‌یف “به طور کامل مسئله بی‌طرفی کشورش” را که خواست روسیه است، بررسی خواهد کرد.

زلنسکی افزود: هدف ما کاملا واضح و روشن است و ما به دنبال صلح و بازگشت سریع به روال عادی زندگی هستیم

وی افزود: تضمین‌های امنیتی و بی‌طرفی، وضعیت غیرهسته‌ای شدن کشور ما چیزی است که برای آنها آماده‌ایم. این مهمترین نکته است.

بیش از یک ماه از حمله روسیه به اوکراین گذشته است و اکنون رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید که هیچ توافق صلحی بدون اعلام آتش‌بس و خروج نیروهای روسی از اوکراین “امکان‌پذیر” نیست.

ولودیمیر زلنسکی گفت که کی‌یف آماده است درباره اتخاذ وضعیت بی‌طرف به عنوان بخشی از توافق صلح با روسیه بحث کند اما خاطرنشان کرد که چنین توافقی باید توسط “طرف‌های ثالث” تضمین و به “همه‌پرسی” گذاشته شود.

زلنسکی افزود: هرگونه پیشنهادی در مورد بی طرفی باید به رای گذاشته شود و مورد توافق مردم اوکراین قرار گیرد. زلنسکی گفت در مورد درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر غیرنظامی شدن اوکراین که یکی از توجیهات روسیه برای تهاجم بیش از یک ماه پیش بود، بحث نخواهد کرد.

وی گفت که این درگیری منجر به “جنگ جهانی سوم” می‌شود و تاکید کرد که می‌خواهد بر سر منطقه شرقی دونباس که از سال ۲۰۱۴ در اختیار نیرهای تحت حمایت روسیه است، به “سازش” برسد.

علیرغم گزارش‌های اخیر مبنی بر حمله اوکراین به نیروهای روسی در برخی مناطق، زلنسکی گفت که اوکراین قصد ندارد تمام سرزمین‌های تحت اشغال روسیه را با استفاده از نیروی نظامی بازپس گیرد و امیدوار است به «سازش» در مورد وضعیت دو کشور دست یابد.

اوکراین در گذشته نیز گفته بود که وضعیت آن به عنوان یک کشور بی‌طرف مبتنی بر تضمین‌های امنیتی تایید شده قانونی از طرف‌های ثالث برای جلوگیری از تهاجمات آینده است . زلنسکی در اوایل این ماه گفت که انتظار ندارد اوکراین بتواند در آینده نزدیک به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بپیوندد.

دیوید آراخامیا، مذاکره کننده اوکراینی روز یکشنبه در فیس بوک اعلام کرد که اوکراین و روسیه قرار است از روز دوشنبه در ترکیه به مذاکرات ادامه دهند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه حمله به اوکراین را با هدف “نازی زدایی” و جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو آغاز کرد؛ حمله‌ای که روسیه خود آن را “عملیات ویژه نظامی” نامیده است و باعث شده که غرب واکنش‌های مختلفی نسبت به این مسئله نشان دهد و “شدیدترین تحریم‌ها” را علیه روسیه اعمال کند.

ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

زمان اعلام فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس

به گزارش رمز فردا : اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشستی خبری که در دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *